Til beslutningsforslag nr.
B 25
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 25. januar 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sætte Lynetteholmprojektet på pause
[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF og LA) indstil-
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, NB og FG) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Frie Grønne
Enhedslistens og Frie Grønnes medlemmer af udvalget
påpeger, at det med ministerens svar på spørgsmål 5 og 32
nu er slået fast, at etableringen af Lynetteholmen forøger
stormflodsrisikoen i København, indtil der engang om man-
ge år etableres en dokport. Ifølge svaret på spørgsmål 5
viser modellering, at anlæggelsen af Lynetteholm i nogle
situationer medfører en opstuvning af vand på op til 2,5
cm. Det fremgår af svaret på spørgsmål 32, at den gennem-
førte modellering ikke omfatter egentlige stormflodshændel-
ser, og at det ikke er muligt på baggrund af de gennemførte
modelleringer at konkludere, hvorledes forholdene under en
stormflod vil påvirkes. Endvidere fremgår det af ministerens
svar på spørgsmål 20, »at det naturligvis er en forudsætning
for Lynetteholms funktion som stormflodssikring, at der
etableres sluseporte«.
Enhedslisten og Frie Grønne må således konkludere, at
de partier, som hidtil har hævdet, at Lynetteholmen i sig
selv har en klimasikringseffekt, enten er blevet vildledt eller
taler mod bedre vidende. Fakta er, at indtil en dokport er
etableret, virker Lynetteholmen modsat og øger faren ved
kommende stormfloder, og som det fremgår af svaret på
spørgsmål 32, er det ikke engang modelleret, hvor meget
værre situationen kan blive i tilfælde af en ny storm på
niveau med stormen Bodil i december 2013.
Regeringen og folketingsflertallet igangsætter således
med bind for øjnene et projekt, som øger faren ved storm-
flod, uden at kræve viden om, hvor meget faren kan risike-
re at øges. Partierne bag Lynetteholmprojektet må efter En-
hedslistens og Frie Grønnes opfattelse påtage sig ansvaret,
når en ny storm nordfra inden for de nærmeste 15-20 år
medfører større stormflodsskader end uden Lynetteholmen,
og hvor man afviser en hurtig stormflodsløsning, jf. Køben-
havns stormflodsplan fra 2017.
Den stormflodsløsning, som Enhedslisten og Frie Grøn-
ne anbefaler, og som vil give en hurtigere og nødvendig
stormflodssikring, afvises af regeringen og folketingsflertal-
let, fordi den koster 800 mio. kr., hvilket angiveligt kan
spares ved at udskyde stormflodssikringen i mange år og
lade den finansiere med Lynetteholmprojektet, jf. svar på
spørgsmålene 5, 20 og 28. Det skal tilføjes, at Københavns
Kommune har en stor opsparet formue, hvorfra denne udgift
vil kunne finansieres på den korte bane.
Endelig kan der henvises til svar på spørgsmål 3 om
konsekvenserne af at udskyde anlægsfasen, hvor transport-
ministeren påpeger, at »det forventes ikke at ville forsinke
den samlede stormflodssikring af København som bl.a. er
afhængig af etableringen af en dokport i Kronløbet«. Det har
således ingen betydning for klimasikringen af København,
at følge forslaget om at sætte Lynetteholmprojektet på pau-
se.
Et hollandsk firma er – efter aftale med Sverige – i gang
med en revurdering af modelberegningerne af konsekven-
serne af Lynetteholmen for Øresund. Som det fremgår af
svaret på spørgsmål 36, er denne revurdering på trapperne,
hvorefter der skal gennemføres en drøftelse af resultaterne
med Sverige, jf. svar på spørgsmål 37. Det burde være op-
lagt, at projektet sættes på pause, indtil processen med en
revurdering af modelberegningerne er gennemført, og hvor
AX027303