Transportudvalget 2021-22
B 25 Bilag 6
Offentligt
2523549_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 25
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 25. januar 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sætte Lynetteholmprojektet på pause
[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF og LA) indstil-
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, NB og FG) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Frie Grønne
Enhedslistens og Frie Grønnes medlemmer af udvalget
påpeger, at det med ministerens svar på spørgsmål 5 og 32
nu er slået fast, at etableringen af Lynetteholmen forøger
stormflodsrisikoen i København, indtil der engang om man-
ge år etableres en dokport. Ifølge svaret på spørgsmål 5
viser modellering, at anlæggelsen af Lynetteholm i nogle
situationer medfører en opstuvning af vand på op til 2,5
cm. Det fremgår af svaret på spørgsmål 32, at den gennem-
førte modellering ikke omfatter egentlige stormflodshændel-
ser, og at det ikke er muligt på baggrund af de gennemførte
modelleringer at konkludere, hvorledes forholdene under en
stormflod vil påvirkes. Endvidere fremgår det af ministerens
svar på spørgsmål 20, »at det naturligvis er en forudsætning
for Lynetteholms funktion som stormflodssikring, at der
etableres sluseporte«.
Enhedslisten og Frie Grønne må således konkludere, at
de partier, som hidtil har hævdet, at Lynetteholmen i sig
selv har en klimasikringseffekt, enten er blevet vildledt eller
taler mod bedre vidende. Fakta er, at indtil en dokport er
etableret, virker Lynetteholmen modsat og øger faren ved
kommende stormfloder, og som det fremgår af svaret på
spørgsmål 32, er det ikke engang modelleret, hvor meget
værre situationen kan blive i tilfælde af en ny storm på
niveau med stormen Bodil i december 2013.
Regeringen og folketingsflertallet igangsætter således
med bind for øjnene et projekt, som øger faren ved storm-
flod, uden at kræve viden om, hvor meget faren kan risike-
re at øges. Partierne bag Lynetteholmprojektet må efter En-
hedslistens og Frie Grønnes opfattelse påtage sig ansvaret,
når en ny storm nordfra inden for de nærmeste 15-20 år
medfører større stormflodsskader end uden Lynetteholmen,
og hvor man afviser en hurtig stormflodsløsning, jf. Køben-
havns stormflodsplan fra 2017.
Den stormflodsløsning, som Enhedslisten og Frie Grøn-
ne anbefaler, og som vil give en hurtigere og nødvendig
stormflodssikring, afvises af regeringen og folketingsflertal-
let, fordi den koster 800 mio. kr., hvilket angiveligt kan
spares ved at udskyde stormflodssikringen i mange år og
lade den finansiere med Lynetteholmprojektet, jf. svar på
spørgsmålene 5, 20 og 28. Det skal tilføjes, at Københavns
Kommune har en stor opsparet formue, hvorfra denne udgift
vil kunne finansieres på den korte bane.
Endelig kan der henvises til svar på spørgsmål 3 om
konsekvenserne af at udskyde anlægsfasen, hvor transport-
ministeren påpeger, at »det forventes ikke at ville forsinke
den samlede stormflodssikring af København som bl.a. er
afhængig af etableringen af en dokport i Kronløbet«. Det har
således ingen betydning for klimasikringen af København,
at følge forslaget om at sætte Lynetteholmprojektet på pau-
se.
Et hollandsk firma er – efter aftale med Sverige – i gang
med en revurdering af modelberegningerne af konsekven-
serne af Lynetteholmen for Øresund. Som det fremgår af
svaret på spørgsmål 36, er denne revurdering på trapperne,
hvorefter der skal gennemføres en drøftelse af resultaterne
med Sverige, jf. svar på spørgsmål 37. Det burde være op-
lagt, at projektet sættes på pause, indtil processen med en
revurdering af modelberegningerne er gennemført, og hvor
AX027303
B 25 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 25. januar 2022
2523549_0002.png
2
også Folketinget og offentligheden formodes at skulle få
mulighed for at drøfte resultaterne.
Behovet for jorddeponering i København de næste 30 år
– som er et formelt argument for at opføre Lynetteholmen
– er baseret på en forventning om uændret byggeaktivitet i
København de næste 30 år, selv om et argument for Lynette-
holmen også er manglende byggearealer.
Der er endvidere behov for jord til mange andre anlæg
som f.eks. klimasikring fra syd, lufthavnens klimaplan med
diger, anlæggelse af holmene i Hvidovre, som der er politisk
opbakning til. Endvidere fremgår det af svar på spørgsmål
33, at der ikke er foretaget nogen vurdering af jordbehov
som følge af de seneste prognoser for vandstandsstigning,
som kan påvirke krav til kotehøjde ved byggeri.
Ifølge svaret på spørgsmål 34 foreligger der »endnu ik-
ke« en samlet vurdering af behov for jord til klimasikring i
hovedstadsområdet frem til 2050, angiveligt fordi de enkelte
projekter hertil ikke er udarbejdet. Samtidig oplyses det i
svaret på spørgsmål 60, at Miljøministeriet aktuelt »arbejder
på en national klimatilpasningsplan, som skal drøftes med
Folketingets partier senere i 2022. I arbejdet med klimatil-
pasningsplanen indgår bl.a. et pilotprojekt for en samlet
stormflodsmodel for København«.
Det vil således være oplagt at afvente en vurdering af
jordbehov til disse tiltag, inden arealet til Lynetteholmen
defineres.
Hertil kommer den store efterspørgsel efter råvarer til
byggeri, hvilket især i hovedstadsområdet udfordrer regio-
nens råstofplan med grusgrave og opgravning til havs. En-
hedslisten har med spørgsmål 51 forsøgt at få svar på erfa-
ringer og tendenser med at oparbejde affaldsjord som nye
byggematerialer til erstatning for sand m.m. fra f.eks. grus-
grave, og om regeringen eller myndigheder har en politik
om, at affaldsjord i stadig højere grad skal oparbejdes som
råvarer til byggeriet, og hvorledes dette i givet fald vil påvir-
ke behovet for deponering af affaldsjord de kommende 30
år. Dette har ministeren ikke svaret på.
Endelig er der et forhold, som yderligere kan gribe ind
og blokere for jord til Lynetteholmen. I svaret på spørgsmål
52 fremgår det, at kommunerne mister anvisningsretten af
affaldsjord: »Det fremgår af
Klimaplan for en grøn affalds-
sektor og cirkulær økonomi,
at »Der arbejdes for en løsning,
hvor kommunernes anvisningsret- og pligt for jord, som er
affald, ophæves, så virksomheder frit kan vælge, hvor de
afleverer jord«.« Og videre: »Der er ikke lavet beregninger
af, hvad denne del af
Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi
betyder for økonomien i anlæggelsen af
Lynetteholm«.
Med denne usikre udsigt for de ambitiøse forventninger
til jordmængder til Lynetteholmen har Enhedslisten med
spørgsmål 50 bedt ministeren garantere, at der ikke impor-
teres jord for at få fyldt området op. En sådan garanti vil
ministeren ikke give.
Enhedslisten og Frie Grønne forudser derfor, at Lynette-
holmprojektet udvikler sig til ikke at handle om behov for
jorddepot, og at målet om et nyt areal går forud, og der
derfor vil blive fragtet jord fra nær og fjern for at fylde
hullet op, fordi man starter med at indramme området og
arealudviklingen i sig selv er hovedformålet.
Beslutningsforslaget opfordrer til at afvente den strategi-
ske miljøvurdering (smv), som blev igangsat i forlængelse
af anlægsloven. Det fremgår af svaret på spørgsmål 35, at
den forventes færdig i marts og herefter sendes i høring. Det
er uklart, om resultatet af smv’en og høringen rent faktisk
danner grundlag for en debat om en eventuel revurdering
af projektet. I svaret henvises til et afgrænsningsnotat, som
Enhedslisten og Frie Grønne vil benytte lejligheden til at
fremhæve nogle pointer fra.
Notatet er udarbejdet af Transportministeriet forud for
igangsættelsen af smv-processen. Notatet er udarbejdet på
baggrund af de kommentarer, som relevante myndigheder
har fremsendt til et udkast, der var i høring før jul. Det frem-
går heraf, at smv�½en alene bygger på den klare forudsætning
og kendsgerning, at Lynetteholmen etableres som planlagt
og der ikke indgår nogen vurdering af alternativer til projek-
tets idégrundlag. Den er dermed på linje med vvm-rappor-
ten, som heller ikke belyser alternative løsningsmuligheder
for det påståede deponeringsbehov for jord.
Det fremgår, at planerne om Lynetteholm er baseret på
den observerede udvikling på bolig- og erhvervsområdet i
København i en snæver periode fra 2014 til 2019, hvilket
forekommer at være en meget målrettet udvalgt periode,
hvor byggeaktiviteten i netop disse år steg voldsomt og der-
for langtfra bør bruges som grundlag for en så omfattende
transformation af København.
Af notatet fremgår det endvidere, at en lang række ønsker
til smv’en fra omegnskommuner ikke er imødekommet. Det
gælder eksempelvis for de kommuner, der har ønsket at
få belyst påvirkningen af deres egen byudvikling, og at pro-
jektet bør leve op til de almindelige principper for planlæg-
ning i hovedstadsområdet. Disse aspekter afvises og indgår
ikke. Konsekvenser for omegnskommuner, hvad angår flyt-
ning af renseanlægget BIOFOS og udledning efter flytning,
afvises og indgår ikke – angiveligt med den begrundelse,
at det er der ikke truffet beslutning om. Endvidere har en
række kommuner fremsat ønske om, at der udarbejdes en
nulløsning, inden Lynetteholmen etableres, så man kan se
de samlede effekter, sammenlignet med at projektpakken
ikke gennemføres, hvilket afvises. Et ønske om en vurde-
ring af den samlede infrastruktur på Sjælland afvises ligele-
des. Sidste eksempel er et ønske fra Region Hovedstaden
om, at projektet som sådan og trafikmønstre vurderes i en
bredere regional kontekst, men dette afvises.
Som det fremgår, vil den kommende smv ikke svare på
en lang række spørgsmål, som er stillet af omegnskommu-
nerne og regionen, hvilket bekræfter billedet af et samlet
projekt, som planmæssigt er et selvisk og egennyttigt køben-
havnerprojekt, der ikke tager hensyn til en regional planlæg-
ning og udvikling. Samfundet kan se frem til, at projektet
dermed vil udgøre en stadig stigende konflikt mellem Kø-
benhavn og omegnskommunerne om den samlede udvikling
i regionen. Folketinget burde i den situation sætte projektet
på pause og sikre, at der gennemføres en samlet og koordi-
neret planlægning for hovedstadsregionen, bl.a. med respekt
for fingerplanen.
B 25 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 25. januar 2022
2523549_0003.png
3
Som det fremgår af svar på spørgsmål 6, er der ikke udar-
bejdet en samfundsøkonomisk beregning. Folketinget kaster
sig således ud i et projekt også økonomisk med bind for
øjnene, for jo længere projektet kommer, jo mere umuligt er
det at stoppe – uanset hvorledes det til den tid samfundsøko-
nomisk ser ud. Har Folketinget sagt A, forpligter det til at
fortsætte til B. Sådan fungerer store projekter i praksis.
Som det fremgår af svar på spørgsmål 8, vil ministeren
ikke afvise, at skatteborgerne får en ekstraregning, selv om
en væsentlig forudsætning i principaftalen er, at den samlede
projektpakke er selvfinansierende. Det er en forudsætning,
som allerede er skredet, hvad angår de tilhørende infrastruk-
turprojekter, men det samme kan blive tilfældet for selve
anlæggelsen af Lynetteholmen, jf. ovenfor. Som det frem-
går af spørgsmål 53, er byggeriet begyndt med en markant
budgetoverskridelse, hvilket ministeren ikke vil forholde sig
til. Heller ikke de samlede omkostninger ved projektpakken
er kendt, og i spørgsmål 54 er der spurgt til, hvornår et
sådant overblik kommer. Det kommer ifølge svaret ikke,
bl.a. fordi ministeren ikke vil acceptere, hvilke aktiviteter
der reelt indgår i den samlede projektpakke, der er en for-
udsætning for den planlagte udbygning af Lynetteholmen,
herunder en flytning af BIOFOS, jf. svar på spørgsmål 55.
Konsekvensen af disse økonomiske forhold må være, at
det står frit for de partier, som har tilsluttet sig principafta-
len, at forlade den igen.
Enhedslisten og Frie Grønne vil endelig bemærke, at
såvel ved diverse spørgsmål om Lynetteholmprojektet fra
Transportudvalget de senere år som under behandlingen
af anlægsloven og ved behandlingen af dette beslutnings-
forslag er det slående, at langt hovedparten af de stillede
spørgsmål ikke besvares af ministeren (eventuelt med hjælp
fra danske myndigheder), men besvares af bygherren (eller
slet ikke besvares). Dette mener Enhedslisten og Frie Grøn-
ne grundlæggende er et demokratisk problem, fordi hverken
regering eller myndigheder dermed kan gøres ansvarlige,
såfremt der senere viser sig at være problemer i forhold til
de afgivne svar.
Afslutningsvis kan konkluderes, at det ikke har nogen
konsekvenser for stormflodssikringen af København at sætte
projektet på pause, at der er stor usikkerhed om behovet
for deponering af jord så mange år frem, at der er mange
ubesvarede spørgsmål og også nye rapporter på vej, at øko-
nomien sejler i forhold til principaftalen, og at den samle-
de projektpakke gennemføres i strid med principperne for
hovedstadsområdets udvikling og i stadig stigende konflikt
med omegnskommunerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28. oktober 2021
og var til 1. behandling den 30. november 2021. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 60 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian Bressendorff (S) Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
3
B 25 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 25. januar 2022
2523549_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
39
16
15
14
13
13
4
3
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
4