Transportudvalget 2021-22
B 25 Bilag 4
Offentligt
2517851_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 25
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. januar 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sætte Lynetteholmprojektet på pause
[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget påpeger, at med
besvarelsen af spørgsmål 5 og 32 er det nu slået fast, at
etableringen af Lynetteholmen forøger stormflodsrisikoen i
København, indtil der en gang om mange år etableres en
dokport. Ifølge svaret på spørgsmål 5 viser modellering,
at anlæggelsen af Lynetteholm i nogle situationer medfører
en opstuvning af vand på op til 2,5 cm. Det fremgår af be-
svarelsen af spørgsmål 32, at den gennemførte modellering
heller ikke omfatter egentlige stormflodshændelser, og at det
ikke er muligt på baggrund af de gennemførte modellerin-
ger at konkludere, hvorledes forholdene under en stormflod
vil påvirkes. Endvidere fremgår det af ministerens svar på
spørgsmål 20: »… at det naturligvis er en forudsætning for
Lynetteholms funktion som stormflodssikring, at der etable-
res sluseporte«.
Enhedslisten må således konkludere, at de partier som
hidtil har hævdet, at Lynetteholmen i sig selv har en klima-
sikringseffekt, enten er blevet vildledt eller taler mod bedre
vidende. Fakta er, at indtil en dokport er etableret, virker
Lynetteholmen modsat og øger faren ved kommende storm-
floder, og som det fremgår af svaret på spørgsmål 32, er det
ikke engang modelleret, hvor meget værre situationen bliver
ved en ny »Bodilstorm«.
Regeringen og folketingsflertallet tager således bind for
øjnene og igangsætter et projekt, som øger faren ved storm-
flod og uden at kræve viden om, hvor meget faren øges. Par-
tierne bag Lynetteholmprojektet må således påtage sig an-
svaret, når en ny stormflod nordfra inden for de nærmeste
15-20 år medfører større skader end uden Lynetteholmen, og
hvor man afviser en hurtige stormflodsløsning, jf. Køben-
havns stormflodsplan fra 2017.
Den stormflodsløsning, som Enhedslisten anbefaler, og
som vil give en hurtigere og nødvendig stormflodssikring,
afvises af regeringen og folketingsflertallet, fordi den koster
800 mio. kr., hvilket angiveligt kan spares ved at udskyde
stormflodssikringen i mange år og lade den finansiere med
Lynetteholmprojektet, jf. svar på spørgsmål 5, 20 og 28. Det
skal tilføjes, at Københavns Kommune har en stor opsparet
formue, hvorfra denne udgift vil kunne finansieres på den
korte bane.
Endelig kan henvises til svar på spørgsmål 3 om kon-
sekvenserne af at udskyde anlægsfasen, hvor transportmini-
steren påpeger, at »… det forventes ikke at ville forsinke
den samlede stormflodssikring af København, som bl.a. er
afhængig af etableringen af en dokport i Kronløbet«. Det har
således ingen betydning for klimasikringen af København,
hvis man følger forslaget om at sætte Lynetteholmprojektet
på pause.
Et hollandsk firma er – efter aftale med Sverige - i
gang med en revurdering af modelberegningerne af konse-
kvenserne af Lynetteholm for Øresund. Som det fremgår af
svaret på spørgsmål 36, er denne revurdering på trapperne,
DokumentId
Journalnummer
B 25 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2517851_0002.png
2
og der skal så, gennemføres en drøftelse af resultaterne med
Sverige, jf. svar på spørgsmål 37. Det burde være oplagt,
at projektet sættes på pause indtil denne proces er gennem-
ført, og hvor også Folketinget og offentligheden formodes at
skulle have mulighed for at se og drøfte resultaterne.
Behovet for jorddeponering i København de næste 30 år
– som er et formelt argument for Lynetteholmen – er som
bekendt baseret på en forventning om uændret byggeaktivi-
tet i København de næste 30 år, selvom et argument for
Lynetteholmen også er manglende byggearealer.
Der er endvidere behov for jord til mange andre anlæg
som klimasikring fra syd, og herunder er lufthavnen på vej
med en klimaplan med diger, og der politisk opbakning til
at anlægge holmene i Hvidovre. Endvidere fremgår af svar
på spørgsmål 33, at der ikke er foretaget nogen vurdering af
jordbehov som følge af de seneste prognoser for vandstands-
stigning, som kan påvirke krav til kote-højde ved byggeri.
Ifølge svaret på spørgsmål 34 foreligger der »endnu ik-
ke« en samlet vurdering af behov for jord til klimasikring i
hovedstadsområdet frem til 2050, angiveligt fordi de enkelte
projekter hertil ikke er udarbejdet. Samtidig oplyses i svaret
på spørgsmål 60, at Miljøministeriet aktuelt »arbejder på
en national klimatilpasningsplan, som skal drøftes med Fol-
ketingets partier senere i 2022. I arbejdet med klimatilpas-
ningsplanen indgår bl.a. et pilotprojekt for en samlet storm-
flodsmodel for København«.
Det vil således være oplagt at afvente en vurdering af
jordbehov til disse tiltag, inden arealet til Lynetteholmen
defineres.
Hertil kommer den store efterspørgsel efter råvarer til
byggeri, hvilket især i hovedstadsområdet udfordrer regio-
nens råstofplan med grusgrave og opgravning til havs. En-
hedslisten har med spørgsmål 51 forsøgt at få svar på erfa-
ringer og tendenser med at oparbejde affaldsjord som nye
byggematerialer til erstatning for sand m.m. fra f.eks. grus-
grave, og om regeringen eller myndigheder har en politik
om, at affaldsjord i stadig højere grad skal oparbejdes som
råvarer til byggeriet, og hvorledes dette i givet fald vil påvir-
ke behovet for deponering af affaldsjord de kommende 30
år. Dette har ministeren ikke svaret på.
Endelig er der et forhold, som yderligere kan gribe ind
og blokere for jord til Lynetteholmen. I svaret på spørgsmål
52 fremgår, at kommunerne mister anvisningsretten af af-
faldsjord: Det fremgår af
Klimaplan for en grøn affaldssek-
tor og cirkulær økonomi,
at »Der arbejdes for en løsning,
hvor kommunernes anvisningsret- og pligt for jord, som er
affald, ophæves, så virksomheder frit kan vælge, hvor de
afleverer jord«, og videre »Der er ikke lavet beregninger af,
hvad denne del af
Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi
betyder for økonomien i anlæggelsen af
Lynetteholm«.
Med denne usikre udsigt for de ambitiøse forventninger
til jordmængder til Lynetteholmen har Enhedslisten med
spørgsmål 50 bedt ministeren garantere, at der ikke impor-
teres jord for at få fyldt området op. En sådan garanti vil
ministeren ikke give.
Enhedslisten forudser derfor, at Lynetteholmprojektet ud-
vikler sig til ikke at handle om behov for jorddepot, men at
målet om et nyt areal går forud, og der derfor bliver fragtet
jord fra nær og fjern for at fylde hullet op, fordi man starter
med at indramme området, og arealudviklingen i sig selv er
hovedformålet.
Beslutningsforslaget opfordrer til at afvente den strategi-
ske miljøvurdering (SMV), som blev igangsat i forlængelse
af anlægsloven. Det fremgår af svaret på spørgsmål 35, at
den forventes færdig i marts og herefter sendes i høring. Det
er uklart, om resultatet af SMV’en og høringen rent faktisk
danner grundlag for en debat om en eventuel revurdering af
projektet. I svaret henvises til et afgrænsningsnotat, som En-
hedslisten her vil benytte lejligheden til at fremhæve nogle
pointer fra.
Notatet er udarbejdet af Transportministeriet forud for
igangsættelsen af SMV-processen. Notatet er udarbejdet på
baggrund af de kommentarer, som relevante myndigheder
har fremsendt til et udkast, der var i høring før jul. Det frem-
går heraf, at SMV�½en alene bygger på den klare forudsæt-
ning og kendsgerning, at Lynetteholmen etableres som plan-
lagt, og der ikke indgår nogen vurdering af alternativer til
projektets idégrundlag. Den er dermed på linje med VVM-
rapporten, som heller ikke belyser alternative løsningsmu-
ligheder for det påståede deponeringsbehov for jord.
Det fremgår, at planerne om Lynetteholm er baseret på
den observerede udvikling på bolig og erhvervsområdet i
København i en snæver periode fra 2014 til 2019, hvilket
forekommer som en meget målrettet udvalgt periode, hvor
byggeaktiviteten i netop disse år steg voldsomt, og derfor
langt fra bør bruges som grundlag for en så omfattende
transformation af København.
Af notatet fremgår endvidere, at en lang række ønsker til
SMV’en fra omegnskommuner ikke er imødekommet. Det
gælder eksempelvis for de kommuner, der har ønsket belyst
påvirkningen af deres egen byudvikling, og at projektet
bør leve op til de almindelige principper for planlægning
i hovedstadsområdet. Disse aspekter afvises og indgår ik-
ke. Konsekvenser for omegnskommuner, hvad angår flyt-
ning af renseanlægget BIOFOS og udledning efter flytning,
afvises og indgår ikke – angiveligt med den begrundelse,
at det er der ikke truffet beslutning om. Endvidere har en
række kommuner fremsat ønske om, at der udarbejdes en
0-løsning inden Lynetteholmen etableres, så man kan se de
samlede effekter sammenlignet med, at projektpakken ikke
gennemføres, hvilket afvises. Et ønske om en vurdering af
den samlede infrastruktur på Sjælland afvises. Sidste eksem-
pel er ønske fra Region Hovedstaden om, at projektet som
sådan og trafikmønstre vurderes i en bredere regional kon-
tekst, men dette afvises.
Som det fremgår, vil den kommende SMV ikke svare
på en lang række spørgsmål, som er stillet af omegnskom-
munerne og regionen, hvilket bekræfter billedet af et sam-
let projekt, som planmæssigt er et selvisk og egennyttigt
københavnerprojekt, der ikke tager hensyn til en regional
planlægning og udvikling. Samfundet kan se frem til, at
projektet dermed vil udgøre en stadig stigende konflikt mel-
lem København og omegnen om den samlede udvikling i
regionen. Folketinget burde i den situation sætte projektet på
pause og sikre, at der gennemføres en samlet og koordineret
B 25 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2517851_0003.png
3
planlægning for hovedstadsregionen, bl.a. med respekt for
fingerplanen.
Som det fremgår af svar på spørgsmål 6 er der ikke udar-
bejdet en samfundsøkonomisk beregning. Folketinget kaster
sig således ud i et projekt også økonomisk med bind for
øjnene, for jo længere projektet kommer, jo mere umuligt er
det at stoppe – uanset hvorledes det til den tid samfundsøko-
nomisk ser ud. Har Folketinget sagt A, forpligter det til at
fortsætte til B. Sådan fungerer store projekter i praksis.
Som det fremgår af svar på spørgsmål 8, vil ministeren
ikke afvise, at skatteborgerne får en ekstraregning, selvom
en væsentlig forudsætning i principaftalen er, at den samlede
projektpakke er selvfinansierende. En forudsætning som al-
lerede er skredet, hvad angår de tilhørende infrastrukturpro-
jekter, men også kan blive tilfældet for selve anlæggelsen af
Lynetteholmen, jf. ovenfor. Som det fremgår af spørgsmål
53 er byggeriet begyndt med en markant budgetoverskridel-
se (jf. Berlingske Tidende den 16. december 2021), hvilket
ministeren ikke vil forholde sig til. Heller ikke de samlede
omkostninger ved projektpakken er kendt, og i spørgsmål
54 er der spurgt til, hvornår et sådant overblik kommer. Det
kommer ifølge svaret ikke, bl.a. fordi ministeren ikke vil
acceptere, hvilke aktiviteter der reelt indgår i den samlede
projektpakke, der er en forudsætning for den planlagte ud-
bygning af Lynetteholmen, herunder en flytning af BIOFOS,
jf. svar på spørgsmål 55.
Konsekvensen af disse økonomiske forhold må være, at
de partier, som har tilsluttet sig principaftalen, står frit for at
forlade den igen.
Enhedslisten vil endelig bemærke, at såvel ved diverse
spørgsmål fra Transportudvalget de senere år som under
behandlingen af anlægsloven og ved behandlingen af dette
beslutningsforslag er det slående, at langt hovedparten af
de stillede spørgsmål ikke besvares af ministeren (evt. med
hjælp fra danske myndigheder), men besvares af bygherren
(eller besvares slet ikke). Dette mener Enhedslisten grund-
læggende er et demokratisk problem, fordi hverken regering
eller myndigheder dermed kan gøres ansvarlige, såfremt der
senere viser sig at være problemer med de afgivne svar.
Afslutningsvis kan konkluderes, at det ikke har nogen
konsekvenser for stormflodsikringen af København at sætte
projektet på pause, at der er stor usikkerhed om behovet
for deponering af jord så mange år frem, at der er mange
ubesvarede spørgsmål og også nye rapporter på vej, at øko-
nomien sejler i forhold til principaftalen, og at den samle-
de projektpakke gennemføres i strid med principperne for
hovedstadsområdets udvikling og i stadig stigende konflikt
med omegnskommunerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28. oktober 2021
og var til 1. behandling den 30. november 2021. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 60 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Henrik Møller (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
B 25 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2517851_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
13
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
4