Til beslutningsforslag nr.
B 25
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. januar 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sætte Lynetteholmprojektet på pause
[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget påpeger, at med
besvarelsen af spørgsmål 5 og 32 er det nu slået fast, at
etableringen af Lynetteholmen forøger stormflodsrisikoen i
København, indtil der en gang om mange år etableres en
dokport. Ifølge svaret på spørgsmål 5 viser modellering,
at anlæggelsen af Lynetteholm i nogle situationer medfører
en opstuvning af vand på op til 2,5 cm. Det fremgår af be-
svarelsen af spørgsmål 32, at den gennemførte modellering
heller ikke omfatter egentlige stormflodshændelser, og at det
ikke er muligt på baggrund af de gennemførte modellerin-
ger at konkludere, hvorledes forholdene under en stormflod
vil påvirkes. Endvidere fremgår det af ministerens svar på
spørgsmål 20: »… at det naturligvis er en forudsætning for
Lynetteholms funktion som stormflodssikring, at der etable-
res sluseporte«.
Enhedslisten må således konkludere, at de partier som
hidtil har hævdet, at Lynetteholmen i sig selv har en klima-
sikringseffekt, enten er blevet vildledt eller taler mod bedre
vidende. Fakta er, at indtil en dokport er etableret, virker
Lynetteholmen modsat og øger faren ved kommende storm-
floder, og som det fremgår af svaret på spørgsmål 32, er det
ikke engang modelleret, hvor meget værre situationen bliver
ved en ny »Bodilstorm«.
Regeringen og folketingsflertallet tager således bind for
øjnene og igangsætter et projekt, som øger faren ved storm-
flod og uden at kræve viden om, hvor meget faren øges. Par-
tierne bag Lynetteholmprojektet må således påtage sig an-
svaret, når en ny stormflod nordfra inden for de nærmeste
15-20 år medfører større skader end uden Lynetteholmen, og
hvor man afviser en hurtige stormflodsløsning, jf. Køben-
havns stormflodsplan fra 2017.
Den stormflodsløsning, som Enhedslisten anbefaler, og
som vil give en hurtigere og nødvendig stormflodssikring,
afvises af regeringen og folketingsflertallet, fordi den koster
800 mio. kr., hvilket angiveligt kan spares ved at udskyde
stormflodssikringen i mange år og lade den finansiere med
Lynetteholmprojektet, jf. svar på spørgsmål 5, 20 og 28. Det
skal tilføjes, at Københavns Kommune har en stor opsparet
formue, hvorfra denne udgift vil kunne finansieres på den
korte bane.
Endelig kan henvises til svar på spørgsmål 3 om kon-
sekvenserne af at udskyde anlægsfasen, hvor transportmini-
steren påpeger, at »… det forventes ikke at ville forsinke
den samlede stormflodssikring af København, som bl.a. er
afhængig af etableringen af en dokport i Kronløbet«. Det har
således ingen betydning for klimasikringen af København,
hvis man følger forslaget om at sætte Lynetteholmprojektet
på pause.
Et hollandsk firma er – efter aftale med Sverige - i
gang med en revurdering af modelberegningerne af konse-
kvenserne af Lynetteholm for Øresund. Som det fremgår af
svaret på spørgsmål 36, er denne revurdering på trapperne,
DokumentId
Journalnummer