Til beslutningsforslag nr.
B 2
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 17. december 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at opdatere
skolesikkerhedsberedskabsplanerne og udarbejde læringsforløb om
Muhammedkrisen til brug i undervisningen i folkeskolen
[af Mette Thiesen (NB), Ellen Trane Nørby (V), Alex Ahrendtsen (DF), Mai Mercado (KF) og Henrik Dahl (LA)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det positivt, at regeringen vil indkalde til forhandlinger om
udfordringer med censur og selvcensur samt sikring af un-
derviseres undervisningsfrihed uden risiko for trusler om
vold eller vold.
SF konstaterer, at Muhammedkrisen, men også em-
ner som Holocaust, Israel-Palæstina-konflikten, folkedra-
bet i Armenien, kvinders ligestilling og seksuelle frigørel-
se, seksualundervisning, evolutionsbiologi, abortrettigheder,
LGBT+-rettigheder o.a., undertiden bliver konfliktstof i de
danske skoleklasser. Det er afgørende for SF, at der sikres
trygge læringsrammer for både undervisere og elever, men
også, at det sikres, at konfliktemner vitterlig kan behandles
reelt i undervisningen uden kompromisser på grund af frygt,
og at det dermed er en anerkendelse af, at skolen er en vigtig
arena for elevernes demokratiske dannelse.
For SF er det særlig afgørende, at Muhammedkrisen
bliver en integreret del af undervisningen fremover, at Mu-
hammedkrisen behandles grundigt, og at der er let adgang
til kvalificeret undervisningsmateriale herom, herunder pri-
mærkilderne, som den skelsættende og isoleret set største
danske udenrigspolitiske krise i nyere historie, det er. SF
lægger således vægt på, at der skal undervises i Muham-
medkrisen, men at Muhammedtegningerne kan indgå i un-
dervisningen som en option, hvis læreren ønsker det.
Det er vigtigt for dannelsen i forhold til myndighed og
demokrati og for forståelsen af demokratiets bærende søjler,
herunder presse- og trykkefrihed samt ytringsfrihed, dels
at skolen adresserer vigtige emner og historiske hændelses-
forløb, dels at hverken skole eller samfund viger tilbage
for relevante emner i misforståede hensyn eller af frygt og
dermed giver efter for selvcensur.
SF lægger stor vægt på, at der med regeringens indkal-
delse til forhandlinger tegner sig en mulighed for en bety-
delig større politisk bredde i anerkendelsen af Muhammed-
krisens skelsættende historiske karakter og en meget bred
vilje til at finde løsninger for underviseres udfordringer med
konfliktemner og deraf afledte censur eller selvcensur. Det
er for SF at se afgørende vigtigt, at en bredt politisk forank-
ret aftale om spørgsmålet så afgjort vil styrke lærerne og
sende et langt klarere signal om bred politisk opbakning til
offentligheden om vigtigheden af spørgsmålet.
Skulle forhandlingerne mellem partierne og regeringen
imidlertid – og imod forventning – strande, vil SF fortsat
være klar til at stemme for et nyt beslutningsforslag med
samme ordlyd som dette.
Ved 2. behandlingen af beslutningsforslaget stemmer SF
imod.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener, at ele-
ver skal undervises i muhammedkrisen, og at det er uaccep-
AX027175