Her behandler vi et borgerforslag, som handler om at fjerne alle afgifter på benzin og diesel, så alle danskere kan få hverdagen til at køre, tror jeg der står mere specifikt – altså til at fungere. Det er ellers et godt udtryk, der er brugt der.
Baggrunden er jo helt reel. Vi har jo alle sammen oplevet store prisstigninger, og der er rigtig mange forskellige ting, der er steget, men specielt benzin og diesel er nok en af højdespringerne. Jeg tror, vi alle sammen synes, det gør lidt ondt i pengepungen, når vi skal ned og tanke benzin, med de priser, der er i dag. Det er klart, at det jo er noget, der hæmmer folk, der bl.a. skal på arbejde, altså giver mindre mobilitet, når man skal køre til og fra sit job. Det gør varerne dyrere at transportere, men det rammer sådan set også ganske almindelige mennesker, der skal handle og ud at besøge familien. Så der er mange, der rammes af de høje priser på benzin og diesel. Derfor er det jo en helt reel diskussion, vi får, og derfor også tak til alle de mange danskere, som har bedt os her i Folketinget om at tage en debat om det i dag. Det er sådan set meget rigtigt set.
Så er spørgsmålet, om vi så helt skal fjerne afgifterne for al fremtid. Det er allerede nævnt af flere ordførere, at det kan man slet ikke i forhold til de EU-forpligtelser, der er. Det kan man selvfølgelig godt være ligeglad med. I Dansk Folkeparti er vi ikke specielt glade for EU, men nu er de regler der, og så er man også nødt til at respektere dem.
Jeg synes faktisk, det er oplagt, at vi så politisk i stedet for prøver at tage toppen af de prisstigninger, som vi har set nu. For det er en ekstraordinær situation, vi er i. Noget er faktisk allerede gjort. Befordringsfradraget er sat en smule op – med streg under smule – for det er trods alt ikke noget, der gør den kæmpe forskel. Men det er trods alt positivt, at det er sket. Men der er også andre tiltag, vi med fordel kan kigge på her i Folketinget. Vi kunne bl.a. kigge på Tyskland, som netop har valgt at sænke afgiften på benzin og diesel til EU's minimumssats. Det er dog en midlertidig sænkelse, men der er trods alt andre lande i Europa, der har valgt at gå den vej, og det kunne vi også overveje at gøre i Danmark. Vi kunne også sætte den skattemæssige værdi af kørselsfradraget op. Det er noget, som allerede er en del af de forhandlinger, som kører nu. Det er bare for at nævne, at vi som parti sådan set er villige til at kigge på de mulige løsninger, man kunne vælge for at tage toppen af prisstigningerne, men ikke helt fjerne afgiften.
Men så er der selvfølgelig også et spørgsmål om finansieringen. For den nemme del er selvfølgelig bare at pege på alle de løsninger, vi kan vælge, men hvor skal pengene komme fra? Det er altid der, det bliver besværligt. For jeg er enig med de ordførere, der siger, at vi selvfølgelig også skal passe på med at pumpe for meget ud i samfundet på et tidspunkt, hvor inflationen stiger, fordi det sådan set kan ende med at gøre det værre, altså at priserne vil stige endnu mere, ikke nødvendigvis prisen på benzin, men det er klart, at hvis folk får et langt større rådighedsbeløb og der bliver pumpet penge ud, så stiger inflationen, og det er sådan set ikke nogen god tjeneste at gøre folk derude.
Så hvis vi skal gå den her vej og tage nogle initiativer, der skal tage toppen af de store prisstigninger, der har været på benzin og diesel, synes jeg, det er vigtigt, at vi finder en anden finansiering til det. Det kunne bl.a. være at udskyde nogle offentlige investeringer, udskyde nogle projekter. Det kan være nogle konsulentprojekter, man alligevel skulle lave, men som man kan udskyde et år eller andet, så man på den måde ikke pumper flere penge ud i samfundet. Men når man hjælper borgerne, foretager man også nogle justeringer i det offentlige, og derfor stiger den samlede efterspørgsel ikke.
Til gengæld kan det være, at det faktisk kan hjælpe, at man sænker benzinprisen, fordi det kan hjælpe med at øge arbejdsudbuddet. Det plejer man i hvert fald regne med. Altså, folk får et større incitament til at tage på arbejde, og jo flere, der arbejder, jo mere stiger udbuddet af varer også, fordi man så typisk vil producere noget mere, og det er så noget, der på den anden side kan være med til at sætte priserne ned.
Så afslutningsvis: Hvordan stiller man sig så til sådan et forslag? Ja, altså, vi kan jo ikke, som det også er nævnt af andre ordførere, gennemføre det en til en, men vi synes i Dansk Folkeparti, at vi bør tage nogle initiativer, som kan hjælpe danskerne på vej, også med en finansiering, som vi gerne vil være med til at finde. Derfor kunne en mulig løsning jo være en fælles beretning i Folketinget, hvis der kunne være opbakning til det. Det er ikke det, jeg lytter mig frem til, men det er bare for at sige, at det vil vi være indstillet på fra Dansk Folkepartis side.