Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. april 2022
2022-2072
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 189 – Forslag til folketingsbeslutning om,
at Storebæltsbroen skal være gratis at køre over (borgerforslag),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse den samfundsøkonomiske virkning af enten
at halvere eller afskaffe broafgiften, og herunder belyse virkningen
ved en sådan afgiftsændring på samfundsøkonomien for Kattegat-
området og for Femern-forbindelsen? Og vil ministeren samtidig
oplyse virkningen på de offentlige finanser ved en halvering eller
totalafskaffelse af broafgiften?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Der er ikke gennemført trafikmodelberegninger eller samfunds-
økonomiske analyser af en halvering eller en afskaffelse af broafgif-
ten på Storebæltsforbindelsen. En afskaffelse af broafgiften er så
markant en ændring af en brugerbetaling, at Sund & Bælt Holding
A/S vurderer, det er uden for trafikmodellernes normale gyldig-
hedsområde. Beregningerne vil derfor være forbundet med meget
stor usikkerhed sammenlignet med eksempelvis typiske infrastruk-
turprojekter.
Det står dog klart, at en halvering eller en afskaffelse af broafgiften
på Storebæltsforbindelsen vil ændre udgangspunktet for en Katte-
gatforbindelse. Af rapporten ’Genberegninger af en fast forbindelse
over Kattegat’, der blev offentliggjort den 22. marts 2018, fremgår
det af siderne 36-37, at der blev foretaget en følsomhedsberegning
af økonomien i projektet med de daværende projektforudsætninger
ved en nedsættelse af taksterne på Storebæltsforbindelsen med 69
pct. Følsomhedsberegningen viste, at behovet for tilskud til Katte-