Transportudvalget 2021-22
B 189
Offentligt
2556602_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. april 2022
2022-2072
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 189 – Forslag til folketingsbeslutning om,
at Storebæltsbroen skal være gratis at køre over (borgerforslag),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse den samfundsøkonomiske virkning af enten
at halvere eller afskaffe broafgiften, og herunder belyse virkningen
ved en sådan afgiftsændring på samfundsøkonomien for Kattegat-
området og for Femern-forbindelsen? Og vil ministeren samtidig
oplyse virkningen på de offentlige finanser ved en halvering eller
totalafskaffelse af broafgiften?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der op-
lyser følgende:
”Der er ikke gennemført trafikmodelberegninger eller samfunds-
økonomiske analyser af en halvering eller en afskaffelse af broafgif-
ten på Storebæltsforbindelsen. En afskaffelse af broafgiften er så
markant en ændring af en brugerbetaling, at Sund & Bælt Holding
A/S vurderer, det er uden for trafikmodellernes normale gyldig-
hedsområde. Beregningerne vil derfor være forbundet med meget
stor usikkerhed sammenlignet med eksempelvis typiske infrastruk-
turprojekter.
Det står dog klart, at en halvering eller en afskaffelse af broafgiften
på Storebæltsforbindelsen vil ændre udgangspunktet for en Katte-
gatforbindelse. Af rapporten ’Genberegninger af en fast forbindelse
over Kattegat’, der blev offentliggjort den 22. marts 2018, fremgår
det af siderne 36-37, at der blev foretaget en følsomhedsberegning
af økonomien i projektet med de daværende projektforudsætninger
ved en nedsættelse af taksterne på Storebæltsforbindelsen med 69
pct. Følsomhedsberegningen viste, at behovet for tilskud til Katte-
B 189 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om den samfundsøkonomiske virkning af enten at halvere eller afskaffe broafgiften, herunder for Kattegatområdet og for Femernforbindelsen, til transportministeren
2556602_0002.png
Side 2/2
gatforbindelsen ville blive 21 mia. kr. højere i 2017-priser end i ho-
vedscenariet for projektet i forbindelse med den strategiske ana-
lyse.
For den kommende Femern Bælt-forbindelse er det tidligere op-
gjort, at den samlede takstnedsættelse på 25 pct. på Storebælt, jf.
den politiske aftale ’Omlægning af bilafgifterne’ fra 2017, ventes at
medføre en overflytning af knap 200.000 personbiler om året, sva-
rende til godt 500 personbiler i gennemsnit pr. døgn, fra Femern
Bælt-forbindelsen til Storebæltsforbindelsen. Takstnedsættelsen på
25 pct. blev samlet set vurderet til at forlænge tilbagebetalingstiden
på Femern Bælt-forbindelsen med 3 år. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke analyser, som gør det muligt at vurdere de
konkrete effekter for Femern Bælt-forbindelsen af en halvering el-
ler en afskaffelse af brugerbetalingen på Storebæltsforbindelsen.
Det må dog antages, at et scenarie, hvor Storebæltstaksten reduce-
res 50-100 pct., vil have en markant negativ effekt på finansie-
ringsgrundlaget for Femern Bælt-forbindelsen.”
For så vidt angår spørgsmålet om virkningen på de offentlige fi-
nanser ved en halvering eller totalafskaffelse af betalingen på Sto-
rebæltsforbindelsen, henviser jeg til min besvarelse af spørgsmål 1
fra udvalget om B189.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen