Tak for det. Det næste forslag, vi nu skal tage hul på, er i samme emnefelt. Her er forslaget så et forslag om at udskrive en folkeafstemning om legalisering af cannabis. Så vi er altså i legalisering af cannabis-spørgsmålet, og der er min holdning og regeringens holdning jo velkendt. Den – og alle politiske partiers holdning til det – har vi lige drøftet. Jeg synes, det har været en meget, meget interessant debat. Jeg synes også, at den debat, vi lige haft om samme emne her, har båret præg af kompleksiteten i det her spørgsmål, og hvor vanskeligt det er, men jo også de store konsekvenser, dybe konsekvenser, det har for den enkelte at være afhængig af cannabis som rusmiddel.
Flere af ordførerne og også jeg selv henviste til Sundhedsstyrelsens notat, som er sendt til Folketinget. Jeg mener, det vil være gavnligt, hvis vi også ved det her forslag lige bruger lidt mere tid på at sætte os ind i det, også fordi forslaget her er om en folkeafstemning, hvor forslagsstillerne foreslår, at vi udskriver en folkeafstemning og danskerne skal op og sætte deres kryds. Sådan en rapport her mener jeg at det påhviler det parlamentariske system, det repræsentative demokrati at læse og forstå og høre eksperter om og forstå kompleksiteten i. Jeg kunne frygte folkeafstemninger om emner, som på overfladen kan lyde som ja eller nej, kan lyde enkelt og nemt, men som kan have dybe konsekvenser for den enkelte. Det er man jo nødt til at vide. Og jeg kunne frygte, at sådan nogle rapporter, som jeg ved ordførerne læser og læser sig ned i og danner deres holdning ud fra, ikke altid kommer på forsiden af aviser og andet i deres helhed.
Lad mig lige prøve at dykke ned i et par af de konklusioner, som Sundhedsstyrelsen når til i den rapport, som hedder »Cannabis – den aktuelle viden om rusvirkninger, skadevirkninger og udbredelse«. De akutte virkninger er bl.a. forringet opmærksomhed, hukommelse og psykomotorisk præstation under rus og forgiftningspsykoser. Den nævner bl.a. også skadevirkninger af længerevarende, hyppigt forbrug: udvikling af afhængighed, øget risiko for kronisk bronkitis og nedsat åndedrætsfunktion, forringelse af opmærksomhed og hukommelse og motorisk koordinering ved dagligt brug. Det medfører negative konsekvenser for funktionsevne med hensyn til uddannelse, komplekse arbejdsopgaver og trafik, øget risiko for psykotiske symptomer og øget risiko for kræftsygdom i luftvejene. Og så er der nogle særlige konsekvenser, som jeg også lige vil dykke ned i og også mener er relevante, og som vi ikke fik helt nok plads til i vores sidste diskussion. Det er bl.a., at det er påvist, at individer i op til 24 timer efter en enkelt cannabisrus har nedsat evne til at udføre meget komplicerede handlinger, og det medfører ifølge Sundhedsstyrelsen, at den cannabispåvirkede er uegnet til at føre motorkøretøjer i så lang tid derefter. Afhængigt af koncentrationen og hyppigheden af den indtagne THC kan cannabis påvises i blodet i op til 40 dage efter indtagelse. Ved brug af cannabis kan der ses psykotiske tilstande. Det vil dreje sig om akut forgiftningspsykose. Herunder er det et stof, som vi skal forsøge at holde vores unge mennesker væk fra, og vi ved, hvor afhængighedsskabende det her stof er. Når man så ser, hvad det betyder, hvis man indtager det under graviditet i forhold til fosterets fødselsvægt, er der nedsat hovedomfang hos den nyfødte, nedsat fødselslængde, ændringer i barnets immunforsvar og dårligere respons på infektioner. Studier har også vist, at ved brug af cannabis under graviditeten er der en øget risiko for indlæggelse på intensivafdeling af den nyfødte, og der kan ses symptomer og tilstande hos den nyfødte, som forekommer i varierende grad, f.eks. abstinenssymptomer såsom uro, irritabilitet, sitren, muskeltrækninger, urolig søvn og forstyrret døgnrytme.
Jeg siger det her, fordi jeg synes, det er vigtigt, at Folketinget også har en alvor i det her. Vi er alle enige om, at der er for mange, som er afhængige af hash, og som indtager cannabis alt for ofte og kommer ud i de her psykoser og får de her alvorlige problemer. Der er også – og det er jeg glad for at kunne konstatere – en stor, stor bekymring over bandekriminaliteten, der omgærder det her illegale marked.
Men det, vi virkelig også har behov for at have fokus på, er, at det her ikke er et uskadeligt stof. Nogle gange i den offentlige debat har man indtryk af, at det jo bare er noget, som næsten ikke er skadeligt. Det er ikke noget, som man risikerer noget ved. Det er et skadeligt stof, og stort set hele sundhedsfagligheden er enige om at fraråde og enige om alvoren og ser jo de her psykoser og de her voldsomme, voldsomme konsekvenser, særlig hos de sårbare, særlig hos de psykisk sårbare, særlig hos de helt unge. Det er sådan nogle elementer, som jeg mener vi må dykke ned i. Det gør vi jo alle andre steder, hvor vi drøfter sådan nogle elementer. Der er jo rigtig mange ting, vi diskuterer i den her Folketingssal, og det ansvar må vi tage på os – at dykke ned i sådan noget. Så må partierne jo overveje, hvad man gør i andre lande, hvad vi skal gøre, og hvordan vi bedst muligt kan nå vores mål. Men det er, mener jeg, et ansvar, man må påtage sig som medlem af den lovgivende forsamling i sådan et demokrati som det danske.
Det fører mig til et par ord om elementet om folkeafstemninger: Jeg mener, at det har en vigtig plads i vores demokrati, og det afspejler sig jo også i grundloven, som bestemmer, at der skal være folkeafstemning om grundlovsændringer, ændringer af valgretsalder, suverænitetsafgivelse, og når Folketinget beslutter – og det er det sidste her – at afholde en folkeafstemning om et særligt lovforslag. Det sidste er jo så faktisk det, der er tilfældet, når vi den 1. juni skal til stemmeboksene om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar. Men når der ikke er tale om sådanne forslag af meget principiel karakter, er det min opfattelse, at vores demokratiform er det repræsentative demokrati.
Vi har i Danmark et velfungerende repræsentativt demokrati. Der er en tårnhøj valgdeltagelse, hvis man sammenligner med næsten alle andre lande. Der er en levende, intens demokratisk debat. Valgdeltagelsen plejer at ligge på omkring de 85 pct., måske endda lidt over, til folketingsvalg. Lad os se på, da der var afstemning om patentdomstolen tilbage i 2014. Der var stemmedeltagelsen på 55,9 pct. – langt, langt under, hvad folketingsvalg vil have. Det var endda, samtidig med at der var valg til Europa-Parlamentet. Jeg synes, det vil være utrolig ærgerligt, hvis det her Folketing begynder at udskrive sådanne folkeafstemninger om forskellige enkeltelementer, og jeg vil frygte, at vi kommer langt ned i stemmedeltagelse. Det synes jeg erfaringen viser her, og så er det altså et mindretal – dem, der lige gider engagere sig og læse om kompleksiteten i et forslag, der stemmer. Det kan være, at dem, der går ind for det, dukker op. Der mener jeg, at det bør være sådan, at vi har et Folketing, som består af politikere, som bruger deres liv herinde på at læse stoffet og dernæst lovgive i Danmark. Hvis de lovgiver på punkter, hvor befolkningen er uenig, har de retten til efter 4 år at udskifte flertallet, hvilket jo så også sker med jævne mellemrum her i Danmark.
Det bringer mig til at konkludere, at lige så vel som vi ikke kunne støtte det foregående forslag, kan regeringen heller ikke støtte det her forslag, hverken hvad angår indholdet om legalisering eller elementet om folkeafstemning. Tak.