Tak for det, og jeg siger også tak for en seriøs modtagelse af det her forslag, ikke sådan at forstå, at det så bliver vedtaget, for det kan vi godt høre det ikke bare sådan lige bliver, men selve problemstillingen fornemmer jeg regeringen også godt kan se er der. Der er taget nogle initiativer, men tilsyneladende er det jo ikke nok, og derfor ser vi også frem til den her arbejdsgruppe. Jeg vil ligesom andre ordførere understrege, at man måske får lidt gåsehud, når man hører ordet arbejdsgruppe, for hvornår er den så færdig, og munder det overhovedet ud i noget som helst, og lige pludselig er der folketingsvalg, og har alle så glemt alt om det og sådan noget? Men derfor skal vi jo alligevel gribe de halmstrå, vi nu kan gribe fat i, som regeringen måtte lægge frem, og derfor vil jeg selvfølgelig også vælge at gribe det her. Bare det hjælper, bare det virker, bare der kommer noget.
Når det overhovedet er relevant at rejse det her spørgsmål, er det jo, fordi det for nogle mennesker er en dybt kompliceret verden, de lever i her i 2022. Det er for ældre mennesker en dybt kompliceret facon, de skal angribe de her ting på, når de f.eks. skal gøre et eller andet med deres digitale enheder, deres it-udstyr eller på deres edb-skærm. Jeg skulle selv forleden dag vejlede en person, der havde fået et nyt dankort og skulle have skiftet sit dankort, som hørte sammen med Rejsekortet, til et nyt dankort, altså muligheden for at få lov til at betale via det her nye dankort for transport, og alene det var noget af en jungle selv for mig, som nok burde – det kunne jeg så ikke sådan lige umiddelbart – kunne finde lidt rundt i nogle af de der ting. Det var noget af en jungle, men det lykkedes så langt om længe takket være bistand fra nogle lidt yngre mennesker, der kom forbi i den der lille husstand, så de der mærkelige udfordringer, der var omkring det, blev løst.
Det er bare for at sige, at vi skal huske på, at det, vi som folketingsmedlemmer og som velbevandrede i it-løsninger – vi har også gode it-afdelinger tæt på herinde – tror vi sådan bare lige kan løse, men som det viser sig vi har svært ved, er for et ældre menneske eller for en, der ikke er totalt boglig eller ikke har fulgt med tiden, sværere at finde en løsning på. Det betyder, at hvis der er nogen, der f.eks. udgiver sig for at være bankansat og ringer op til en person, der ikke har forstand på nogle af de her ting og spørger: Hvad er i øvrigt dit NemID? Prøv lige at kigge på det der nøglekort. Gør man så det? Ja, det kan man meget vel finde på at gøre i sin desperation for at få hjælp – hjælp, hjælp, hjælp – ja, så gør man sådan noget. Og det er jo derfor, man fremsætter et forslag som det her. Det kan godt være, vi ikke lige rammer skiven, men så må vi jo se, om vi kan finde en anden model for det. Men det er en desperation, der er derude, og det skaber jo ikke mindst desperation, når man så gør det forkerte og har givet de her oplysninger til det, man troede var en bank, og som man troede måske var fornuftigt nok, eller hvad man nu gør.
Det, at man har givet de her oplysninger, kan så føre til virkelig ødelæggelse for ens liv, og det er der jo eksempler på. Vi er nogle, der er blevet konfronteret med sådan nogle eksempler, og man må bare konstatere, at der er nogle skruppelløse banker, som udmærket godt ved, at de ikke har retten på deres side – eller de burde ikke have retten på deres side – men de kører løs, og de ender jo med at få nogen til at gøre det, som de ikke bør gøre, fordi der bliver truet med bål og brand. Det er det farvand, vi befinder os i her, og det er det farvand, regeringen er nødt til at forholde sig til og lytte lidt til, altså hvad der foregår uden for de her tykke mure på Christiansborg, måske specielt blandt den ældre del af befolkningen.
Vi skriver lidt om det i bemærkningerne, og vi kan konstatere, at det tit er ældre mennesker, som lader sig besnakke af nogen til at udlevere centrale oplysninger, og der findes jo hele kæder af folk, der har ringet op til mennesker, der er kommet lidt op i årene, og har fået de her oplysninger, og det er store millionbeløb, der bliver franarret. Og hvor mange af dem er så håndfaste nok til at klage og holde fast og tage fat i banken og få læst alt det med småt? Det er næppe ret mange. Så der er rigtig mange penge i det for dem, der bliver ved, og der er rigtig meget bøvl for dem, det går ud over, og mange tør ikke, orker ikke at kæmpe med det der system og giver op og betaler ved kasse et, og det er jo faktisk rigtig, rigtig skidt for retsbevidstheden og retssikkerheden her i Danmark, hvis det er det, der sker.
Nå, vi vil følge det her tæt, og som sagt vil vi fritage de her uskyldige borgere for at blive omdrejningspunkt for det, som svindlerne foretager sig. Vi vil gerne have en begrænsning på, hvad man som ellers fornuftig og lovlydig borger skal stå til regnskab for, når kriminelle udnytter ens identitet til at forgælde andre mennesker. Som sagt ser vi i alt for mange tilfælde de her svindlere, og vi ser i alt for mange tilfælde, at der er banker – det er måske ikke Danske Bank eller Jyske Bank eller Nordea, der gør det, men der er jo mange andre banker derude – som lokker med dit og dat, og de her kyniske banker kører løs, og de gør altså, at mennesker får det svært og dårligt af at være i hænderne på dem.
Så der er nogle ting her, som ikke er rimelige, og der er nogle ting her, som regeringen skal gribe fat om, og der er kommet nogle løfter fra regeringen i dag. Vi har tænkt os at holde fast og ikke give op, for vi tror på, at vi som folketingsmedlemmer, selv om vi måske har vores på det tørre og godt kan finde ud af det, har et vigtigt ansvar at tage over for dem, der ikke kan finde ud af det, og dem, som er på herrens mark. Dem skal vi hjælpe, og det er vores opgave herinde.