Indfødsretsudvalget 2021-22
B 165 Bilag 1
Offentligt
2562343_0001.png
SWID, Skilled Workers Immigrants in Denmark, er en forening for
højtuddannede udenlandske arbejdskraft.
Der er fremsat et beslutningsforslag (B165) til behandling hos indfødsretsudvalg,
udarbejdet af Markus Knuth (KF) og Søren Pape Poulsen (KF). Det handler om
indførelse af krav om permanent ophold in Danmark i mindst 5 år, før man kan
søge dansk statsborgerskab. SWID har følgende bemærkninger til forslaget:
1.
Forslaget er begrundet med ”en bekymrende stor del af de unge 18-23-
årige, der får tildelt dansk statsborgerskab, efterfølgende begår
kriminalitet.”. Det forstås af begrundelsen at forslaget anser
statsborgerskabet som et værktøj, eller redskab som skal forebygge
kriminalitet. Statsborgerskab er til dem der har opfyldt kriterierne, og har
egnet sig til at blive en del af demokratiske samfund, og ikke noget der
skal forbygge at folk begår kriminalitet.
2. Der er allerede krav om permanent ophold i Danmark i 2 år, før man kan
søge dansk statsborgerskab. Kravet er indført som en del af cirkulær nr.
9461 af 17/06/2021. Er det korrekt, at kravet om 2 års permanent
ophold viste sig ineffektivt i mindre end 1 år, så at der derved er behov
for at skærpe kravet mellem en permanent opholdstilladelse og
statsborgerskab? Er der undersøgelser der understøtter at der er en
direkte sammenhæng mellem kriminalitet, og perioden mellem
permanent ophold og statsborgerskab? Hvis det ikke kan understøttes af
statistikker eller undersøgelser, så kan man spørge hvorfor 2 år ikke er
effektivt og 5 år forventes at blive mere effektivt i at forhindre udlændinge
i at begå kriminalitet?
3. Statsborgerskab er ikke kun for de unge 18-23-årige, der er centralt i
forslaget. Alle der ansøger om statsborgerskab bliver ramt af kravet, som
har til formål at fokusere på en særlig gruppe. Det er også den samme
gruppe der allerede er ramt af cirkulæret om beskæftigelseskrav.
Mener udvalget at det er retfærdigt at ramme alle på grund af en specifik
gruppe af 18-23-årige?
4. SWID mener konsekvensen kan være med til at underminere
motivationen hos mange højtuddannede udlændinge som allerede er en
vigtig del af den danske arbejdsstyrke, herunder specialister og
højtlønnede. Denne gruppe vil i højere grad overveje at immigrere og i
højere grad opgive at blive/være en del af det danske samfund særligt
når/hvis reglerne ændres med tilbagevirkende kraft. SWID oplever at det
giver og har allerede givet Danmark et dårligt omdømme blandt den
B 165 - 2021-22 - Bilag 1: Henvendelse af 21/4-2022 fra SWID, Skilled Workers Immigrants in Denmark
2562343_0002.png
højtuddannede mobile arbejdskraft i udlandet som ellers ville overveje at
komme til Danmark. Det er sværere for SWIDs medlemmer at anbefale
Danmark som destination for deres højtuddannede netværk eftersom
vejen mod opholdstilladelse og statsborgerskab er bureaukratisk,
kompleks og uden sikkerhed for fremtiden for den enkelte ansøger.
Dette er ærgerligt for virksomhederne som i flere år har haft svært ved at
rekruttere den efterspurgte arbejdskraft. Samfundet går glip af en
skatteindtægt fra en gruppe som sjældent benytter velfærdsydelserne og
ligger samfundet til last. Samtidig underminere det Danmarks gode brand
i udlandet og forværre konkurrencesituationen for Danske virksomheder
og samfundet i kampen om de kloge hoveder.
Af ovenstående grunde mener vi ikke at kravet er hensigtsmæssigt, og beder
derfor udvalget at stemme imod.
Mvh.
Kianoosh Khaksar
Formand for SWID