Tak for et interessant forslag fra Venstre om ændring af beslutningskompetencen vedrørende elektronisk fodlænkeafsoning. Det er jo et forslag, vi tidligere har haft holdninger til, diskuteret og lavet beretning om osv., hvilket ordføreren for forslagsstillerne også kan fortælle om.
Forslaget her handler om at beslutte, om en afsoner skal kunne afsone med fodlænke eller ikke skal kunne afsone med fodlænke, og om den beslutning skal overgå fra kriminalforsorgen til domstolene, altså om det skal kunne være et led i dommen, så man, allerede når man får den, får at vide, om det kan ske med fodlænke, hvor det i dag er kriminalforsorgen, der senere kommer med vurderingen, og hvor der i øvrigt nogle gange går noget tid. Vi så jo i forbindelse med tidligere minister fru Inger Støjberg, at der godt nok gik lidt for lang tid med det, også på grund af noget ventetid i Justitsministeriet.
Men det er klart, at der grundlæggende er gode intentioner, synes vi, i det her forslag, for hvad angår selve det, at det er domstolene, der i øvrigt også kan give andre forskellige såkaldte vilkår for den enkelte, der får en dom, og som ud fra en samlet vurdering kan give retningen for, hvad der egentlig skal ske med den pågældende afsoner, kan der jo godt ligge noget fornuft i, altså at det er dommeren og retten, der tager stilling til det.
Nu er det jo så sådan, som også De Konservatives ordfører, fru Britt Bager, var inde på, at vi i Retsudvalget – mere eller mindre hele Retsudvalget – lige har været ude at besøge nogle af domstolene som led i, at det på et tidspunkt her i år skal være sådan, at man laver en flerårsaftale for domstolenes økonomi. Og der må vi jo nok, når vi kigger på, hvad det er, domstolene laver i dag, og hvad de har af sagsbehandlingstider, sige, at det desværre er en rigtig bitter omgang for borgerne, for dem, der har sager ved retterne, for det tager rigtig lang tid at få behandlet en hel del af de sager, der ligger.
Så der kunne i allerhøjeste grad være brug for, at man får givet nogle flere ressourcer til at behandle sagerne. Og så kan man spørge: Hvilket signal vil det sende, hvis vi i Folketinget nu her i dag eller ved en tredjebehandling beslutter, at nu får de i øvrigt også lige den der opgave, hvor de skal tage stilling til, om man skal i fodlænke eller kan komme i fodlænke eller ej?
Så timingen i det her forslag er måske ikke optimal, fordi man i forvejen slås med en hel del spørgsmål, man skal tage stilling til. Man skal jo tage stilling til, om en person er skyldig, og hvad for en straf vedkommende skal have. Skal vedkommende udvises? Der bliver jo flere og flere sager, hvor vi har at gøre med kriminelle udlændinge, der ikke er danske statsborgere, og derfor skal retten tage stilling til, om der skal ske udvisning eller ej. Det har vi i Retsudvalget fået en del af vide om under den her rundtur. Og sagsbunkerne bliver jo ikke mindre, for corona har også gjort, at der formentlig har været en vis nedgang i sagerne i en periode, og nu stiger tallene igen voldsomt, og sagerne er mere komplicerede – med flere tiltalte, narkosager osv. – og det gør altså, at de trækker ud. Og hvis man i forvejen mangler dommere og folk, der kan støtte dommerne i deres arbejde, ja, så vil det måske være det forkerte tidspunkt at sige: Nu får I i øvrigt lige den der store opgave, som det også kan være at vurdere, om man kan gå med elektronisk fodlænke eller ej.
Så altså, grundlæggende gælder det, at når man er kriminel, skal man have en straf, og at hvis man begår grov kriminalitet, så skal man have en fængselsstraf. Og så er det rigtigt, at man laver nogle forskellige fodlænkeordninger, bl.a. af hensyn til pladsmangel i fængslerne, men også fordi man mener, at nogle kan administrere det og f.eks. samtidig passe en uddannelse, hvis man er ung. Så fodlænkeordningen er sådan set nok kommet for at blive. Skal det så være domstolene, der afgør det spørgsmål? Ja, det kunne der måske være sund fornuft i, men er timingen den rigtige? Nej, det tror vi i Dansk Folkeparti måske ikke den er lige nu.
Så det er beklageligvis sådan, at vi er nødt til at være sådan lidt, som Radikale Venstre nogle gange er under behandlingen af forslag her i Folketingssalen; når de skal vælge, hvad de skal mene, kan det være lidt svært at finde ud af, hvad de egentlig mener. Og jeg beklager, hvis det har været sådan. Det er grundlæggende et positivt, fornuftigt forslag, som timingen måske ikke er helt rigtig i forhold til at gennemføre lige nu.