Skatteudvalget 2021-22
B 155
Offentligt
2587906_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
B 155 - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
10. maj 2022
J.nr. 2022 - 2333
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 155 - Forslag til folketingsbeslutning om modernisering af lovgivningen
om firmagavekort.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 6. maj 2022.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
B 155 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om der er foretaget beregninger af statens forventede provenu i forbindelse med mersalg, dvs. køb, der overgår de beløb, som udstedes, på gavekort til oplevelsesindustrien, øget omsætning i komplementære erhverv såsom fødevareleverandører, transport m.fl., til skatteministeren
2587906_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. maj 2022 fra Huuray A/S om fore-
træde vedrørende problemstillingen ved den nuværende lovgivning, jf. B 155 - bilag 5.
Svar
Huurray A/S anfører i henvendelsen bl.a., at den nuværende lovgivning og praksis umu-
liggør dansk erhvervslivs muligheder for at støtte indenrigsdetailhandel i form af årlige
personalegaver, og det fremhæves, at B 155-forslaget muligvis ville kunne medføre, at
medarbejderne ville bruge flere penge i butikken, hvilket ville give øget moms- og skatte-
provenu.
Kommentar
Det skatteretlige udgangspunkt er, at enhver indtægt modtaget fra en arbejdsgiver er skat-
tepligtig for den ansatte. De generelle regler for beskatning af personalegoder har til for-
mål at beskatte vederlag i kontanter og naturalier ens. Der er dog undtagelser fra dette ud-
gangspunkt. Mindre personalegoder, herunder julegaver, i form af naturalier beskattes ek-
sempelvis kun, hvis den samlede værdi af disse personalegoder overstiger et samlet beløb
på 1.200 kr. i 2022.
Gavekort med en bred anvendelsesmulighed kan sidestilles med kontanter. Derfor vil an-
satte, der får foræret et gavekort fra deres arbejdsgiver, som udgangspunkt være skatte-
pligtige af gavekortet, uanset værdien af gavekortet. I nogle situationer kan gavekortet dog
være et skattefrit naturaliegode for medarbejderen, fx hvis gavekortet udelukkende kan
anvendes til nærmere specificerede goder, og gavekortet ikke kan ombyttes til kontanter.
Om et gavekort kan anses for et naturaliegode - og dermed kan omfattes af bagatelgræn-
sen for mindre personalegoder - afgøres efter en konkret vurdering.
Reglerne om beskatning af gavekort er således i tråd med formålet med de generelle regler
for beskatning af personalegoder om at beskatte vederlag i kontanter og naturalier ens.
Det er muligt for virksomheder at støtte lokale forretninger uden at ændre de generelle
regler for beskatning af personalegoder, der som nævnt har til formål at beskatte vederlag
i kontanter og naturalier ens. Virksomhederne kan fx støtte omsætningen i lokale forret-
ninger i forbindelse med aktiviteter og indkøb som led i virksomhedens drift. Det er også
muligt i et vist omfang at forære naturalier, som er købt i de lokale forretninger, til medar-
bejderne uden beskatning. Jeg mener således ikke, at der er behov for at lovgive om æn-
drede regler for beskatning af personalegoder.
Afslutningsvis bemærkes, at et eventuelt øget forbrug (ud over selve gavekortet) ikke vil
føre til øget moms- og afgiftsprovenu, da det blot vil fortrænge andet moms- og afgifts-
belagt forbrug fra en butik til en anden.
Side 2 af 2