Først og fremmest vil jeg sige tak for nogle gode ordførertaler. Der var ikke så meget at debattere, fordi vi heldigvis er meget enige om retningen for det her. Og jeg synes faktisk, det er positivt at mærke, at vi, på trods af at vi jo især også i den her tid kan have forskellige holdninger til EU, bakker op om, at hjælp til terrorofre trods alt er så vigtig en sag, at hvis et EU-direktiv kan hjælpe rettigheder på vej, er vi sådan set klar til at kigge på det.
Det er klart, at jeg hellere ville have fremsat et forslag, som implementerede direktivet og rettighederne direkte, men jeg måtte også bare erkende, at vi ikke kender omkostningerne af det, og at vi ikke helt ved, hvordan det kan overføres til dansk ret. Derfor blev det den her mellemløsning, hvor vi sætter en undersøgelse i gang og bliver klogere på det og får sat nogle beløb på, og så kan vi så tage stilling til, hvordan vi reelt kan lande selve sagen.
Det er heller ikke nogen hemmelighed, hvordan det her forslag faktisk er blevet til. Baggrunden er jo, at Finn Nørgaard Foreningen er taget rundt til alle retsordførerne, har jeg på fornemmelsen, på skift igennem mange måneder. Jeg har i hvert fald haft flere møder med Finn Nørgaard Foreningen. Sammen har de stædigt, vedholdende og utrætteligt sat fokus på, hvad kan man sige, den manglende hjælp, terrorofrene har oplevet. De er mødt op med deres beretninger, de er mødt op med forslag til forbedringer for ofrene. Det har i hvert fald gjort et stort indtryk på mig. Derfor synes jeg, at vi skylder dem en stor tak, for det er i høj grad deres indsats, der har gjort, at vi nu kommer videre med forslaget, har jeg indtryk af.
Så vil jeg gerne sætte lidt flere ord på det. Jeg var retsordfører, da vi så angrebet mod Krudttønden og den jødiske synagoge. Jeg tror ikke, vi er så mange retsordførere længere, der husker det. Jeg tænker, at det kun er hr. Peter Skaarup og mig, der faktisk var retsordførere på det tidspunkt. Jeg husker også godt tiden efter, hvor fokus jo selvfølgelig var på at gøre alt, hvad vi kunne, for at undgå en gentagelse. Og det affødte jo også en række initiativer. Vi fik bevogtning mange steder, hvad vi ikke havde før; vi styrkede politiet; vi styrkede efterforskningen; vi rettede blikket mod kriminalforsorgen.
Men der var ét sted, hvor vi ikke rettede lyset særlig godt hen, og det var faktisk på ofrene. Sådan rent menneskeligt har jeg ikke været i tvivl om, at det har været et stort traume for de pårørende til det angreb og i øvrigt også de pårørende til angreb, som er foregået i udlandet – dem må vi jo ikke glemme i den her sammenhæng. Da mindehøjtidelighederne var ovre dengang, har de i høj grad siddet tilbage med traumerne og i nogle tilfælde også lommesmerterne.
Nogle af dem skrev en kronik i 2021, hvor de sagde: Vi har været henvist til at klare os selv og trække på vores personlige bagland og endda også selv betale for psykologhjælp. De har siddet med deres spørgsmål, som de måske ikke har kunnet få svar på. Senere har der været andre, som er røget ud af deres job, og som er gået ned rent menneskeligt. De har mødt psykologer, som måske ikke havde det rigtige kriseberedskab og traumeberedskab. De har følt et behov for at blive inddraget i den efterfølgende proces, men det skete ikke rigtig. Det giver jo sig selv, at det kunne have været anderledes. Og det håber jeg så vi kan gøre anderledes i fremtiden. Med opbakningen til det her forslag har vi i hvert fald muligheden for at skabe en bedre vej fremadrettet.
Som mange har bemærket her i dag, er terrorangreb jo et meget alvorligt angreb på demokratiet og på retsstaten, og det udgør jo en krænkelse af de grundlæggende værdier, som vores samfund er bygget på – menneskers værdighed, frihed og retten til at udøve grundlæggende rettigheder. Alle ofre for forbrydelser skal jo opleve, at de modtager den rigtige støtte fra myndighederne, som er nødvendig for, at de kan komme videre i livet. Og det gælder jo i særdeleshed for ofre for terror, som er under stor offentlig mediebevågenhed som følge af den forbrydelse, de er udsat for, og måske i særlig grad har behov for anerkendelse og respektfuld behandling fra samfundets side. Det synes jeg i hvert fald at det fokus, vi har haft på terror de senere år, bør tilsige. Det er bare ikke altid den oplevelse, ofrene har stået tilbage med.
Lovgivningen bør i højere grad, end det er tilfældet i dag, tilgodese ofrene for terror med et stærkere sæt af rettigheder og beskytte dem og deres nærmeste både mod sekundær viktimisering og gentagen intimidering.
Vi i SF har faktisk stillet en række spørgsmål forud for forslagets tilblivelse om, hvem man egentlig anser for at være ofre for terrorangrebene i København i 2015, Barcelona i 2017, Marokko i 2018 og Sri Lanka i 2019, og om, hvilken kontakt myndighederne har haft med de pågældende personer hidtil. Og det fremgår af svaret fra regeringen, at man faktisk ikke har noget overblik over det. Og uden en klar definition på, hvem der egentlig er ofre for terrorisme, er det jo også umuligt at tilvejebringe den rigtige hjælp og støtte fra myndighederne. Danmark er som sagt ikke omfattet af EU's regler på det her område. Vi synes jo, det giver rigtig god mening at få kigget på det solide sæt af rettigheder, man har som EU-borger, men som vi på grund af retsforbeholdet ikke har indført i Danmark.
Der er ikke nogen, der vil kunne garantere, at Danmark ikke igen bliver ramt af terror, og skulle det ske, bør vi have et beredskab på plads, så vi kan hjælpe ofrene bedre, end vi hidtil har gjort. Det betyder også i min optik, og det er jo en del af forslaget, at der skal laves en grundig evaluering efterfølgende eller en efterfølgende offentlig undersøgelse, hvis et terrorangreb skulle ramme Danmark. For ofrene har brug for klare svar på, hvad der skete under hændelsen.
Med de ord siger jeg tak for opbakningen i dag. Der er noget, der tyder på, at det kan blive et enstemmigt Folketing, som bakker op om det her. Men der er jo lige nogle enkelte, der ikke er til stede i salen nu her. Tak for ordet.