Sundhedsudvalget 2021-22
B 15
Offentligt
2511215_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 11-01-2022
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPAMBK
Sagsnr.: 2116212
Dok. nr.: 2033789
Folketingets Sundhedsudvalg har den 2. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
3 til B 15 (Forslag til folketingsbeslutning om tandlæger på lige vilkår med praktise-
rende læger over sundhedsvæsenet) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren sende udvalget en samlet oversigt over eksisterende tandplejeordnin-
ger, herunder ordninger for særlige målgrupper, som enten er vederlagsfri eller med
forhøjet tilskud, og såvel ordninger efter sundhedsloven som andre ordninger? Over-
sigten bedes også omfatte de forskellige kommunale tilskudsordninger, herunder til
hvad og til hvem der gives tilskud, samt om serviceniveauet i kommunerne er ens, el-
ler om der er stor forskel kommunerne imellem?”
Svar:
I september 2018 blev der udgivet en kortlægning af tandplejeordninger i Danmark.
Kortlægningen viste, at der var i alt 14 særskilte tandplejeordninger i Danmark, som
er forankret i lovgivningen inden for henholdsvis Sundhedsministeriet, Beskæftigel-
sesministeriet, Justitsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet og Forsvars-
ministeriets ressort.
Den 1. juli 2020 trådte socialtandplejen endvidere i kraft, hvorefter der er 15 sær-
skilte tandplejeordninger i Danmark,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ordning
1. Voksentandpleje
2. Børne- og ungdoms-
tandpleje
3. Omsorgstandpleje
4. Specialtandpleje
5. Socialtandplejen
6. Regionstandpleje
7. Særordninger
8. Hjælp til udgifter til
tandbehandling, der
ikke kan dækkes efter
anden lovgivning, hvis
Lov om aktiv socialpoli-
tik
Personer med lav indkomst fx kontanthjælps-
modtagere, studerende m.fl.
Lovgrundlag
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Sundhedsloven
Målgruppe
Personer over 18 år
Børn og unge under 18 år
Personer med nedsat førlighed eller vidtgående
fysisk eller psykisk handicap
Sindslidende og psykisk udviklingshæmmede
De mest socialt udsatte borgere
Patienter med lidelser, der ubehandlede medfø-
rer varig funktionsnedsættelse
Tandproteser, Sjøgrens Syndrom, kræftpatienter
og patienter med medfødte sjældne sygdomme
./.
B 15 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om en samlet oversigt over eksisterende tandplejeordninger, til sundhedsministeren
2511215_0002.png
ansøgeren ikke har øko-
nomisk mulighed for at
betale udgifterne
Personer, som modtager ydelser efter lov om aktiv soci-
9. Rettighedsbaseret til-
skud til tandpleje
Lov om aktiv socialpoli-
tik
Lov om social pension
og lov om højeste, mel-
10. Personligt tillæg
lemste, forhøjet almin-
delig og almindelig før-
tidspension m.v.
Lov om social pension
11. Almindeligt helbreds-
tillæg
og lov om højeste, mel-
delig og almindelig før-
tidspension m.v.
Lov om social pension
og lov om højeste, mel-
12. Udvidet helbredstillæg
delig og almindelig før-
tidspension m.v.
13. Kriminalforsorgen
14. Tandbehandling til ud-
lændinge
15. Tandpleje til værne-
pligtige
Straffuldbyrdelseslo-
ven, retsplejeloven
Integrationsloven, ud-
lændingeloven
Finansloven
Personer, der er værnepligtige over 8 måneder
Udlændinge i Danmark
Indsatte i Kriminalforsorgen i 3 måneder eller derover
Folkepensionister og førtidspensionister tilkendt efter
reglerne gældende før 1.1. 2003 med begrænsede ind-
i 2022)
Folkepensionister og førtidspensionister tilkendt efter
reglerne gældende før 1.1. 2003 med begrænsede ind-
i 2022)
alpolitik svarende til selvforsørgelses- og hjemrejseydel-
ses-, overgangsydelses-, uddannelseshjælps- eller kon-
tanthjælpsniveau.
Folkepensionister og førtidspensionister tilkendt efter
reglerne gældende før 1.1. 2003, hvis økonomiske for-
hold er særligt vanskelige
lemste, forhøjet almin- tægter og en formue under formuegrænsen (93.000 kr.
lemste, forhøjet almin- tægter og en formue under formuegrænsen (93.000 kr.
Det er med finanslovsaftalen 2022 aftalt, at der skal laves en analyse af eksisterende
tilskudsordninger for social tandpleje og andre tilskudsordninger for tandpleje, der
bl.a. skal belyse mulige forenklinger.
Der spørges også til de kommunale tilskudsordninger og herunder serviceniveauet i
kommunerne. Det lægges til grund, at der hermed spørges til ordningerne efter lov
om aktiv socialpolitik og pensionslovene. Beskæftigelsesministeriet har derfor oplyst
følgende ift. lov om aktiv socialpolitik og pensionslovene:
”Det skal særligt bemærkes, for så vidt angår ordningerne efter lov om aktiv socialpo-
litik og pensionslovene (ordningerne anført i tabel 1 under 8-12), at disse er subsidi-
ære i forhold til hjælp efter anden lovgivning, herunder sundhedsloven.
De fleste af ordningerne på Beskæftigelsesministeriets område involverer betydeligt
elementer af skøn i forbindelse med kommunernes beslutning om at yde supple-
rende hjælp. Dette kan både involvere skøn ift. vurderingen af om en tandbehandling
er nødvendig, og skøn ift. om borgeren selv vil være i stand til at betale helt eller del-
vist. Det rettighedsbaserede tilskud til tandpleje for modtagere af ydelser i kontant-
hjælpssystemet (nr. 9 i tabel 1) er primært baseret på objektive kriterier.
Spørgsmålet om, hvorvidt der er forskelle i det kommunale serviceniveau, er primært
relevant ift. de ordninger, som indeholder betydelige elementer af skøn.
Side 2
B 15 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om en samlet oversigt over eksisterende tandplejeordninger, til sundhedsministeren
En måde at vurdere det kommunale serviceniveau er ved at se på udgifterne til tand-
tilskud fordelt på antallet af borgere, som har modtaget tandtilskud. Der kan imidler-
tid være flere grunde til, at det gennemsnitlige tilskud pr. tilskudsmodtager varierer
mellem kommunerne, som ikke er udtryk for varierende serviceniveau. For det første
kan kommunerne også give tilskud til tandbehandling via andre bestemmelser. Der-
næst kan den socioøkonomiske og demografiske sammensætning af befolkningen i
den enkelte kommune have betydning for borgernes behov for tandpleje og dermed
for hvor meget tilskud, der bliver udbetalt. Det gennemsnitlige udbetalte tilskud pr.
tilskudsmodtager skal altså vurderes med disse forbehold.
Serviceniveau i kommunerne på kommunale tandtilskudsordninger efter lov om aktiv
socialpolitik
Tilskud til tandpleje ydet efter § 82 a i lov om aktiv socialpolitik er den eneste ord-
ning, hvor der foreligger både udgifter og aktivitetsdata. Ved at se på det gennem-
snitlige tilskud udbetalt pr. tilskudsmodtager i hver kommune i årene 2013-2020 på
denne ordning, kan det oplyses, at nogle kommuner slet ikke har givet tilskud via ord-
ningen i 2013-2017, mens der i andre kommuner er betalt tilskud på op til 14.000 kr.
pr. tilskudsmodtager. Halvdelen af kommunerne har et gennemsnitligt tilskud pr. til-
skudsmodtager på mellem ca. 5.000 kr. og 7.000 kr. i 2018-2020.
Tilskudsordninger til tandpleje efter lov om social pension og lov om højeste, mellem-
ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
De tilgængelige data for udgifterne til tandpleje for hhv. personligt tillæg, helbredstil-
læg og udvidet helbredstillæg efter lov om social pension og lov om højeste, mellem-
ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. giver ikke mulighed for at
opgøre antallet af borgere, der modtager tillæggene til dækning af udgifter ved tand-
behandling, samt hvilket beløb de modtager. Det er således heller ikke muligt at op-
gøre kommunernes serviceniveau ved at se på antallet af borgere, der modtager til-
læg. ”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Amalie Bækgaard
Side 3