Tak, formand. Der er utrolig mange data på borgere og på virksomheder i et land som Danmark. Vi har med cvr-register, cpr-register og alt muligt andet en lang tradition for at have utrolig meget data på vores borgere. Det har vi nogle kæmpestore gevinster ved, og det har vi også nogle risici ved. Gevinsterne er vel velkendte. Det er forskning, specielt på baggrund af sundhedsdata, det er i forhold til det, vi diskuterede lige før, med politiopklaring af forbrydelser, og det er trivselsmålinger af vores børn. I det hele taget får vi utrolig meget brugbar viden ud af at have rigtig, rigtig meget data, men med det følger der jo også et kæmpestort ansvar for at sikre borgerne, også i forhold til at man ikke sjusker med deres data, som vi desværre har set. Der har været tab af cd-rom'er med personfølsomme oplysninger og politiregistre, der blev udsat for læk og for hacking. Vi har desværre en sørgelig 17. plads i forhold til datasikkerhed, hvorimod vi er i toptre af verdens mest digitaliserede lande, og den diskrepans er jo lidt bekymrende. De to ting skulle helst følges ad.
Én ting er, hvis der ikke bliver passet godt nok på borgernes data, men der er jo også det andet element, som handler om, hvordan vi bruger det aktivt og med overlæg. For 2½ år siden var der en ung dansk kvinde, Telli Karacan, som var færdig med sit statskundskabsstudie og havde sit første møde på jobcenteret, hvor hun skulle udfylde et skema om sig selv med nogle oplysninger. Men der var allerede tastet nogle oplysninger ind om hende, nemlig hendes etniske baggrund. Hun er dansk statsborger, har boet i Danmark hele sit liv og har færdiggjort en universitetsuddannelse, og hun fandt ud af, at hun på baggrund af sin etnicitet blev profileret til at være i risiko for langtidsledighed. Det ville hun ikke finde sig i, så det gjorde hun en sag ud af, som viste sig at være meget principiel. Det rejste nogle principielle spørgsmål om, hvilke data og hvilke informationer man kan bruge til at profilere folk med. For vi bruger profilering som et værktøj. Politiet bruger det selvfølgelig; det ved vi. Men man bruger det også i høj grad inden for beskæftigelsessystemet og inden for det sociale område.
Vi havde en diskussion, også her i Folketinget, for et par år siden om det, man kaldte Gladsaxemodellen, hvor man med de bedste intentioner i verden ville bruge en masse data, som skulle samkøres og bruges til forhåbentlig at kunne udpege, hvilke børn man skulle holde øje med om var i risiko for at vantrives og mistrives. Men mange eksperter sagde, at det skulle man altså passe rigtig meget på med, for med den her profilering af danske forældre kunne man jo prøve at foruddiskontere, hvad der så ville ske. Altså, hvis man får minuspoint i det offentlige system, fordi ens børn går til psykolog eller bliver mobbet eller man glemmer en tandlægeregning eller, som et af kriterierne også var, afleverer en bog for sent på biblioteket, er spørgsmålet, hvad der så mentalt sker med en befolkning. Så begynder man måske at prøve at gå lidt under radaren. Man bruger ikke offentlige tilbud, og man bruger ikke SSP eller skolepsykologen, for man skal i hvert fald ikke ind i det her system, hvor man bliver profileret og der kommer datapunkter på en selv og ens børn.
Der er rigtig, rigtig mange gevinster ved, at vi ved så meget, både om hinanden, om vores sundhedsområde osv., men der er også nogle store risici ved det, og for at vi ligesom kan bruge det bedst muligt, har vi brug for kloge mennesker, der også gør os opmærksomme på, når vi er på vej ud ad en forkert vej.
Det var f.eks. tilfældet, da vi ved juletid skulle stemme for et forslag fra skatteministeren, som jo lød meget tilforladeligt: Vi vil gerne fange the bad guys, vi vil gerne fange dem, der fusker, dem, der snyder, og dem, der hvidvasker, og derfor skal vi ligesom trawle internettet for informationer for at prøve via maskinlæring at fange nogle oplysninger. Der var bare et hav af problemer i det lovforslag, men det blev ikke fanget af skatteordførerne, fordi skatteordførerne ikke beskæftiger sig ret meget med dataetiske problemstillinger. Vi havde efterfølgende i Skatteudvalget en eksperthøring, hvor nogle af de her eksperter, bl.a. fra Dataetisk Råd, sagde til os, at man godt kan opnå nogle af de ting, man gerne vil, men på en bedre måde, og at det ville de have kunnet fortælle os, hvis de havde været på f.eks. høringslisten. Det er jo rigtigt nok. Hvis man har al tid i verden, kan man godt sidde og overvåge Folketingets arbejde og se, hvad der bliver sendt ud, men vi har jo netop høringslister, fordi vi er interesserede i at få at vide, hvad erhvervslivet, ngo'erne eller interesseorganisationerne tænker om noget, for at blive klogere og kunne rette vores lovarbejde til. Det er på baggrund af det, at et af elementerne er, at man skal være høringspart.
Noget andet er konsekvensvurderingerne, og jeg forstår simpelt hen ikke – nogle gange bruger jeg virkelig mange og lange aftener på at tygge mig igennem de mange, mange siders lovstof, som vi får tilsendt – at det skulle være en bureaukratisk tilføjelse, at der ud af nogle gange 100 sider i ét skema var en ekstra linje, hvor der stod: ingen dataetiske konsekvenser. At det skulle være en bureaukratisk tilføjelse, kan jeg simpelt hen ikke se. Det, jeg hører i dag om det arbejde, der bliver gjort, er, at hvis der er dataetiske problemstillinger, vil det alligevel blive skrevet ind. For det første mener jeg simpelt hen, at det er faktuelt forkert. Det sker ikke i dag, ikke i det omfang, som vi har behov for. Og det andet er, at hvis det arbejde alligevel blev gjort, ville det jo ikke være en bureaukratisk ekstrating.
Endelig mener vi, som flere også har været inde på, at Datatilsynet bør ligge i Folketinget, selvfølgelig uden at vi skal diktere, hvad de skal lave, ligesom også Ombudsmanden og andre institutioner ligger her. Det bør ikke ligge hos en udøvende myndighed. Det har Rådet for Digital Sikkerhed også opfordret til, og det var et enigt Retsudvalg også enige om i 2015 oven på Se og Hør-skandalen – man ville have undersøgt, om det ikke lå bedre i Folketinget.
Jeg vil gerne sige tusind tak til både DF og Enhedslisten for deres støtte, og jeg vil også gerne sige tak til Venstre og Konservative for deres delvise støtte. Vi kan jo lige finde ud af i udvalget, hvordan vi håndterer det.
Til sidst vil jeg bare sige, at jeg synes, det er et kæmpestort demokratisk problem, at det her område ikke har større bevågenhed. Nogle af jer, der har været oppe på talerstolen i forbindelse med behandlingen af det her lovforslag, ved selvfølgelig noget om det, fordi I beskæftiger jer med det, men jeg mener simpelt hen ikke, at det har den brede bevågenhed i Folketinget, som det burde have. Vi er simpelt hen ved at lave en stille revolution af hele vores offentlige sektor ved brug af kunstig intelligens, maskinlæring, datasamkøring osv., og det synes jeg simpelt hen ikke at vi som Folketing er rustet godt nok til at håndtere, og det synes jeg er et problem.
Men tak til alle, også dem, både ministeren og ordførerne, som var uenige i forslaget. Jeg håber egentlig bare, at vi kan få noget mere opmærksomhed på det her område. Tak.