Til beslutningsforslag nr.
B 148
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af en arbejdsgruppe, som skal
fremsætte forslag til forbedringer af forholdene for danske lastbilchauffører og
vognmænd
[af Hans Kristian Skibby (UFG), Karina Adsbøl (UFG), Lise Bech (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Bent Bøgsted (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal i udvalget
(S, RV, SF, EL, LA og FG) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
mindretal i udvalget
(V, KF, DF, NB, Hans Kristian
Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)) indstiller beslutnings-
forslaget til
vedtagelse
ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-
kepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget anerken-
der behovet for at sikre gode forhold for danske lastbil-
chauffører og vognmænd og dermed også hensigten med
beslutningsforslaget og de enkelte forslag indeholdt i beslut-
ningsforslagets bemærkninger. S, RV, SF og EL er enige i, at
Færdselsstyrelsens sagsbehandlingstider skal nedbringes, at
parkeringsafgifter udstedt til udenlandske lastbiler også skal
betales og dernæst kunne inddrives effektivt ved manglende
betaling, og at der løbende skal arbejdes på at forbedre
trafiksikkerheden.
I forhold til beslutningsforslaget ser S, RV, SF og EL især
positivt på de forslag, der bl.a. kan øge trafiksikkerheden
og bidrage til ordentlige løn- og arbejdsvilkår også for uden-
landske chauffører.
S, RV, SF og EL noterer sig, at der allerede med hen-
holdsvis »Aftale om Infrastrukturplan 2035« fra juni 2021
og »Aftale om grøn omstilling af transportsektoren« fra
december 2020 er iværksat tiltag i retning af flere parke-
ringspladser på de statslige motorvejsrastepladser og øget
totalvægt og -længde for køretøjer. S, RV, SF og EL noterer
sig ligeledes, at der fra myndighedssiden arbejdes på en
mere effektiv inddrivelse af parkeringsafgifter udstedt til
udenlandske lastbiler og nedbringelse af Færdselsstyrelsens
sagsbehandlingstider.
S, RV, SF og EL noterer sig endvidere, at regeringen
vil undersøge mulighederne for dels at styrke Færdselssty-
relsens kontrol med både lastbilparkering og udenlandske
varebiler, og dels at skærpe indsatsen over for farlige lastbil-
overhalinger på motorvejsnettet.
Endelig noterer S, RV, SF og EL sig, at regeringen under
inddragelse af udvalget og branchen søger at løse den aktu-
elle chaufførmangel i transportbranchen.
Til trods for de gode hensigter i beslutningsforslaget kan
S, RV, SF og EL dog ikke støtte op om at nedsætte en
arbejdsgruppe som den foreslåede. Dels fordi der allerede
er et arbejde i gang på flere af områderne – bl.a. med inddra-
gelse af branchen – og dels fordi S, RV, SF og EL bl.a. ikke
deler synspunktet om, at arbejdstidsreglerne i branchen er en
udfordring, da disse er til for trafiksikkerhedens skyld og i
øvrigt fastsat i EU-lovgivningen.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget hilser det velkommen,
at forslagsstillerne ønsker nedsat en arbejdsgruppe, der skal
finde løsninger på konkrete problemstillinger og udfordrin-
ger, der opleves af vognmænd og chauffører. Derfor støtter
Venstre beslutningsforslaget. Det betyder dog ikke, at Venst-
re dermed automatisk støtter alle de i forslaget oplistede
AX028015