Transportudvalget 2021-22
B 147 Bilag 2
Offentligt
2592589_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 147
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Transportudvalget den 7. juni 2022
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at indføre forbud mod bilreklamer og krav
til bilreklamer
[af Henning Hyllested (EL) og Søren Egge Rasmussen (EL)]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Frie Grønne
Et flertal i udvalget (S, RV, SF, EL og FG) støtter ar-
bejdet med grøn omstilling af transportsektoren. Flertallet
noterer sig, at der i dag allerede er en række initiativer i
gang i relation til kollektiv transport, hvor f.eks. »Aftale
om Infrastrukturplan 2035« skal være med til at styrke og
forbedre den kollektive transport frem mod 2035. Den grøn-
ne omstilling af den kollektive transport er godt undervejs
med elektrificeringen af statens jernbanenet og regeringens
klimasamarbejdsaftaler med regioner og kommuner om grøn
kollektiv bustrafik. Der er også et vigtigt fokus på cykler,
hvor der bl.a., i forbindelse med at det er cyklens år, lance-
res en række kampagner for cykelfremme, mens der også er
åbnet et nationalt videncenter for højnelse af cykelviden.
Flertallet konstaterer, at det gennem oplysning og via
reklamer og energimærkning for fossildrevne biler kan være
muligt at gøre forbrugere opmærksom på bl.a. klimaaftryk
og derved direkte eller indirekte bidrage til større opmærk-
somhed om andre transportmidler og -former med lavere
klimaaftryk.
Flertallet noterer sig, at der allerede er krav om særlige
oplysninger i reklamemateriale for biler om energiklasse,
brændstofforbrug og CO
2
-udledning, og flertallet pålægger
ministeren at undersøge mulighederne for at udvide de nu-
gældende danske krav til reklamer for personbiler med en
tekst, der dels indeholder oplysninger om alternative trans-
portformer, som har et lavere klimaaftryk end fossildrevne
biler, dels indeholder information, der er sammenlignelig
med kravene til nye person- og varebiler ved udstilling på
salgssted i forhold til oplysning om, at CO
2
er den drivhus-
gas, der er hovedansvarlig for den globale opvarmning.
Flertallet pålægger endvidere ministeren at undersøge
mulighederne for – i det omfang det er muligt i henhold
til EU-retten – at udvide oplysningskravene i reklamer og på
salgssteder om årlig CO
2
-udledning ved gennemsnitlig brug
af en bestemt type personbil.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dansk Folke-
partis medlemmer af udvalget og Hans Kristian Skibby
(UFG) og Lise Bech (UFG) støtter arbejdet med grøn om-
stilling af transportsektoren.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech
(UFG) noterer sig, at der i dag allerede er en række initiati-
ver i gang i relation til kollektiv transport, hvor f.eks. »Afta-
le om Infrastrukturplan 2035« skal være med til at styrke og
forbedre den kollektive transport frem mod 2035. Den grøn-
ne omstilling af den kollektive transport er godt undervejs
med elektrificeringen af statens jernbanenet og regeringens
klimasamarbejdsaftaler med regioner og kommuner om grøn
kollektiv bustrafik. Der er også et vigtigt fokus på cykler,
hvor der bl.a., i forbindelse med at det er cyklens år, lance-
res en række kampagner for cykelfremme, mens der også er
åbnet et nationalt videncenter for højnelse af cykelviden.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech
(UFG) konstaterer, at det gennem oplysning via reklamer
og energimærkning for fossildrevne biler kan være muligt at
gøre forbrugere opmærksom på bl.a. klimaaftryk og derved
direkte eller indirekte bidrage til større opmærksomhed om
andre transportmidler og -former med lavere klimaaftryk.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech
(UFG) noterer sig, at der allerede er krav om særlige
oplysninger i reklamemateriale for biler om energiklasse,
brændstofforbrug og CO-udledning, og partierne pålægger
ministeren at undersøge mulighederne for at udvide de nu-
AX028088
B 147 - 2021-22 - Bilag 2: Beretning afgivet den 7/6-22
2592589_0002.png
2
gældende danske krav til reklamer for personbiler ved at
skærpe energimærkningen, så der stilles større krav for at få
gode energimærker.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. marts 2022 og
var til 1. behandling den 18. maj 2022. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transpor-
tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Mogens Jensen
formand