Transportudvalget 2021-22
B 147 Bilag 1
Offentligt
2587326_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 147
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Transportudvalget den 00. juni 2022
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at indføre forbud mod bilreklamer og krav
til bilreklamer
[af Henning Hyllested (EL) og Søren Egge Rasmussen (EL)]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Enhedlisten og Det
Konservative Folkeparti
Et flertal i udvalget (S, V, EL og KF) støtter arbejdet med
grøn omstilling af transportsektoren. Flertallet noterer sig, at
der i dag allerede er en række initiativer i gang i relation
til kollektiv transport, hvor f.eks. Infrastrukturplan 2035 skal
være med til at styrke og forbedre den kollektiv transport
frem mod 2035. Den grønne omstilling af den kollektive
transport er godt undervejs med elektrificeringen af statens
jernbanenet og regeringens klimasamarbejdsaftaler med re-
gioner og kommuner om grøn kollektiv bustrafik. Der er
også et vigtigt fokus på cykler, hvor der blandt andet i
forbindelse med, at det er Cyklens År, lanceres en række
kampagner for cykelfremme, mens der også er åbnet et nati-
onalt videnscenter for højnelse af cykelviden.
Flertallet konstaterer, at det gennem oplysning via rekla-
mer og energimærkning for fossildrevne biler kan være
muligt at gøre forbrugere opmærksom på bl.a. klimaaftryk
og derved direkte eller indirekte bidrage til større opmærk-
somhed om andre transportmidler og -former med lavere
klimaaftryk.
Flertallet noterer sig, at der allerede er krav om særlige
oplysninger i reklamemateriale for biler om energiklasse,
brændstofforbrug og CO
2
-udledning, og flertallet pålægger
ministeren at undersøge mulighederne for at udvide de nu-
gældende danske krav til reklamer for personbiler med en
tekst, der dels indeholder oplysninger om alternative trans-
portformer, som har et lavere klimaaftryk end fossildrevne
biler, dels indeholder information, der er sammenlignelig
med kravene til nye person- og varebiler ved udstilling på
salgssted i forhold til oplysning om, at CO
2
er den drivhus-
gas, der er hovedansvarlig for den globale opvarmning.
Flertallet pålægger endvidere ministeren – i det omfang
det er muligt i henhold til EU-retten – at undersøge mulig-
hederne for at udvide oplysningskravene i reklamer og på
salgssteder om årlig CO
2
-udledning ved gennemsnitlig brug
af en bestemt type personbil.
<Parti/partier>
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. marts 2022 og
var til 1. behandling den 18. maj 2022. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transpor-
tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <1> møde.
DokumentId
Journalnummer
B 147 - 2021-22 - Bilag 1: Udkast til beretning
2587326_0002.png
2
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <1> bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <1> spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
P.u.v.
Mogens Jensen
formand