Tak for det, og tak for, hvad jeg synes har været en god debat, hvor folk har været meget engagerede. Det synes jeg jo også siger noget om, hvor evigt aktuelt det her spørgsmål er. Det er i hvert fald ikke første gang, at jeg som retsordfører er med til at diskutere det hernede i Folketingssalen.
I 40 år har den danske stat forsøgt at bekæmpe befolkningens brug af cannabis, og resultatet af det forsøg på at bekæmpe det er en masse milliarder spildt, utallige bandekonflikter og et dansk politi, der i stedet for at bekæmpe menneskehandel, seksuelle overgreb eller noget så simpelt som at opklare indbrud er nødt til at prioritere deres ressourcer på regeringens og den tidligere regerings kamp mod cannabis. Det er faktisk en af de vigtigste grunde til, at vi er her i dag. For en ting er, at der også er et sundhedsmæssigt aspekt ved cannabis, det erkender jeg, og det skal jeg nok komme tilbage til lidt senere, men der, hvor forbuddet mod cannabis påvirker samfundet allermest, er ikke i forhold til sundhedssiden, det er primært på retsområdet. Vi ved, at bandekonflikten i vidt omfang omhandler hashmarkedet, vi ved, at politiet bruger enorme ressourcer på at bekæmpe banderne såvel som hashmarkedet, og vi ved, at politiets kamp ingen effekt har haft på forbruget af cannabis.
Når vi som retsordførere, fire retsordførere, er med til at fremsætte det her forslag – jeg kan også se andre retsordførere i salen, som ikke er medforslagsstillere – og vi fremsætter forslaget i Retsudvalget, fordi det er der, vi synes, det hører hjemme, så forstår jeg simpelt hen ikke, hvorfor der ikke er en justitsminister til stede i salen. Ja, cannabis påvirker sundheden, men salg af cannabis påvirker mange områder. Så dermed kunne jeg også spørge: Hvorfor er det ikke børne- og undervisningsministeren, der tager det her forslag, når nu vi ved, at unge mennesker ryger cannabis? Hvorfor er finansministeren ikke til stede i salen? For vi ved, at en legalisering af cannabis vil medføre et større provenu for staten. Og hvorfor er der egentlig ikke en landbrugsminister i lokalet? Det er vel landbrugsministeren, der har styr på, hvordan en lokal produktion af cannabis i Danmark kunne foregå.
Jeg har ikke noget imod sundhedsministeren, men jeg synes, at det her burde være behandlet under Justitsministeriet, da størstedelen af de udfordringer, vi har i samfundet, relateret til cannabis, ligger under retsområdet. Vi har også tidligere i dag hørt fra den socialdemokratiske ordfører, at man læner sig op ad af politiets vurderinger og tal, fordi Sundhedsstyrelsen ikke kan se ind i fremtiden. Der må vi jo så konkludere, at det kan politiet så. Politiets minister er bare ikke til stede i salen, så der kan vi heller ikke få noget svar, og det synes jeg er ærgerligt for debatten.
Hvis vi så kigger på sundhedsaspektet, kan jeg sagtens følge de problemstillinger vedrørende misbrug, som har været fremhævet. Det er heldigvis meget få, der kan udvikle psykoser på baggrund af cannabisindtag. Det er dog stadig et reelt problem, som vi skal gøre noget ved. Men vi ved fra andre lande, der har legaliseret cannabis, at der ikke er nogen stigning i forbruget at spore. Så de sundhedsmæssige udfordringer, der er ved cannabisindtag, bliver altså hverken værre eller bedre, hvis vi legaliserer det. Som jeg sagde før til den socialdemokratiske ordfører, svarer det, at man lægger til grund, at forbruget vil stige, på baggrund af hvad politiet siger, og ikke på baggrund af hvad Sundhedsstyrelsen siger, til at gå ind i en skobutik for at spørge, om man har huller i tænderne, eller bede om at få løst et andet problem. Altså, der er noget her, som ikke hænger sammen. Det sundhedsmæssige aspekt kan ikke være et argument for ikke at legalisere. Tværtimod giver lovlige udsalgssteder med uddannet personale mulighed for, at vi kan tilbyde en meget bedre og målrettet behandling til den gruppe borgere, som indtager cannabis i et omfang, der er behandlingskrævende, og indtager cannabis i et omfang, så der er tale om et misbrug. Vi fjerner også det ulovlige marked for cannabis og sikrer dermed, at det bliver meget svært for mindreårige at få fat i. Det er ikke svært for mindreårige at få fat i i dag.
Nu vender jeg tilbage til den retspolitiske del af problemstillingen, for det er den væsentligste for os i Enhedslisten. På trods af at politiet årligt beslaglægger 5 t hash i gennemsnit – og det er altså en gigantisk mængde svarende til, at man kan lave ca. 20 millioner joints – har banderne og rockerne ingen problemer med at forsyne hele markedet. Jeg bor selv på indre Nørrebro, og i en radius af 500 m fra, hvor jeg bor, er der i hvert fald tre steder, hvor der står nogen på gaden og sælger noget, der er ulovligt. Man kan også se, at der kan være kø, hvis man går igennem Nørrebroparken. Og vi har jo også hørt, at det selv i fru Pernille Vermunds pæne kvarter i en anden del af landet også foregår. Forbud gør ingen forskel i forhold til hverken udbud eller efterspørgsel.
Et argument, jeg tit har hørt i forbindelse med bandekonflikter – og det har også været fremme i dag – er, at hvis man legaliserer cannabis, finder banderne bare på noget andet kriminelt at foretage sig. Der må jeg bare sige, at jeg næsten er hundrede procent sikker på, at hvis der var nogen, der kunne se et uudnyttet kriminelt marked for, hvor man kunne tjene penge, så var de allerede godt i gang med det. Det er jo ikke sådan, at man tænker, at man har sin hashvirksomhed, og så gider man ikke bruge tid på at tage ud og stjæle designermøbler, eller hvad man ellers kunne forestille sig der er kriminelt i dag. Så længe der er nogle, der efterspørger det, så er der nogle, der leverer det, uanset om det er lovligt eller ej. Der er det bare, vi i Enhedslisten synes, at det er federe, at politiet bruger sin tid på langt mere alvorlig kriminalitet end hashhandel. Hvis der kommer en ny måde at tjene penge på, så vil den med garanti også blive udnyttet, uanset om vi har legaliseret cannabis eller ej. Selv om det er kriminelt at købe og sælge cannabis, er der stadig en stor andel af danskerne, der vælger at indtage det. Bøderne er steget gradvis, og politiet omkring f.eks. Christiania har også i de senere år båret præg af et stort fokus på at ramme den enkelte køber, og alligevel har statistikken ikke ændret sig, og det gælder sådan set ikke kun i Danmark. For du kan jo købe cannabis i hele verden, selv om det i mange lande på tilsvarende vis som i Danmark er ulovligt.
På trods af at der i Sundhedsstyrelsens nye rapport fra marts 2022 om udbredelse af illegale stoffer i befolkningen og blandt de unge kan konstateres et lille fald i forbruget i de sidste 3 år, slår styrelsen selv fast, at der overordnet set har været et stabilt indtag i de sidste 20 år. Så hvad er det egentlig, vi opnår med det her forbud? Jeg har meget svært ved at se fordelene. Vi opnår ikke rigtig noget. Tværtimod er der mange fordele ved at legalisere det. Ud over at vi fjerner milliarder fra den kriminelle verden, er der som før nævnt også et stort potentiale for en bedre sundhedsbehandling. Hertil kommer, at politiet kan prioritere deres ressourcer, og der er endda en chance for, at en legalisering vil medføre øgede indtægter i statskassen, og det vil jo være væsentligt at bruge provenuet fra det cannabissalg på f.eks. misbrugsbehandling, på f.eks. en bedre psykiatri, som fru Liselott Blixt var inde på mangler ressourcer. Det er jeg enig i.
Så det er bare for at sige, at det her jo ikke handler om, at vi synes, at cannabis bare skal være frit tilgængeligt – kære kollegaer, det er det i dag – men det her handler om at tage markedet tilbage for netop at få kontrol over det. Det handler jo netop om, at vi gerne vil sikre, at det skal være mere kontrolleret at få fat i, at det skal være sværere for unge mennesker at få fat i. Hvis du er rocker eller bandekriminel, er du ligeglad med, om den person, der kommer og køber en klump hash af dig, er psykisk sårbar, er under 18 år, er misbruger, fuldstændig ligeglad, fordi det handler om at tjene penge. Så vi vil jo se et langt sundere system, og vi vil kunne føre en langt bedre kontrol med det, der bliver solgt, hvis vi tager markedet tilbage, og det er det, der er formålet med forslaget, og jeg må sige, at vi endda har skrevet ind, at det skal være en forsøgsperiode. Vi kommer jo ikke her og foreslår – undskyld ordvalget – en revolution af markedet. Vi kommer og foreslår en forsøgsperiode. Det synes jeg egentlig er ufarligt, og det betyder jo, at vi kan evaluere det, når forsøgsperioden er slut.
Så må jeg bare igen understrege, at jeg ikke har noget imod sundhedsministeren, men at jeg godt nok synes, det er skuffende, at regeringen ikke betragter det her som det retspolitiske spørgsmål, det er. Der er en grund til, at det er retsordførerne, der står på forslaget, og der er en grund til, at vi har fremsat det igennem Retsudvalget.
Tak for ordet og for debatten ikke mindst. Jeg glæder mig rigtig meget til udvalgsbehandlingen, for jeg tror faktisk, at der er flere ting, vi kan mødes om end lige sådan, som det er formuleret i forslaget. Så det ser vi meget frem til. Tak.