Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Schack Pedersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 4418
1. juni 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 5
(B 139), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten
Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ATP, som statslig myndighed/institution, kunne afvise eksterne investo-
rer/virksomheder, som tilbyder at betale en større andel af investeringsomkostnin-
gerne i ATP PEP VII-fonden, ift. betalingsniveauet for
andre eksterne investorer?”
Svar:
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) er ikke en statslig myndighed. ATP er en
selvejende institution oprettet af Folketinget ved lov, og som ledes af sin egen be-
styrelse og repræsentantskab, hvis medlemmer for langt de flestes vedkommende
udpeges efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter. Bestyrelsen har ansvaret for,
at ATP drives i overensstemmelse med lovgivningen og relevante hensyn i øvrigt.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg derfor indhentet bidrag fra ATP, der
oplyser følgende:
”ATP
er en selvstændig selvejende institution med egen direktion og egen besty-
relse. ATP er dermed ikke en statslig myndighed. For ATP er det et centralt krite-
rium, at parterne i et investeringssamarbejde deler tilgang. Det sikrer ATP en reel
mulighed for at tage samfundsansvar.
ATP PEP agerer på markedsvilkår med henblik på at optimere pensionsmidlerne til
ATP’s medlemmer.
ATP PEP forhandler med potentielle samarbejdspartnere på markedsvilkår inden
for de rammer, der er fastsat
af ATP’s bestyrelse af hensyn til at undgå en meget
høj aflønning af enkeltpersoner. Vilkårene for ATP PEP VII-parallelfonden fast-
sættes ved en forhandling mellem ATP PEP-teamet og de eksterne investorer som
fuldstændigt uafhængige parter.