Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Schack Pedersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 4418
1. juni 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(B 139), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten
Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 2:
”Hvilke ”tungtvejende hensyn” taler for, at ATP nu går ind og udøver offentlig er-
hvervsaktivitet på markedet for privat kapitalforvaltning, når ATP siden etablerin-
gen i 1964 har opnået pæne afkast, ift. markedsniveauet, af investeringerne af de
obligatorisk opkrævede ATP-bidrag fra danske lønmodtagere, uden at gå ind på
markedet for varetagelse af kapitalforvaltning for private investorer?”
Svar:
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) er en selvejende institution oprettet af
Folketinget ved lov, og som ledes af sin egen bestyrelse og repræsentantskab, hvis
medlemmer for langt de flestes vedkommende udpeges efter indstilling fra arbejds-
markedets parter. Bestyrelsen har ansvaret for, at ATP drives i overensstemmelse
med lovgivningen og relevante hensyn i øvrigt.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg derfor indhentet bidrag fra Arbejds-
markedets Tillægspension, der oplyser følgende:
”Inden
for ATP-lovens
rammer og med opbakning fra ATP’s bestyrelse har
ATP
en lang historik for at indgå i investeringssamarbejder, bl.a. for at kunne opnå stor-
driftsfordele og nedbringe omkostninger.
ATP PEP bidrager til at skabe afkast til ATP’s medlemmer og ATP Livslang Pen-
sion. Ved fremadrettet at indgå investeringssamarbejder gennem ATP PEP sammen
med andre større professionelle investorer kan ATP
–
på trods af at ATP ønsker at
reducere egen allokering til området
–
fortsat opnå stordriftsfordele, adgang til de
bedst performende kapitalfonde og nedbringe omkostningerne, hvilket bidrager til
at sikre danskernes pensionsopsparinger.”