Tak for ordet, og lad mig starte med også at takke forslagsstillerne bag forslaget. Beslutningsforslaget i dag handler om, at vi skal sikre, at vi skaber de bedste rammer for nogle af vores samfunds mest udsatte borgere: borgere i hjemløshed. Jeg vil gerne starte med at understrege, at det er helt afgørende, at vi som samfund værner om de mest udsatte borgere, og at vi indretter et samfund, hvor den enkelte ikke bliver efterladt på perronen, mens resten af samfundet buldrer forbi.
Med forslaget ønsker forslagsstillerne, at borgere i hjemløshed ikke skal indgå i det, der kaldes et helt almindeligt jobcenterforløb, ud fra en forståelse af, at det ikke giver plads til at fokusere på andre problemer end ledighed. Og netop borgere i hjemløshed har jo andre problemer end ledighed.
Jeg afviser ikke, at der kan være enkeltsager, hvor sagsbehandlingen desværre ikke foregår optimalt, men jeg er ikke enig i den beskrivelse, der ligger til grund for forslaget. Jobcentrene skal jo netop sammensætte indsatserne efter borgernes konkrete behov.
Borgere oplever vidt forskellige forløb afhængig af deres konkrete situation og behov, og der er helt naturligt forskel på, hvordan et forløb struktureres; om det er slagterimedarbejderen, der er blevet afskediget i en fyringsrunde, eller en borger, som har andre udfordringer end ledighed, eksempelvis psykiske udfordringer, manglende bolig, misbrug m.v.
Lovgivningen på beskæftigelsesområdet indeholder en række undtagelser, som netop skal sikre, at beskæftigelsesindsatsen kan gå hånd i hånd med eksempelvis sociale indsatser. Indsatsen tilpasses den enkelte borgers behov og livssituation. Borgere i hjemløshed, som har andre problemer end ledighed, visiteres i deres forløb som aktivitetsparate. De får en koordinerende sagsbehandler, som bl.a skal koordinere sociale indsatser, misbrugsbehandling og tilvejebringelse af bolig. Herudover kan nogle aktivitetsparate unge under 30 år få et aktivitetstillæg til deres ydelse. Visitationen sker i jobcentret og er helt afgørende for, at de modtager den rette indsats og den rette forsørgelsesydelse. Der gælder også særlige regler for deltagelse i indsatser og tilbud, og der er særlige værnsregler, som skal gøre, at udsatte borgere, som er aktivitetsparate, ikke bliver sanktioneret unødigt.
Både jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere skal efter gældende regler ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis de har en rimelig grund. Borgere kan altså allerede i dag blive fritaget for at stå til rådighed for f.eks. arbejde og tilbud, hvis kommunen vurderer, at de er for syge, eller hvis borgerens helbred forværres af indsatsen. Og det er vigtigt, at der er en løbende kontakt med borgerne for at sikre opmærksomhed på netop de problemer, der gælder for den enkelte, hvad enten der er tale om misbrug, psykiske udfordringer eller andet.
Det er også via sagsbehandlingen i jobcenteret, at der kan komme fokus på, om der kan tilkendes førtidspension, eller om sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet, fordi borgere skal i fleksjob eller ressourceforløb. Og det er særlig vigtigt for udsatte borgere, som ellers kan have svært ved at navigere i de offentlige systemer. Jobcentrene spiller i dag en central rolle i at skabe sammenhængende tilbud til borgere, hvor den koordinerende sagsbehandler er ansvarlig for særlig at understøtte ledige, som har udfordringer ud over ledighed. Det kræver en tværfaglig planlægning og indsats, hvor parallelle indsatser og en helhedsorienteret tilgang skal være omdrejningspunktet for hjælp og støtte til borgeren.
Der pågår lige nu forhandlinger om den helhedsorienterede indsats, hvor der forhandles om at få de kommunale forvaltninger til at arbejde endnu bedre sammen til gavn for de mest sårbare borgere. Hvis man vælger at tage borgere i hjemløshed ud af jobcentret, er der risiko for, at man afskærer dem fra den hjælp, de skal have i systemet. Det vil under alle omstændigheder være nødvendigt at etablere andre systemer, som kan varetage en række af de funktioner, som jobcentret har.
Forslaget synes at hvile på en forudsætning om, at man først skal løse alle andre problemer, før det er relevant at gå i gang med en beskæftigelsesrettet indsats. Men sådan forholder det sig ikke. Der er evidens for, at indsatsen for udsatte målgrupper, bl.a. borgere i hjemløshed, skal bygge på en jobrettet indsats tidligt i borgernes indsatsforløb. Den jobrettede indsats skal derfor ses i sammenhæng med andre indsatser og ikke som en selvstændig indsats, når borgeren har fået løst sine udfordringer gennem eksempelvis sociale indsatser. Den tidlige jobrettede indsats skal koordineres med udgangspunkt i og parallelt med borgerens øvrige udfordringer. Og for borgere i hjemløshed kan det eksempelvis være, at der parallelt skal sikres en indsats med bostøtte i overgangen fra livet i hjemløshed til et liv i egen bolig.
Herudover arbejdes der på at tilbyde meningsfulde aktiviteter i hverdagen. Det kan eksempelvis være virksomhedspraktik, ordinære løntimer eller andre beskæftigelsesrettede aktiviteter. Den jobrettede indsats udgør en af grundstene i selvmestring, og et job kan være en medvirkende faktor ud af hjemløshed.
Der er også gjort solide erfaringer fra eksempelvis i IPS-metoden, som sigter mod at få personer med alvorlige sindslidelser i beskæftigelse og uddannelse. Det kan eksempelvis være personer, der lider af skizofreni. Metoden er både nationalt og internationalt anerkendt. Populært sagt går metoden ud på en job først og dernæst støtte-tilgang frem for en helbred først og dernæst job-tilgang.
Vi kan ikke komme uden om, at beskæftigelse og tilknytning til en arbejdsplads eller uddannelsesinstitution giver meningsfulde fællesskaber, som er uvurderlige for alle og på tværs af alle målgrupper. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har også i de seneste år gennemført en række initiativer, der har haft til formål at implementere en jobrettet indsats for udsatte ledige. Her peger erfaringerne fra job first- og flere skal med-projekterne entydigt på, at de mest udsatte borgere har gavn af en jobrettet indsats. Flere skal med-projekterne har også vist, at der er jobmuligheder på arbejdsmarkedet for udsatte ledige.
Jobcentrene spiller altså en helt central rolle i dels at hjælpe borgerne med meningsfulde aktiviteter, men også med den nødvendige balance og koordinering mellem de beskæftigelsesrettede krav og aktiviteter og så borgerens øvrige sociale støttebehov. Borgerne skal mødes med værdighed, ordentlighed og respekt, når de er i kontakt med kommunen eller har brug for hjælp fra kommunen. Og kommunerne skal have særligt fokus på de udfordringer, som gælder for hjemløse.
Men en fritagelse fra jobcenterforløb risikerer at medvirke til, at nogle borgere ikke får den hjælp, som de har behov for, og derfor kan regeringen ikke støtte forslaget. Jeg vil gerne igen takke for forslaget, som er med til at holde fokus på vigtige politiske prioriteringer og diskussioner. Tak for ordet.