Til beslutningsforslag nr.
B 129
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 15. juni 2022
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve betingelsen om 3 års samliv før
det 18. år for den, der ønsker at blive adopteret
[af Karina Adsbøl (UFG), Lise Bech (UFG), Liselott Blixt (UFG), Bent Bøgsted (UFG) og Hans Kristian Skibby (UFG)]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet
Et flertal i udvalget bestående af (S, SF, RV, EL og ALT)
mener, at der i dag er for stramme regler, der unødigt for-
hindrer gennemførelse af adoption af voksne i situationer,
hvor der er en stærk forælder-barn-lignende relation og et
stort ønske om at blive adopteret. Lovgivningen skelner ikke
mellem adoption af et barn, som har behov for beskyttelse,
og af en voksen, der kan tage vare på sig selv. Flertallet
konstaterer med tilfredshed, at ministeriet arbejder på mulig-
hederne for at lempe reguleringerne af voksenadoption, her-
under lempelse af kravet om 3 års samliv før det fyldte 18.
år, og at ministeren derfor indkalder til politiske drøftelser
inden udgangen af 2022.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Nye Borgerlige, Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG)
og Marie Krarup (UFG)
Et mindretal i udvalget bestående af (V, KF, DF, NB, Ka-
rina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie Krarup
(UFG)) er af den opfattelse, at det er vigtigt, at ministeren
hurtigst muligt fremlægger en løsning på problemet med,
at voksne i dag ikke kan blive adopteret af en anden vok-
sen, hvis de ikke har haft 3 års samliv forud for det 18.
år. Hvis f.eks. en stedforælder har udfyldt en vigtig rolle
i den, der ønsker at blive adopterets liv, så er det efter
mindretallets opfattelse ligegyldigt, om denne relation er
startet, da den, der ønskes adopteret, var spædbarn, 10 år
eller 17 år – så længe tilknytningen er af en sådan karak-
ter, at der bør gives tilladelse til adoption. I sidstnævnte
tilfælde kan der, som reglerne er i dag, aldrig komme til
at ske adoption, fordi kravet om forudgående samliv ikke
er opfyldt. Det finder mindretallet, problematisk, da dette
automatiske kriterie ikke bør afgøre, hvornår to mennesker
har et forælder-barn-forhold, der kan berettige, at der gives
tilladelse til adoption. Det er kravet simpelthen ikke egnet til
i alle situationer. I stedet bør en konkret vurdering af tilknyt-
ningen mellem adoptanten og den, der ønskes adopteret, i
den enkelte sag, kunne føre til, at man kan blive adopteret,
selvom der ikke har været tre års samliv inden det fyldte
18. år. I vurderingen bør adoptionslovens øvrige kriterier
selvfølgelig iagttages.
Mindretallet noterer sig desuden, at ministeren under 1.
behandlingen af beslutningsforslaget meddelte, at ministe-
rens embedsværk er ved at se på, hvordan reglerne kan æn-
dres, så kravet om tre års forudgående samliv kan ophæves,
og hvad det i så fald vil koste. Derudover noterer mindretal-
let sig, at ministeren agter at indkalde til forhandlinger om
området, og mindretallet afventer resultatet af dette arbejde
og imødeser snarlige forhandlinger om spørgsmålet.
Mindretallet vil forpligte regeringen til at følge op på
problemstillingen og genbesøge beslutningsforslaget, hvis
der ikke er sket tilfredsstillende fremdrift i forhandlingerne
inden udgangen af 2022.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. februar 2022
og var til 1. behandling den 10. maj 2022. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-
og Ældreudvalget.
AX028095