Erhvervsudvalget 2021-22
B 113 Bilag 5
Offentligt
2592091_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 113
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. juni 2022
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om digital børnebeskyttelse via
aldersverificering på digitale platforme
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Frie Grønne
Et flertal i udvalget (Socialdemokratiets, Socialistisk Fol-
kepartis, Radikale Venstres, Enhedslistens og Frie Grønnes
medlemmer af udvalget) finder det vigtigt, at der sættes
rammer for, hvad techgiganter, virksomheder, spilproducen-
ter m.fl. må udbyde til børn og unge på de digitale og socia-
le medier. Det understøttes af rapporter fra Djøfs TechDK
Kommission, VIVE, Digitalt Ansvar og Børns Vilkår og det
forhold, at Red Barnet i 2020 har oplevet næsten en fordob-
ling i antallet af henvendelser til deres rådgivningstjeneste
SletDet.
Flertallet konstaterer, at regeringen er enig i, at vi i dag
har en udfordring med at passe bedre på vores børn og unge
online. Talrige rapporter og analyser på området viser, at der
er behov for handling, og at de nuværende indsatser ikke
er nok til at beskytte børn og unge online. I den digitale
verden er børn en særlig sårbar gruppe, som nemt udsættes
for manipulation på grund af deres manglende erfaring og
udvikling. Partierne er derfor enige om, at der skal gøres
noget på dette område, og at der er brug for både nationale
og internationale løsninger til at adressere udforingerne. Må-
let er, at techgiganterne skal pålægges et langt større ansvar
for at beskytte børn og unge, der bruger techgiganternes
tjenester. Vores børn og unge skal kunne færdes trygt.
Flertallet noterer, at regeringen arbejder aktivt for, at di-
gitale tjenester skal ansvarliggøres for de risici, som både
indhold og funktioner indebærer for børn og unge, og at
regeringen både nationalt og i EU-regi vil gå så langt som
muligt for at beskytte børn og unge online.
Alderskontrol og alderssikring kan være en måde at be-
grænse børn og unge i at tilgå eller deltage på digitale tje-
nester, som ikke er alderssvarende. Flertallet noterer sig, at
regeringen i udgangspunktet deler synet på, at eksisterende
alderskontrolsystemer ikke er effektive. Flertallet konstate-
rer i den forbindelse, at regeringen umiddelbart vurderer,
at der ikke kan indføres et generelt nationalt krav om alders-
verificering som følge af retsakten om digitale tjenester i
EU. Samtidig noterer flertallet sig, at Erhvervsministeriet
dog er ved at afklare, hvorvidt der kan indføres et nationalt
krav om aldersverificering for at beskytte børn og unge mod
skadeligt, ikkealderssvarende indhold. Flertallet noterer sig,
at regeringen vil præsentere forslag til, hvordan det kan gø-
res, hvis det viser sig at være muligt inden for de gældende
europæiske regler.
Endvidere noterer flertallet sig, at der allerede på nuvæ-
rende tidspunkt er taget initiativer nationalt og internatio-
nalt.
For det første ser flertallet frem til resultaterne af den net-
op indgåede medieaftale for 2022-2025 mellem regeringen
og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne, »Den de-
mokratiske samtale skal styrkes«, hvor regeringen forpligter
sig til bl.a. at undersøge, om der kan udarbejdes en nærmere
definition af, hvad der udgør skadeligt indhold og skadeli-
ge funktioner, og at undersøge, hvordan børn og unge kan
beskyttes bedre mod indhold, der ikke er alderssvarende,
f.eks. gennem aldersverificering, eller som kan medvirke til
usundt kropspres.
For det andet ser flertallet frem til resultaterne af det
arbejde, som erhvervsministeren har igangsat i Erhvervsmi-
nisteriet, og som går ud på at undersøge, hvilke initiativer
der kan igangsættes til bedre beskyttelse af børn og unge
online. Flertallet noterer sig, at ministeren vil præsentere
resultaterne af undersøgelsen for Folketinget snarest muligt,
efter at den formelt vedtagne tekst af retsakten om digita-
le tjenester i EU foreligger, da det vil give mere klarhed
over, om der er handlemuligheder nationalt. Undersøgelsen
AX028087
B 113 - 2021-22 - Bilag 5: Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. juni 2022
2592091_0002.png
2
vil bl.a. omfatte, hvorvidt designpraksisser/adfærdsdesign
og fastholdelsesmekanismer, herunder f.eks. brugen af aut-
oplay, streaks og infinityscrolls m.v., i tilstrækkelig grad er
omfattet af eksisterende lovgivning i forhold til beskyttelse
af børn.
For det tredje konstaterer flertallet, at der den 23. april
2022 blev indgået en politisk aftale mellem Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet om retsakten om digitale tjenester i EU,
hvori der indgår bestemmelser, der pålægger alle onlineplat-
forme at sikre børns privatliv, tryghed og sikkerhed på deres
tjenester. Meget store onlineplatforme vil bl.a være forplig-
tet til at overveje eventuelle systemiske risici i forbindelse
med deres tjenester, herunder eventuelle, faktiske eller for-
ventede negative virkninger i forbindelse med beskyttelsen
af børn, og iværksætte foranstaltninger, f.eks. brug af værk-
tøjer til aldersverificering og forældrekontrol. Flertallet kon-
staterer, at der indgår vigtige skridt i retsakten om digitale
tjenester i EU på vejen mod bedre beskyttelse af børn og
unge online, men at det samtidig er vurderingen, at der skal
gøres mere.
For det fjerde konstaterer flertallet ligeledes, at Europa-
Kommissionen den 11. maj 2022 har fremlagt en strategi for
bedre internet for børn, der bl.a. har til formål at beskytte
børn mod skadeligt og ulovligt indhold online og forbedre
børns trivsel gennem et mere sikkert og alderssvarende digi-
talt miljø. Flertallet pålægger regeringen at arbejde aktivt for
at øge platformenes ansvar i EU-regi, bl.a. gennem strategi-
ens initiativer om et EU-kodeks for alderssvarende design
og en europæisk standard for online aldersverificering i for-
bindelse med forslag til en forordning om en pålidelig og
sikker digital identitet til alle europæere.
Flertallet konstaterer således, at der er igangsat flere ini-
tiativer på nationalt og internationalt plan, men at der er
behov for yderligere initiativer på området. Flertallet noterer
sig således, at regeringen vil præsentere forslag til, hvad der
kan gøres, så snart der er større klarhed over det nationale
handlerum i relation til retsakten om digitale tjenester i EU.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Hans Kristian Skibby (UFG)
Et mindretal i udvalget (Venstres, Det Konservative Fol-
kepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og
Hans Kristian Skibby (UFG)) bemærker, at mange børn
og unge bruger meget tid på sociale medier og spilleplat-
forme. Mindretallet mener, at det er vigtigt med en plan,
der beskytter børn og unge, og ikke kun mens de bruger
internettet. Det skal også være en plan for, hvordan børn og
unge kan føle sig mindre presset til at bruge for megen tid
på sociale medier. En sådan plan mener mindretallet skal
tage afsæt i, at det er forældrenes ansvar at sætte grænser,
vejlede og tage de svære snakke.
Derfor er Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk
Folkeparti med i aftalen om en styrket indsats for digital
dannelse af børn og unge, hvor der er afsat 52,5 mio. kr.
til uddannelse og undervisning af både børn og voksne for
at understøtte en sund digital kultur, herunder en digital
trafikklub, hvor børn og unge lærer at begå sig på sociale
medier.
Mindretallet noterer sig, at beslutningsforslaget ensidigt
lægger sig fast på et krav om aldersverificering, hvor min-
dreårige vil blive tvunget til at oplyse navn, alder og fød-
selsdato, hvis de ønsker at tilgå platforme rettet mod børn og
unge, hvilket vil gøre det svært at fastholde anonymitet.
Mindretallet finder, at tvungen aldersverificering har en
række udfordringer, der rækker ud over, at aldersverificering
ikke vil gælde for børn under 13 år, og at den aldersgruppe
dermed ikke vil være beskyttet.
Mindretallet konstaterer, at det vil være for nemt at om-
gås reglerne om aldersverificering og dermed give mindreå-
rige brugere en falsk tryghed, at kravet vil blive omgået
gennem identitetstyveri, og at det vil være stærkt problema-
tisk, at brugere konstant skal oplyse navn og fødselsdato
til udenlandske platformsudbydere, uden at samme krav vil
gælde for udenlandske brugere.
Mindretallet vurderer, at forslagsstillerne ikke har foreta-
get den nødvendige risikovurdering med hensyn til at fjerne
børns anonymitet på internettet og heller ikke fremlagt en
brugbar plan for sikker og pålidelig digital identitet, f.eks.
gennem en analyse af den nugældende eIDAS-forordning,
der regulerer digitale identiteter og tillidstjenester i EU.
Mindretallet mener, at det er tvivlsomt, hvorvidt et natio-
nalt krav om aldersverificering reelt vil sikre online beskyt-
telse af mindreårige, og at DSA’en sikrer bedre beskyttelse
med krav om, at den digitale tjeneste skal træffe foranstalt-
ninger for at sikre en høj grad af privatliv, beskyttelse og
sikkerhed for mindreårige. Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG) kan
ikke støtte beslutningsforslaget.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. februar 2022
og var til 1. behandling den 19. april 2022. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Er-
hvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
B 113 - 2021-22 - Bilag 5: Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. juni 2022
2592091_0003.png
3
P.u.v.
Anni Mathiesen
formand