Til beslutningsforslag nr.
B 113
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den [7. juni 2022]
1. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om digital børnebeskyttelse via
aldersverificering på digitale platforme
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialistitsk Folkeparti
[Socialistisk Folkeparti og partierne xx, xx,…] finder det
vigtigt, at der sættes rammer for, hvad techgiganter, virk-
somheder, spilproducenter m.fl. må udbyde til børn og unge
på de digitale og sociale medier. Det understøttes af rappor-
ter fra Djøfs TechDK Kommission, VIVE, Digitalt Ansvars
og Børns Vilkår og det forhold, at Red Barnet i 2020 har
oplevet næsten en fordobling i antallet af henvendelser til
deres rådgivningstjeneste SletDet.
<>tallet konstaterer, at regeringen er enig i, at vi i dag
har en udfordring med at passe bedre på vores børn og unge
online. Talrige rapporter og analyser på området viser, at der
er behov for handling, og at de nuværende indsatser ikke
er nok til at beskytte børn og unge online. I den digitale
verden er børn en særligt sårbar gruppe, som nemt udsættes
for manipulation på grund af deres manglende erfaring og
udvikling. <>tallet er derfor enige om, at der skal gøres no-
get på dette område, og at der er brug for både nationale og
internationale løsninger til at adressere udforingerne. Målet
er, at tech-giganterne skal pålægges et langt større ansvar
for at beskytte børn og unge, der bruger tech-giganternes
tjenester. Vores børn og unge skal kunne færdes trygt.
<>tallet noterer, at regeringen arbejder aktivt for, at di-
gitale tjenester skal ansvarliggøres for de risici, som både
indhold og funktioner indebærer for børn og unge, og at
regeringen vil både nationalt og i EU-regi gå så langt som
muligt for at beskytte børn og unge online.
Alderskontrol og alderssikring kan være en måde at be-
grænse børn og unge i at tilgå eller deltage på digitale tje-
nester, som ikke er alderssvarende. <> tallet noterer sig, at
regeringen i udgangspunktet deler synet på, at eksisterende
alderskontrolsystemer ikke er effektive. <>tallet konstaterer
i den forbindelse, at regeringen umiddelbart vurderer, at
der ikke kan indføres et generelt nationalt krav om alders-
verifikation som følge af retsakten om digitale tjenester i
EU. Samtidig noterer <>tallet sig, at Erhvervsministeriet
dog er ved at afklare, hvorvidt der kan indføres et nationalt
krav om aldersverifikation for at beskytte børn og unge mod
skadeligt, ikke alderssvarende indhold. <>rtallet noterer sig,
at regeringen vil præsentere forslag til, hvordan det kan
gøres, hvis det viser sig at være muligt under de gældende
europæiske regler.
Endvidere noterer <>tallet sig, at der allerede på nuvæ-
rende tidspunkt er taget initiativer nationalt og internatio-
nalt.
For det første ser <>tallet frem til resultaterne af den net-
op indgåede medieaftale for 2022-2025 mellem regeringen
og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne ”Den de-
mokratiske samtale skal styrkes”, hvor regeringen forpligter
sig til bl.a. at undersøge, om der kan udarbejdes en nærmere
definition af, hvad der udgør skadeligt indhold og funktioner
og at undersøge, hvordan børn og unge kan beskyttes bedre
mod indhold, der ikke er alderssvarende, f.eks. gennem al-
dersverificering, eller kan medvirke til usundt kropspres.
For det andet ser <>tallet frem til resultaterne af det
arbejde, som erhvervsministeren har igangsat i Erhvervsmi-
nisteriet, som går på at undersøge, hvilke initiativer der
kan igangsættes til bedre beskyttelse af børn og unge on-
line. <>tallet noterer sig, at ministeren vil præsentere re-
DokumentId
Journalnummer