Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
B 110
Offentligt
2596548_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
B 110
Forslag til folketingsbeslutning om en psykologfaglig overbygningsuddannelse for
lærere og pædagoger. Af Lotte Rod (RV), Ellen Trane Nørby (V), Gitte Willumsen
(KF) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelse af 17. maj 2022 fra Dansk Psykolog For-
ening om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og
smidig hjælp til børn, der mistrives, jf. B 110 - bilag 1.
Svar
Dansk Psykolog Forenings henvendelse er overordnet i tråd med vores drøftelser i
forbindelse med førstebehandlingen af beslutningsforslaget B 110 om en psyko-
logfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger. Jeg vil her primært
kommentere på de dele af henvendelsen, der berører mit ressortområde.
Dansk Psykolog Forening argumenterer indledningsvist for, hvorfor en ny psyko-
logfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger ikke bør kunne føre til
autorisation som psykolog. Jeg er enig i foreningens pointe om, at psykologtitlen
er en beskyttet titel, og at det begrænsede overlap mellem lærer- og pædagogud-
dannelserne og psykologiuddannelsen er et godt argument for, hvorfor en ny ud-
dannelse ikke skal kunne føre til generel autorisation som psykolog.
Jeg mener, at erfarne lærere og pædagoger med den rette videre uddannelse kan
bidrage positivt til arbejdet i PPR til gavn for børnene og det arbejde, der sker om-
kring dem.
Jeg ønsker, at en ny psykologfaglig overbygningsuddannelse skal bidrage til en
forbedring af PPR, og at det kan være en spændende vej for lærere og pædago-
ger til at udnytte deres erfaringer og interesse med fortsat tilknytning til undervis-
ning og pædagogik. I forlængelse heraf har jeg noteret mig, at Dansk Psykolog
Forening oplyser i deres henvendelse, at knap 60 pct. af de der gennemførte den
tidligere cand.pæd.psych.-uddannelse har søgt væk fra kommunernes pædagogi-
ske-psykologiske rådgivning (PPR) og er blevet privatpraktiserende eller beskæfti-
ger sig med noget helt andet i dag.
21. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
320855
Side 1/2
B 110 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-22 fra Dansk Psykolog Forening om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives, til uddannelses- og forskningsministeren
2596548_0002.png
Tværfaglighed i PPR er en stor styrke. Lærere og pædagoger kan i samarbejde
med psykologer og andre fagligheder gøre en stor forskel for de børn og deres fa-
milier, der kan have brug for støtte. I samarbejdet mellem lærere, pædagoger,
psykologer og andre med specialiserede kompetencer i PPR kan der skabes rigtig
gode løsninger.
Dansk Psykolog Forenings henvendelse bekræfter mig i, at en eventuel ny psyko-
logfaglig overbygningsuddannelse skal tage højde for alle de ting, der allerede fo-
regår omkring PPR. Derfor skal udviklingen af en eventuel ny overbygningsuddan-
nelse også samtænkes med den kommende kortlægning af PPR på Børne- og
Undervisningsministeriets område.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jesper Petersen
Side 2/2