Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
1. juni 2022
Fælles henvendelse angående B 110 Forslag til folketingsbeslutning om en psykologfaglig overbyg-
ningsuddannelse for lærere og pædagoger
Vi har med positiv interesse bemærket, at beslutningsforslag B110 om psykologfaglig overbygningsuddan-
nelse for lærere og pædagoger er blevet fremsat og sendt videre til udvalgsbehandling.
Det er vores opfattelse, at beslutningsforslaget sætter et berettiget fokus på et muligt uddannelsesbehov i
PPR. De aktuelle udfordringer med trivsel og inklusion i dagtilbud og folkeskolen er komplekse. Det hand-
ler både om individuelle problemstillinger men i høj grad også om, hvordan PPR kan understøtte stærke
børnefælleskaber.
Det er derfor rigtigt og nødvendigt at undersøge, hvilke behov for kompetencer PPR mangler, og hvordan
disse kan tilføres. Samtidig er det vores opfattelse, at et kommende udredningsarbejde bør arbejde ud fra en
dagsorden, hvor flere muligheder er åbne.
Vores udgangspunkter er, at der er behov for en ny psykologfaglig overbygningsuddannelse, som forudsæt-
ter en pædagog- eller læreruddannelse samt praksiserfaring fra det pædagogiske arbejde i dagtilbud eller
skole.
Udredningsarbejdet bør ligeledes undersøge, i hvilket omfang en ny uddannelse kan bygge videre på de eksi-
sterende uddannelsestilbud, herunder kandidat i pædagogisk psykologi på DPU. Og om der er yderligere
uddannelsesmæssige eller kompetencemæssige svar på de aktuelle udfordringer med at understøtte stærke
børnefællesskaber blandt børn og unge.
Tidligere drøftelser om, hvorvidt en ny uddannelse skal give autorisation som psykolog, er der enighed om
ikke er afgørende. Det vigtigste er at finde et tidssvarende og tilstrækkeligt uddannelsesmæssigt svar på de
aktuelle faglige behov i PPR. Det bør også afspejles i navngivningen af en evt. ny uddannelse.
Det bør være hensigten, at pædagoger eller lærere med den nye uddannelse i videst mulige omfang skal have
adgang til at varetage den fulde vifte af opgaver og funktioner i PPR-regi.