Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
B 110 Bilag 2
Offentligt
2579192_0001.png
Foretræde for Børne- og
Undervisningsudvalget
Dea Seidenfaden, fungerende formand for Dansk Psykolog Forening
B 110 - 2021-22 - Bilag 2: Oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives.
2579192_0002.png
Ja tak til opkvalificering – nej til ”skolepsykologer”
Lærere med efteruddannelse som cand.pæd.pæd udfylder vigtig
rolle i PPR. Eksempelvis i forbindelse med det pædagogisk-
didaktiske arbejde med inkluderende læringsmiljøer.
Dansk Psykolog Forening er ikke imod mere videreuddannelse til
lærere, pædagoger og andre faggrupper, men imod at uddannelsen
kvalificerer til at bruge psykologtitel.
Titelbeskyttelse er
lovsikret brugerbeskyttelse.
På samme måde
som læge er en beskyttet titel, som giver borgeren sikkerhed for, at
den pågældende fagperson har gennemført den fulde uddannelse.
B 110 - 2021-22 - Bilag 2: Oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives.
2579192_0003.png
Rekruttering og fastholdelse
PPR-personaleomsætning
År
Jan 17
Jan 18
Jan 19
Jan 20
Jan 21
Jan 22
25,2%
23,9%
17,6%
22,9%
22,4%
13,4%
15,1%
15,7%
18,6%
20,3%
11,8%
8,8%
1,9%
4,3%
2,1%
Pct-vis tilgang
Pct-vis afgang
Nettotilgang
PPR-personaleomsætning
År
Jan 17
Jan 18
Jan 19
Jan 20
Jan 21
Jan 22
Antal personer
1055
1180
1284
1309
1365
1394
125
104
25
56
29
104
125
149
178
226
37
53
52
66
51
42
58
27
36
75
224
224
199
264
231
47
57
72
55
75
Nettostigning/år
Afgang fra sektor
Afgang fra
population
Tilgang til
population
Tilgang til sektor
Skiftet
kommune/region
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.
B 110 - 2021-22 - Bilag 2: Oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives.
2579192_0004.png
Manglende ressourcer i PPR
70 % af PPR-psykologerne vurderer at antallet af børn og familier, der
har brug for hjælp i PPR, er steget i høj eller meget høj grad det seneste
år.
68 % af PPR-psykologerne vurderer at børn og familier ’ryger rundt’ i
systemet uden at få tilstrækkelig hjælp til deres udfordringer.
78 % af PPR-psykologerne vurderer at der i lav eller meget lav grad er
tilstrækkeligt med psykologer til at varetage opgaver tilfredsstillende i
den PPR de er ansat i.
80 % af PPR-psykologerne vurderer at arbejdstempoet påvirker
kvaliteten af deres arbejde.
Kilde: PPR Undersøgelse, Dansk Psykolog
Forening, 2021
B 110 - 2021-22 - Bilag 2: Oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives.
2579192_0005.png
Hvordan sikrer vi børn bedre hjælp i PPR?
Èn indgang, som kan visitere til indsatser i skoler og
daginstitutioner, familieindsatser og lettere behandling, som
eksempelvis STIME projektet i Region Hovedstaden.
Ressourcer, der afspejler stigningen i børn, der har brug for en
indsats.
Opkvalificering til alle faggrupper omkring børnene.
Forebyggelse og et styrket almenområde: Hvorfor mistrives så
mange børn i skolen i dag?
B 110 - 2021-22 - Bilag 2: Oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring, hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn, der mistrives.
2579192_0006.png
Tak for ordet!