Maj 2022
Dansk Psykolog Forening: Notat vedrørende forslag til folketingsbeslutning
om en psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger
Titelbeskyttelse handler om patientsikkerhed
•
Dansk Psykolog Forening er på ingen måde imod at lærere og pædagoger får efteruddannelse, som
retter sig mere mod inklusionsopgaven og PPR. En eventuel ny overbygningsuddannelse i
pædagogisk psykologi bør dog ikke give mulighed for at kalde sig psykolog eller skolepsykolog. Det
skaber titelforvirring, som i sidste ende kan skade patientsikkerheden. Psykolog er en beskyttet titel,
ligesom læge-titlen, for at borgere har sikkerhed for at den pågældende fagperson har gennemført
den fulde uddannelse.
Cand.pæd.psyk uddannelsen levede ikke op til bredden i psykologfagets videnskabelige og
forskningsmæssige standard og blev nedlagt i 2004 af faglige grunde på foranledning af Aarhus
Universitet, idet den blev vurderet utilstrækkelig til at kvalificere til titel og autorisation som
psykolog. Ifølge DPs medlemstal (fra 2012) har knap 60 % af de oprindeligt uddannede fra den gamle
CPP-ordning søgt væk fra PPR, og nedsat sig som privatpraktiserende eller i helt andre stillinger.
Professionsuddannelser som lærer og pædagog kan ikke meriteres på grunduddannelsen i psykologi,
hvilket understreger, at læreruddannelsen ikke bør give en særlig adgang til at få en mindre
overbygning inden for enkelte områder af psykologien for herefter at erhverve psykologtitlen.
Lærerne er vigtige i arbejdet med psykisk sårbare børn, da det netop er lærerfagligheden, i
kombination med psykologfaglighed, pædagogfaglighed og andre fagligheder, som sammen giver
mulighed for at hjælpe børn og forældre bedst muligt.
PPR står foran store forandringer organisatorisk og ift. opkvalificering, når én indgang skal etableres,
jf. Sundhedsstyrelsens faglige oplæg til 10-års planen. Samtidig er der massivt pres på PPR i
forbindelse med den stigende mistrivsel. Det kræver flere ressourcer og opkvalificering af alle
faggrupper.
•
•
•
•
1