Tak for det, formand. Og tak til Frie Grønne for at rejse også den her debat. Nu har vi to debatter lige oven i hinanden, som grundlæggende handler om i hvert fald lidt den samme tematik, nemlig det der om, hvordan vi udvider de demokratiske rettigheder, og hvordan vi sikrer, at flest mulige får mulighed for at kunne deltage i demokratiet og sikrer en høj grad af repræsentativitet i Folketinget. Jeg synes jo også, at den her debat er interessant, fordi det jo, hvad hr. Sikandar Siddique også selv var inde på, siden 1849-grundloven har handlet om gradvis at udvide de demokratiske rettigheder.
I 1849-grundloven var det kun mænd – jeg tror, det var formuende mænd over 40 år – som havde stemmeret. Og i hvert fald dengang havde man det, man kaldte for de syv f'er, som var undtaget fra valgretten. Jeg kan ikke huske dem alle sammen, men det var i hvert fald fruentimmere og folkehold, fallenter og fjolser og fattige og forbrydere og så fremmede. Og der har vi jo gradvis sikret os, efterfølgende, at vi har fået inkluderet dem og sikret, at de også har fået stemmeret. Man kan sige, at den sidste gruppe, der egentlig er tilbage, jo er dem, der dengang blev karakteriseret som de fremmede, og som stadig væk ikke har de fulde borgerrettigheder og dermed muligheden for at kunne deltage i folketingsvalg.
Det synes jeg er en helt rigtig problematik at pege på, og derfor er vi sådan set også positive over for beslutningsforslaget. Jeg vil sige, at den anke, jeg har i forhold til forslaget, er, at jeg jo egentlig grundlæggende synes, at man burde se på, hvordan vi gør det nemmere at opnå statsborgerskab, altså så det ikke ville kræve en grundlovsændring. Det kunne vi jo også godt tage en debat om, men så synes jeg egentlig, at det var mere væsentligt at sikre, at vi fik ændret den måde, vi tildeler statsborgerskab på, så det netop blev en forvaltningsakt fremfor at være noget, der foregår her i Folketinget via et lovforslag.
Så jeg så egentlig hellere, at vi ad den vej kunne udvide de demokratiske rettigheder og sikre, at borgere, der har lovligt og permanent ophold i landet, får muligheden for at deltage i folketingsvalg. Det syntes jeg egentlig ville være en bedre vej at gå, og det ville også være en vej, hvor vi kunne begynde at tage de første skridt til netop at sikre, at vi fik ændret cirkulæret, så det blev lettere at opnå statsborgerskab.
Men med det sagt, synes jeg, at der er noget positivt i det her, for det peger præcis på den problemstilling, at vi har en større og større andel af borgere her i landet, som bor her og har permanent og lovligt ophold, og som for manges vedkommende kommer til at leve hele deres liv i Danmark. Der er det grundlæggende urimeligt, at de ikke har muligheden for at kunne deltage i folketingsvalg.
Jeg nævnte selv tidligere i mit spørgsmål til ministeren, at en borger, som måske meget tidligt i sit liv, som 16- eller 17-årig, har begået kriminalitet, kan få som sanktion, at vedkommende aldrig nogen sinde kan deltage i et folketingsvalg. En flygtning, der er kommet, som er ramt af ptsd, og som derfor ikke har muligheden for at kunne tage indfødsretsprøven eller danskprøve 3, kan også risikere ikke at opnå statsborgerskab – i øvrigt i strid med handicapkonventionen. Men det er jo sådan, reglerne er i dag. Det er grundlæggende en urimelighed, og det er det, der gør, at der er den gruppe, som hr. Sikandar Siddique også nævnte, på næsten op imod en halv million danskere, som har lovligt og permanent ophold, men som ikke har mulighed for at kunne deltage i folketingsvalg.
Jeg synes, at der er nogle andre ting, vi godt kunne gøre for at løse den her problemstilling, som ville være mere nærliggende, men jeg anerkender, at det beslutningsforslag, som Frie Grønne har fremsat, i hvert fald vil være en måde at gøre op med det på. Og derfor vil vi også stille os positivt over for beslutningsforslaget.