Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2485812_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Hvilke kriterier anvender ministeriet til at vurdere, om der er følelsesmæssig for-
sørgelse mellem et dansk barn og en forælder fra tredjeland ved vurderingen af,
om der er et kvalificeret afhængighedsforhold mellem de to, herunder hvis barnet
også har en herboende dansk forælder.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet forstår spørgsmålet således, at det vedrø-
rer EU-Domstolens retspraksis efter artikel 20 i traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde (TEUF) om unionsborgerskabet. Afgørelser i henhold til TEUF
artikel 20 træffes af Udlændingestyrelsen med klageadgang til Udlændingenævnet.
EU-Domstolens retspraksis vedrørende TEUF artikel 20 indebærer, at en tredje-
landsstatsborger i helt særlige situationer kan aflede en opholdsret af en unions-
borger i dennes egen medlemsstat, selvom unionsborgeren ikke har gjort brug af
retten til fri bevægelighed i en anden medlemsstat.
Denne retspraksis indebærer, at en tredjelandsforælder vil kunne aflede en op-
holdsret af sit danske barn i Danmark, hvis der foreligger et kvalificeret afhængig-
hedsforhold mellem det danske barn og tredjelandsforælderen, som er af en sådan
karakter, at barnet reelt vil være nødsaget til at forlade Unionen sammen med tred-
jelandsforælderen, hvis denne meddeles afslag på opholdsret.
Ved vurderingen af, om der foreligger et kvalificeret afhængighedsforhold, skal der
foretages en konkret og individuel vurdering af sagens samlede omstændigheder
med udgangspunkt i barnets tarv. I denne vurdering har EU-Domstolen fremhævet
en række kriterier, herunder barnets alder, fysiske og følelsesmæssige udvikling,
graden af den følelsesmæssige tilknytning til såvel den forælder, der er unionsbor-
ger som til den forælder der er tredjelandsstatsborger og den risiko, som adskillel-
sen fra tredjelandsforælderen vil indebære for barnets ligevægt.
23. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for EU-Ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 19729
1827226
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilke kriterier anvender ministeriet til at vurdere, om der er følelemæssig forsørgelse mellem et dansk barn og en forælder fra tredjeland, til udlændinge- og integrationsministeren
2485812_0002.png
Det følger endvidere af EU-Domstolens retspraksis, at det forhold, at der er en
dansk forælder, som både kan og vil tage sig af barnet, ikke i sig selv betyder, at der
ikke samtidig kan bestå et kvalificeret afhængighedsforhold mellem barnet og tred-
jelandsforælderen. Der skal derfor også i en sådan situation foretages en konkret
og individuel vurdering af, om der foreligger et kvalificeret afhængighedsforhold
mellem barnet og tredjelandsforælderen, som ved at afslag på opholdsret vil føre
til, at det danske barn er nødsaget til at rejse med forælderen ud af unionen.
Der kan endvidere henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriet vejledning
om afledt ret til ophold for tredjelandsfamiliemedlemmer til danske statsborgere,
der ikke har udøvet retten til fri bevægelighed (Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
TEUF artikel 20), som er tilgængelig på retsinformation.dk, og hvori de relevante
domme fra EU-Domstolen gennemgås:
https://www.retsinformation.dk/eli/rets-
info/2020/9565
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
2/2