Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2500145_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 80 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren kommentere artiklen ” 'Inderst inde håber jeg på et mirakel': 20-årige
Alla drømmer om at få sin studenterhue, inden hendes familie sendes ud af Dan-
mark” i jv.dk den 12. november 2021 og redegøre for følgende:
1. Giver lovgivningen mulighed for at udsætte udsendelsen, så den nævnte families
børn, især Alla Shamasneh, kan færdiggøre deres skoleår, og vil ministeren i så fald
overveje denne mulighed?
2. Er det nødvendigt at sende familien på udrejsecenter forud for hjemrejsen, hvor
man ikke må uddanne sig?
3. Kan der skabes muligheder for, at børnene kan færdiggøre deres uddannelse fra
et udrejsecenter, såfremt denne beslutning står ved magt?
Svar:
1.
Det følger af udlændingelovens § 33, stk. 4, at en udrejsefrist kan fastsættes til
et senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde, herunder opholdets varig-
hed, hensynet til skolesøgende børn eller anden familiemæssig og social tilknytning
taler herfor.
En afgørelse om forlængelse af en udrejsefrist træffes på baggrund af en konkret
vurdering af sagens samlede omstændigheder. Ved vurderingen kan bl.a. indgå, om
udlændingens samlede tilknytning her til landet skal føre til forlængelse af udrejse-
fristen, herunder om den pågældende skal afvikle eksempelvis boligforhold, bank-
forretninger, institutionspladser og afhænde bohave eller om den pågældende har
et mindreårigt barn, der har en forestående afsluttende eksamen.
Opregningen i bestemmelsen er ikke udtømmende. Bestemmelsen vil derfor tillige
kunne finde anvendelse, hvis andre særlige grunde gør sig gældende.
13. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 19685
1825113
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen 'Inderst inde håber jeg på et mirakel': 20-årige Alla drømmer om at få sin studenterhue, inden hendes familie sendes ud af Danmark i jv.dk den 12. november 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er udgangspunktet, at en anmodning om forlængelse af en allerede fastsat ud-
rejsefrist skal indgives inden udrejsefristens udløb.
2.
Udlændingestyrelsen træffer i medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 1. pkt.
bestemmelse om indkvarteringen af udlændinge, der er omfattet af Udlændinge-
styrelsens forsørgelsespligt.
Ved indkvarteringen skal Udlændingestyrelsen så vidt muligt tage hensyn til, om
der er tale om nyankomne asylansøgere, asylansøgere hvis asylsag er under be-
handling i Danmark eller asylansøgere, der har fået afslag på en ansøgning om op-
holdstilladelse efter § 7 (asyl). Formålet er hermed at sikre en mere målrettet ind-
kvartering, således at asylansøgere placeres dér, hvor det efter en konkret vurde-
ring er mest hensigtsmæssigt i forhold til den fase, den enkelte ansøger befinder
sig i.
Dette indebærer bl.a., at afviste asylansøgere, udviste udlændinge og andre udlæn-
dinge uden lovligt ophold i videst muligt omfang indkvarteres på udrejsecentre,
hvor der kan fokuseres på hjemrejsen.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 42 a, stk. 7, og øvrige regler om indkvartering
skal ses i sammenhæng med reglerne om pålæg af opholdspligt over for visse grup-
per af udlændinge, som er fastsat i hjemrejselovens § 13.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for uddannelse, er det vigtig at
understrege, at alle børn i den undervisningspligtige alder har pligt til at modtage
undervisning.
Børn, der er underlagt Udlændingestyrelsens forsørgelse efter udlændingelovens §
42 a, stk. 1 eller 2, jf. dog stk. 3, skal deltage i særskilt tilrettelagt undervisning eller
i undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter den særskilt
tilrettelagte undervisning, jf. udlændingelovens § 42 g, stk. 1, 1. pkt., og § 2, stk. 5,
og § 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1224 af 12. august 2020 om undervisning og
aktivering m.v. af asylansøgere m.fl.
Undervisningen skal i indhold og omfang svare til den undervisning, der tilbydes
tosprogede elever i den danske folkeskole.
De pågældende børn kan derudover deltage i folkeskolens undervisning eller i un-
dervisning ved andre skoleformer efter godkendelse fra de kommunale skolemyn-
digheder eller vedkommende institution.
Derudover kan Hjemrejsestyrelsen i medfør af hjemrejselovens § 5, stk. 1, beslutte,
at der skal udarbejdes en hjemrejsekontrakt for udlændinge over 18 år, der er om-
fattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt, og som ikke har ret til at opholde
sig her i landet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen 'Inderst inde håber jeg på et mirakel': 20-årige Alla drømmer om at få sin studenterhue, inden hendes familie sendes ud af Danmark i jv.dk den 12. november 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
Hjemrejsekontrakten fastlægger en udlændings rettigheder og forpligtelser, herun-
der udlændingens mulighed for at deltage i hjemrejseforberedende undervisning.
Af § 31, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1970 af 13. oktober 2021 om hjemrejsekontrakt
for udlændinge over 18 år som ikke har ret til at opholde sig her i landet og er om-
fattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 1. pkt. eller stk. 2, jf. stk. 3, og dermed er
omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, fremgår, at hjemrejseforberedende
aktivering og undervisning kan varetages helt eller delvist af eksterne aktører, her-
under skoler, uddannelsesinstitutioner og udbydere under Beskæftigelsesministe-
riet, Kulturministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet og Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet samt private organisationer eller foreninger, eller kan erstattes
af hjemrejseforberedende aktivering og undervisning, herunder en ungdomsud-
dannelse udbudt af sådanne aktører.
For udlændinge over 18 år, som ikke har ret til at opholde sig her i landet og er
omfattet af udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, kan det således i en
hjemrejsekontrakt aftales, at hjemrejseforberedende aktivering og undervisning
kan erstattes af en ungdomsuddannelse, såfremt dette i øvrigt er i overensstem-
melse med anden lovgivning på området.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3