Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2479033_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 68 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian
Thulesen Dahl (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 68:
Borgere i Sandvad har i forbindelse med de nye beboere på det lokale asylcenter
udtrykt stærk bekymring over de nye beboeres kriminelle baggrund. Vil ministeren
på den baggrund besvare følgende:
1) Hvilken gruppe asylansøgere er det, der skal flytte ind på asylcentret i Sandvad?
2) Ifølge Ekstra Bladet har nogle af beboerne domme for drab og sædelighedsfor-
brydelse. Er det korrekt?
3) Vurderes det, at beboerne er farlige for omgivelserne?
4) Hvis det er sandt, at der er personer, der har begået drab og sædelighedsforbry-
delser, er det så ikke noget, man bør gøre opmærksom på?
5) Hvorfor placeres beboerne på et åbent center og ikke et lukket sted?
6) Hvis nogle af de pågældende beboere har begået personfarlig kriminalitet, hvor-
for er de så ikke på et udrejsecenter?
7) Hvordan skal lokalsamfundet i Sandvad og omegn forholde sig til denne gruppe?
8) Mange borgere i Sandvad har efterlyst et informationsmøde. Hvorfor har myn-
dighederne ikke taget initiativ til det?
9) Det er tidligere meldt ud af Røde Kors' regionsleder, at de pågældende personer
ikke er kriminelle. Hvordan kan det være, at det er meldt ud, hvis der rent faktisk
er tale om personer med kriminel fortid?
10) Da Udlændingestyrelsen skulle aftale den fremtidige brug af asylcentret, har
man ikke nævnt over for Vejle Kommune, at der er tale om personer med en krimi-
nel fortid. Hvordan kan det være?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålene
anmodet om bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1. Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
Side
1/4
12. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 19060
1817285
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om ministeren vil uddybe situationen vedr. den utryghed det har skabt for borgere i Sandvad i forbindelse med de nye beboere på det lokale asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren
praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder på vegne af
Udlændingestyrelsen. Røde Kors driver Center Sandvad.
Center Sandvad har tidligere været anvendt som almindeligt opholdscen-
ter i asylcentersystemet med en kapacitet på op til 84 pladser og senest
som karantænecenter for udlændinge i asylcentersystemet, der var blevet
testet positive for COVID-19.
2.
Når udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse skal tilbydes
indkvartering, skal styrelsen som udgangspunkt finde den bedst mulige
indkvarteringsløsning, uanset udlændingenes baggrund, nationalitet, reli-
gion mv.
Den nye målgruppe for Center Sandvad er personer, som er meget pas-
nings- og plejekrævende på grund af forskellige former for psykisk eller
fysisk funktionsnedsættelse. Målgruppen har behov for indkvartering i et
mindre, skærmet miljø og for en særlig pædagogisk indsats med en højere
personalenormering end på et almindeligt center.
Målgruppen er således sårbare personer, som på grund af deres adfærd
og/eller pasnings- og plejebehov hverken kan fungere i eller rummes i en
almindelig hverdag på et almindeligt asylcenter – hvad enten der måtte
være tale om et modtage-, opholds- eller udrejsecenter.
De konkrete beboere i målgruppen kan være asylansøgere, afviste asylan-
søgere eller andre udlændinge uden lovligt ophold. Beboernes pasnings-
og plejebehov kan være forårsaget af fx misbrugsproblematikker, de-
mens, traumer eller fysisk eller psykisk sygdom.
3.
Den nye målgruppe for Center Sandvad kan omfatte pasnings- og pleje-
krævende personer, som tidligere er dømt for kriminalitet.
Når en person er dømt for et kriminelt forhold og har udstået sin friheds-
straf, løslades den pågældende. En borger kan ikke gå til myndighederne
og få udleveret oplysninger om en løsladt persons private forhold, herun-
der fx oplysninger om helbredsmæssige forhold, eventuelt misbrug eller
eventuelle kriminelle forhold. Dette gælder, uanset om den løsladte per-
son er fx dansk statsborger, har opholdstilladelse her i landet eller er ind-
kvarteret i asylcentersystemet.
Derfor kan Udlændingestyrelsen ikke give borgerne i Sandvad eller den
bredere offentlighed nærmere oplysninger om de kommende beboere på
Center Sandvad, herunder konkrete oplysninger om private forhold.
Udlændingestyrelsen har ikke hjemmel til at frihedsberøve beboere i asyl-
centersystemet. De kommende beboere på Center Sandvad frihedsberø-
ves ikke i forbindelse med indkvarteringen, ligesom de pågældende heller
ikke er frihedsberøvet på deres nuværende indkvarteringssted.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om ministeren vil uddybe situationen vedr. den utryghed det har skabt for borgere i Sandvad i forbindelse med de nye beboere på det lokale asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at der på Center Sandvad – som på alle andre indkvarte-
ringssteder – gælder en såkaldt nul-tolerancepolitik, hvor enhver form for
kriminalitet skal politianmeldes og indberettes til Udlændingestyrelsen.
Derudover har Udlændingestyrelsen fuld tiltro til, at Røde Kors, som er en
erfaren, dygtig indkvarteringsoperatør med kompetente ansatte, kan tage
godt hånd om de nye beboere på centret, også i forhold til den eventuelle
interaktion, der måtte komme med lokalsamfundet. Centret vil i øvrigt
blive døgnbemandet.
4.
Udlændingestyrelsen har haft dialog med Vejle Kommune om den frem-
tidige anvendelse af Center Sandvad. Styrelsen har i den forbindelse bl.a.
oplyst til Vejle Kommune, at Center Sandvad skal benyttes til indkvartering
af op til 20 voksne udlændinge med særlige behov, som på grund af fx
fysisk og/eller psykisk sygdom, demens, misbrugsproblematikker mv. har
behov for indkvartering i et mindre, skærmet miljø med handicapvenlige
faciliteter og en højere personalenormering.
Det bemærkes, at enhver flytning af beboere fra et asylcenter til et andet
kan omfatte personer, som tidligere har begået kriminalitet. Det kan i
visse konkrete tilfælde være nødvendigt, at styrelsen videregiver oplys-
ninger til andre myndigheder om, at en konkret beboer tidligere har be-
gået kriminalitet. I givet fald sker videregivelsen under iagttagelse af bl.a.
reglerne om persondatabeskyttelse.
Udlændingestyrelsen har givet de oplysninger til Vejle Kommune, som sty-
relsen normalt også giver til andre kommuner, når beboersammensætnin-
gen på et indkvarteringssted ændres, eller når beboergrupper flyttes mel-
lem forskellige indkvarteringssteder.
Vejle Kommune har den 1. november 2021 efterlyst flere oplysninger om
den nye målgruppe for Center Sandvad samt mere detaljeret om Udlæn-
dingestyrelsens kommende behov for byggetilladelser på centret. Udlæn-
dingestyrelsen arbejder på at tilvejebringe disse oplysninger og har lø-
bende været i dialog med kommunen om tidshorisont og forventninger til
svarets indhold. Svaret forventes afsendt til Vejle Kommune senest den
12. november 2021.
5.
Udlændingestyrelsen afholder normalt ikke borgermøder med lokalbe-
folkningen i værtskommunen, når beboersammensætningen på et ind-
kvarteringssted ændres, eller når beboergrupper flyttes mellem forskel-
lige indkvarteringssteder.
Eksempelvis blev der ikke afholdt borgermøder, da Udlændingestyrelsen i
2020 etablerede karantænecentre for udlændinge i asylcentersystemet,
der var blevet testet positive for COVID-19, da styrelsen i 2020 flyttede
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om ministeren vil uddybe situationen vedr. den utryghed det har skabt for borgere i Sandvad i forbindelse med de nye beboere på det lokale asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren
børnefamilier fra Udrejsecenter Sjælsmark til Udrejsecenter Avnstrup, el-
ler da styrelsen i perioden fra august 2021 flyttede ca. 850 evakuerede fra
Afghanistan fra modtagecenter til opholdscentre.
I de nævnte tilfælde har Udlændingestyrelsen haft en dialog med de be-
rørte kommuner på samme måde, som styrelsen i den aktuelle sag om
Center Sandvad har haft en dialog med Vejle Kommune.
Derudover er det normal praksis, at Udlændingestyrelsen overlader dialo-
gen med borgerne fra lokalområdet til den indkvarteringsoperatør, som
driver centret på vegne af styrelsen, når beboersammensætningen på et
indkvarteringssted ændres, eller når beboergrupper flyttes mellem for-
skellige indkvarteringssteder.
I den aktuelle sag har Udlændingestyrelsen således indledningsvist ladet
Røde Kors stå for dialogen med borgerne fra lokalområdet.
I lyset af medieomtalen af den nye målgruppe for Center Sandvad er det
dog meget forståeligt, at borgerne i lokalområdet ønsker yderligere oplys-
ninger og en dialog med Udlændingestyrelsen.
Styrelsen deltog derfor på et borgermøde den 5. november 2021 på Kol-
lerup Skole.
Styrelsen har desuden den 3. november 2021 inviteret repræsentanter fra
de to lokalforeninger i Sandvad til et dialogmøde med bl.a. styrelsen og
Røde Kors. Mødet forventes afholdt den 12. november 2021.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
4/4