Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2630792_0001.png
Talepapir
Arrangement:
1) Teknisk gennemgang af finanslovs-
forslaget for 2023 i Udlændinge- og In-
tegrationsudvalget
Hvornår:
27. september 2022 kl. 13.00
DET TALTE ORD GÆLDER
19. september 2022
Sags nr.
Akt-id
2022 - 10405
2086451
Tekst:
1.
Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for lejlighe-
den til at gennemgå Udlændinge- og Integrationsministe-
riets del af regeringens finanslovsforslag for 2023.
2.
Budgetteringen på Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets område afhænger i høj grad af forventningerne til
antallet af asylansøgere og de afledte konsekvenser heraf.
Derudover er finanslovsforslaget for 2023 markant påvir-
ket af modtagelsen af fordrevne personer fra Ukraine.
På finanslovforslag for 2023 er der budgetteret med 2.500
asylansøgere årligt – hvilket er det samme, som blev for-
udsat på finansloven for 2022. Derudover er der budgette-
ret ud fra en beregningsteknisk antagelse om, at der i løbet
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra den tekniske gennemgang af FFL 23 tirsdag den 27. september 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
2
af 2022 vil ankomme 50.000 fordrevne personer fra Ukra-
ine.
På finanslovforslaget for 2023 er der i alt budgetteret med
nettoudgifter på ca. 5,9 mia. kr. i 2023, hvoraf 2,8 mia. kr.
af dem kan henføres til situationen i Ukraine.
Sammenlignet med sidste års finanslov er der samlet set
sket en opjustering af de statslige udgifter på ca. 2,8 mia.
kr. De samlede forventede udgifter for 2023 svarer der-
med til niveauet for finansloven for 2022, hvis vi fraregner
udgifterne, der kan henføres til situationen i Ukraine.
3.
Ministeriet har to store bevillingsmæssige hovedområ-
der, som på finanslovsforslaget for 2023 udgør knap 90
pct. af ministerområdets samlede bevillinger, § 14.3 Ud-
lændinge og § 14.7 Ydelser og refusioner, som jeg gerne
vil gennemgå.
Udlændingeområdet omfatter primært udgifter til ind-
kvartering og underhold af asylansøgere samt udgifter for-
bundet med sagsbehandling af sager på asyl- og familie-
sammenføringsområdet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra den tekniske gennemgang af FFL 23 tirsdag den 27. september 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
3
På udlændingeområdet er der i 2023 budgetteret med net-
toudgifter på ca. 1,2 mia. kr., hvoraf størstedelen vedrører
indkvartering og underhold af asylansøgere. Dette svarer
til en marginal opjustering på ca. 17 mio. kr. i forhold til
finansloven for 2022.
Som indledningsvis nævnt er skønnet for antallet af asyl-
ansøgere i 2023 fastsat til 2.500. Den konkrete aktivitet i
asylsystemet afhænger blandt andet af antallet af asylan-
søgere, antallet af personer, der meddeles opholdstilla-
delse og overgår til integration i kommunerne samt antal-
let af udsendte. Disse forudsætninger er behæftet med be-
tydelig usikkerhed.
4.
Under ministeriets andet store bevillingsmæssige ho-
vedområde, § 14.7 Ydelser og refusioner, hører blandt an-
det statens udgifter til selvforsørgelses- og hjemrejseydel-
sen og overgangsydelsen.
Området omfatter udgifter til udlændinge, efter de er visi-
teret til kommunerne, herunder statens udgifter til aktive
tilbud og danskuddannelse under selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet og introduktionsprogrammet samt
grundtilskud til kommunerne.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra den tekniske gennemgang af FFL 23 tirsdag den 27. september 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
4
På ydelses- og refusionsområdet er der budgetteret med
statslige udgifter på ca. 3,9 mia. kr. i 2023. Dette svarer til
en opjustering på ca. 2,7 mia. kr. i forhold til finansloven
for 2022.
Den markante opjustering af bevillingsniveauet skyldes
modtagelsen af fordrevne personer fra Ukraine. Danmark
har på nuværende tidspunkt givet opholdstilladelser til
knap [30.000] fordrevne personer fra Ukraine.
5.
Med hensyn til skønnet for antallet af fordrevne perso-
ner fra Ukraine så vil dette blive genbesøgt i forbindelse
med de tekniske ændringsforslag. Vi vil følge krigens ud-
vikling tæt og løbende justere vores budgettering.
Alt tyder på, at det bliver en langvarig krig, og det betyder
også, at de fordrevne personer vil ankomme over en læn-
gere periode.
5.
Jeg vil afslutte med at sige, at Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets del af regeringens finanslovsforslag for
2023 afspejler en ansvarlig finanslov, hvor der blandt an-
det er fokus på sagsbehandlingen i vores styrelser, og hvor
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra den tekniske gennemgang af FFL 23 tirsdag den 27. september 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
5
det er prioriteret at videreføre en række kontrol- og hjem-
rejseinitiativer – hvilket ligeledes fremgår af de frem-
sendte slides.
Derudover afspejler finanslovsforslaget i høj grad de af-
ledte udgifter til modtagelse af fordrevne personer fra
Ukraine. Vi gør, hvad vi kan for, at de fordrevne personer,
der får opholdstilladelse, hurtigt kan blive en del af det
danske samfund med hurtig adgang til blandt andet det
danske arbejdsmarked, mens de er i Danmark.
Tak for ordet.