Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2630866_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. september 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 574 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 574:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at indlogere en gennemsnitlig årsper-
son på tålt ophold i en bolig med meldepligt hos politiet i forhold til en årsudgift på
ca. 0,3 mio. kr. pr. årsperson som det koster at indlogere en årsperson på et udrej-
secenter, jf. svar på spørgsmål nr. 509 – UUI alm. del?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1. Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder på vegne af
styrelsen. Kriminalforsorgen driver udrejsecentrene Kærshovedgård og
Sjælsmark, mens Udrejsecenter Avnstrup, hvor der indkvarteres familier
med mindreårige børn, drives af Røde Kors.
En enlig udlænding på tålt ophold og med meldepligt vil i udgangspunktet
blive indkvarteret på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Målgruppen for beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård er primært en-
lige voksne udlændinge;
Side
1/2
30. september 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 12805
2082550
der har fået endeligt afslag på asyl, og som ikke medvirker til deres
udrejse,
der er udvist ved dom,
der er på tålt ophold,
hvis opholdstilladelse er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1 (fremmedkri-
gere), eller
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad det vil koste at indlogere en gennemsnitlig årsperson på tålt ophold i en bolig med meldepligt hos politiet, til udlændinge- og integrationsministeren
der er administrativt udvist efter § 25.
Udrejsecenter Kærshovedgård er døgnbemandet, der er elektronisk ad-
gangskontrol, og der er etableret hegn med overvågningskameraer rundt
omkring centret. Beboere på tålt ophold er som udgangspunkt – ud over
at være meddelt meldepligt – også meddelt opholds- og underretnings-
pligt.
2.
Den situation, der spørges til, hvor en udlænding på tålt ophold med
meldepligt på myndighedernes initiativ indkvarteres i en enkeltmandsbo-
lig uden for et center, er ikke en situation, der er anvendt eller foreligger
beregninger på. En sådan indkvartering, hvor der de facto er tale om etab-
lering af et center for en person, må som udgangspunkt forudsætte til-
knyttet personale alle døgnets 24 timer. Herudover vil der skulle være
etableret en madordning til boligen. Der skal desuden være mulighed for,
at udlændingen kan deltage i undervisning og aktivering, såfremt den på-
gældende har en hjemrejsekontrakt med Hjemrejsestyrelsen, ligesom der
skal være adgang til sundhedsydelser. Udlændingen skal derfor transpor-
teres til aktivering og sundhedspleje, hvis det ikke forefindes på stedet.
Skal udlændingen melde sig på en politistation, kan der også blive tale om
ledsaget transport dertil.
I enhedsprisen på 0,3 mio. kr. pr. årsperson på et udrejsecenter, jf. svar på
spørgsmål nr. 509 – UUI alm. del, indgår takstafregning, kostafregning,
måltidskasseafregning samt udgifter til drift og etableringer på udrejse-
centrene. Det er ikke mulig at udskille udgiften til en beboer uden for et
udrejsecenter, da personen fortsat skal have adgang til de samme ydelser,
som hvis personen boede på centeret. Udgifterne til personale i en 24/7
ordning samt yderligere transportudgifter i forbindelse med madudbring-
ning, deltagelse i aktiviteter, sundhedsbehandling mv. vil derfor ligge ud
over de udgifter, som er indeholdt i enhedsprisen.
Udgifter til etablering, leje og drift af en bolig vil også ligge ud over enheds-
prisen, da driftsudgifterne på udrejsecentrene fortsat vil være de samme
for, at centeret kan eksistere. Der kan forekomme færre udgifter til energi
og renovation på centeret ved færre personer, men de vil så modsat være
en udgift i den nye bolig. Det skal generelt bemærkes, at det er vanskeligt
at skønne over udgifterne hertil, da de afhænger af flere faktorer som pla-
cering af boligen, størrelse, afstand til centeret mv.”
Kaare Dybvad Bek
/
Søren Larsen
Side
2/2