Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2630906_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. september 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 563 (alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 563:
Vil ministeren redegøre for, hvilke indholdsmæssige og materielle begrænsninger
de internationale konventioner udgør for at lave ændringer i den måde, som had-
prædikantlisten fungerer på i dag, herunder i relation til EU-borgere og personer
med lovligt ophold i EU, og vil ministeren i den forbindelse redegøre for, om det vil
være muligt at ændre på kriterierne for at blive taget af listen igen, og om det er
muligt at personer fremover kan stå på listen i længere tid end to år? Spørgsmålet
stilles i forlængelse af besvarelsen af UUI alm. del – samrådsspørgsmål S den 1.
september 2022.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer ikke, at der inden for rammerne
af en udvalgsbesvarelse kan redegøres udtømmende for de grænser, som Dan-
marks internationale forpligtelser udgør for enhver potentiel ændring af ordningen
vedrørende den nationale sanktionsliste.
Det kan dog generelt oplyses, at den nuværende ordning navnlig er blevet vurderet
ift. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 (retten til respekt for
privat- og familieliv), artikel 9 (religionsfrihed), artikel 10 (ytringsfrihed) og artikel
14 (forbuddet mod diskrimination). Der henvises i den forbindelse til Folketingsti-
dende 2016-17, A, L 48 som fremsat, afsnit 3.3.
Ordningen er endvidere blevet vurderet i forhold til EU-reglerne om fri bevægelig-
hed. Af artikel 27 i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF) følger, at retten til ind-
rejse og ophold kan begrænses af hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed,
såfremt en udlænding på grund af sin personlige adfærd udgør en aktuel og til-
strækkelig alvorlig trussel, der berører en grundlæggende samfundsinteresse. Det
følger endvidere, at der skal foretages en proportionalitetsvurdering. Da det ikke er
muligt at foretage trusselsvurderingen eller proportionalitetsvurderingen på for-
hånd, er det ikke inden for rammerne af EU-retten muligt at optage udlændinge,
Side
1/2
30. september 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 12625
2079046
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke indholdsmæssige og materielle begrænsninger de internationale konventioner udgør for at lave ændringer i den måde, som hadprædikantlisten fungerer på i dag, til udlændinge- og integrationsministeren
der er omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed, på den nationale sanktionsli-
ste. Der henvises i den forbindelse til Folketingstidende 2016-17, A, L 48 som frem-
sat, afsnit 2.2.3.
Det bemærkes, at de pågældende udlændinge i stedet kan optages på den ikke-
offentlige opmærksomhedsliste, som er indført administrativt med henblik på at
skærpe myndighedernes opmærksomhed på og forhåndsviden om disse personer
for at varetage hensynet til den offentlige orden.
2.
En udlænding, som er optaget på den nationale sanktionsliste, kan fjernes fra
listen, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at være opta-
get. Det kan fx skyldes, at der ikke længere er sikkerhed for, at den pågældende
udlænding stadig virker som religiøs forkynder, at det ikke længere er sandsynligt,
at den pågældende vil indrejse i Danmark, eller fordi den pågældende efterføl-
gende har taget afstand til tidligere holdninger.
Det beror på en konkret vurdering, om kriterierne for optagelse fortsat er opfyldt.
Udlændingestyrelsen revurderer løbende og senest hvert andet år, om der fortsat
er grundlag for, at en udlænding er optaget på listen.
Udlændingestyrelsen vil i øvrigt af egen drift genoptage en sag, hvis faktiske eller
retlige forhold af betydning for sagen har ændret sig væsentligt, eller hvis den på-
gældende anmoder herom.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endelig, at det fremgår af ud-
lændingelovens § 29 c, stk. 1, at optagelse på sanktionslisten sker for 2 år og kan
forlænges med 2 år ad gangen. Opfylder den pågældende udlænding fortsat grund-
laget for at være optaget på den nationale sanktionsliste, optages denne således
på ny efter udløbet af den 2-årige periode. Det vil sige, at udlændinge allerede i dag
med de gældende regler kan være optaget på listen i mere end 2 år.
3.
Som jeg nævnte på samrådet den 1. september 2022, skal der ikke være nogen
tvivl om, at regeringen ønsker en så hård kurs over for hadprædikanter som muligt,
og jeg er altid klar til at drøfte eventuelle forslag til ændringer.
Kaare Dybvad Bek
/
Jesper Kraft
Side
2/2