Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2618251_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål S (alm. del)
UUI
Hvornår:
22. juni 2022
DET TALTE ORD GÆLDER
1. juni 2022
Tekst:
”Vil ministeren forholde sig til følgende om ekstreme had-
prædikanter i Danmark:
Sags nr.
Akt-id
2022 - 4838
1947746
1. Mener ministeren, at listen over udenlandske religiøse
forkyndere, der formenes adgang til Danmark, er restrik-
tiv nok, når ekstreme hadprædikanter efter blot nogle få
år igen kan få adgang til Danmark?
2. Vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier der ligger
til grund for, at en person efter at have stået på hadpræ-
dikantlisten igen kan få adgang til Danmark?
Vil ministeren arbejde for, at det vil blive sværere at
komme af hadprædikantlisten, når man først er kommet på
den?”
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
2618251_0002.png
2
Svar:
Tak for spørgsmålene.
[Indledning]
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast, at jeg mener, at sank-
tionslisten er et vigtigt redskab. Den er med til at forhin-
dre, at omrejsende [had]prædikanter rejser til Danmark
med det ene formål at prædike had og intolerance og for-
søge at undergrave grundelementerne i vores samfund.
Og netop det er baggrunden for den politiske aftale, der
ligger til grund for listen, og som blev indgået den 31. maj
2016 mellem den daværende regering (Venstre), Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol-
keparti.
Jeg kommer nærmere ind på det senere, men jeg vil alli-
gevel her indledningsvis bemærke, at det er Udlændinge-
styrelsen, som løbende vurderer, om en prædikant med
ekstreme holdninger kan udgøre en trussel mod den of-
fentlige orden og dermed skal stå på listen. Derfor kom-
mer jeg ikke i dag til at kommentere på konkrete sager,
men udvalget er selvfølgelig altid velkommen til at stille
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
3
skriftlige spørgsmål, som jeg efterfølgende kan besvare i
fortrolig form.
[Optagelse på sanktionslisten]
Når det er sagt, vil jeg starte med at sige lidt om, hvornår
en udlænding kan optages på sanktionslisten.
Først og fremmest er det en betingelse, at der er tale om
en udlænding, der virker som religiøs forkynder eller på
anden måde udbreder en religion eller tro.
Dernæst er det en betingelse, at udlændingen i sit virke
som religiøs forkynder har udvist en adfærd, som giver
grund til at tro, at vedkommende vil udgøre en trussel mod
den offentlige orden i Danmark ved indrejse her i landet.
Adfærd, der kan begrunde optagelse på sanktionslisten,
kan bl.a. være ytringer eller andre handlinger, der er straf-
bare her i landet, og adfærden kan både være udvist i ud-
landet eller i forbindelse med tidligere ophold i Danmark.
Det kan eksempelvis være udtalelser, der er strafbare i
Danmark – f.eks. udtalelser, hvor udlændingen som led i
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
4
religiøs oplæring bifalder, at forældre slår deres børn, hvis
de ikke beder, eller at mænd disciplinerer deres hustruer
ved at slå. Det kan også være offentlige opfordringer til
bombeattentater eller offentlige racistiske udtalelser.
Det kan også være, hvis udlændingen har fremsat eks-
treme udtalelser, der efter deres indhold undergraver og
modarbejder de principper om demokrati og respekt for
menneskerettighederne, som det danske samfund bygger
på. [F.eks. ved at søge tilslutning til, at der indføres kali-
fatstyre eller diktatur.]
Ud over adfærdskriteriet, er det også en betingelse for op-
tagelse på sanktionslisten, at der skal være en vis sandsyn-
lighed for, at udlændingen vil forsøge at indrejse i Dan-
mark.
I vurderingen af om denne betingelse er opfyldt, kan bl.a.
indgå oplysninger om den pågældende forkynders tidli-
gere rejsemønstre, tidligere rejsedestinationer, antallet af
tidligere rejser og tidspunkterne for disse.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Betingelsen vil f.eks. kunne være opfyldt, hvis der er kon-
krete oplysninger, som peger på, at forkynderen vil for-
søge at indrejse i Danmark eller et af vores nabolande.
I forbindelse med vurderingen af om en forkynder skal op-
tages på sanktionslisten, kan der i øvrigt lægges vægt på
tidspunktet for og grovheden af den udviste adfærd, lige-
som bl.a. formålet med tidligere rejser, efterfølgende af-
standtagen til tidligere udtalelser, antallet af episoder,
hvor adfærden er udøvet kan inddrages i vurderingen.
[Konsekvenser ved optagelse på sanktionslisten]
En religiøs forkynder, der optages på sanktionslisten, op-
tages for en 2-årig periode, hvor personen samtidig får et
indrejseforbud i Danmark.
Det betyder bl.a., at forkynderen vil kunne afvises ved
grænsen og som udgangspunkt få afslag på visum, lige-
som den pågældende som udgangspunkt er udelukket fra
at få en opholdstilladelse i Danmark.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
6
[Forkyndere, der indrejser i strid med indrejseforbuddet,
vil ligeledes kunne udvises og efter omstændighederne
straffes for overtrædelse af indrejseforbuddet.]
Derudover kan forkynderen indberettes til Schengeninfor-
mationssystemet som ikke bare uønsket i Danmark, men i
hele Schengenområdet.
Det betyder, at den pågældende som udgangspunkt heller
ikke kan indrejse i nogen af de andre Schengenlande eller
opnå visum hos et andet Schengenlands myndigheder.
[Udlændingestyrelsens behandling af sagerne]
Som jeg nævnte indledningsvis, er det Udlændingestyrel-
sen, der administrerer sanktionslisten, og det er dermed
styrelsen, der efter en konkret vurdering træffer afgørelse
om optagelse på listen.
Optagelsen på listen sker for en 2-årig periode, og Udlæn-
dingestyrelsen skal derfor efter de 2 år vurdere, om der
stadig er grundlag for at nægte den pågældende adgang til
Danmark.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Udlændingestyrelsen skal derudover af egen drift genop-
tage en sag, hvis styrelsen måtte blive opmærksom på, at
faktiske eller retlige forhold af betydning for sagen har
ændret sig væsentligt, ligesom styrelsen skal genoptage
sagen, hvis den pågældende udlænding anmoder om det.
Det vil med andre ord sige, at Udlændingestyrelsen lø-
bende – og mindst hvert andet år – revurderer, om betin-
gelserne for udlændingens optagelse på sanktionslisten
fortsat er opfyldt.
Hvis betingelserne for at optage en prædikant på listen
fortsat er opfyldt, bliver den pågældende altså optaget på
ny. Omvendt tages den pågældende prædikant af listen,
hvis betingelserne for optagelse ikke længere er tilstede.
[Bevægelser på sanktionslisten]
Den 2. maj 2017 offentliggjorde Udlændingestyrelsen den
første nationale sanktionsliste med 6 navngivne forkyn-
dere. Siden da er der løbende optaget nye forkyndere på
listen, ligesom flere af disse er blevet genoptaget på ny.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Samtidig er der også udlændinge, der efterfølgende er ble-
vet slettet fra listen, fordi betingelserne ikke længere er
opfyldt.
Siden sanktionslisten blev indført, har i alt 30 udlændinge
indtil nu været optaget.
Pt. indeholder sanktionslisten navnene på 22 udlændinge,
hvoraf de tre været opført på listen siden den første offent-
liggørelse i maj 2017. Yderligere to udlændinge har været
opført på listen siden henholdsvis juni og august 2017, og
fem udlændinge har været opført på listen siden 2018.
Altså i meget længere tid end 2 år.
Det illustrerer meget godt min pointe om, at hvis en ud-
lænding fortsat opfylder grundlaget for at være opført på
sanktionslisten, så optages de igen efter udløbet af den 2-
årige periode. De fem, der har været på listen siden 2017,
har nu haft et indrejseforbud til Danmark i næsten 5 år.
Man kan derfor sige, at der reelt ikke noget udløb for op-
tagelsen på listen, hvis man fortsat opfylder betingelserne
for at være optaget på listen.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
9
[Er reglen restriktiv nok?]
Det leder mig hen til den del af spørgsmålet, der går på,
om reglerne er restriktive nok.
Som jeg netop har redegjort for, har der løbende været be-
vægelser på sanktionslisten siden, den blev indført i 2017.
Og der er ikke nogen udløbsdato for optagelse på listen,
så længe udlændingen opfylder betingelserne herfor.
Og styrelsen foretager løbende screeninger af udenland-
ske prædikanter, som styrelsen bl.a. bliver opmærksom på
i forbindelse med deres overvågning af åbne kilder eller
ved henvendelse fra andre myndigheder eller offentlighe-
den.
Jeg mener, at vi med sanktionslisten har et vigtigt redskab
til at forhindre, at prædikanter med ekstreme holdninger
undergraver danske love og værdier og understøtter paral-
lelle retsopfattelser.
Som bekendt har jeg kun siddet kort tid på denne post,
men jeg ved, at min forgænger tidligere har drøftet med
partierne bag aftalen om sanktionslisten, om lovgivningen
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/9-22, til udlændinge- og integrationsministeren
10
virker efter hensigten. I den forbindelse blev der givet ud-
tryk for, at det er vigtigt at have en god og åben dialog
omkring listen.
Det vil jeg gerne tilslutte mig. Og jeg vil også sige, at der
ikke skal være tvivl om regeringens holdning: Vi ønsker
en så hård kurs over for hadprædikanter som muligt.
Tak for ordet.