Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2617783_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. Ø (alm. del)
UUI
25. august 2022
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
25. august 2022
Tekst:
Vil ministeren oplyse, hvor langt regeringen er med pla-
nerne om at sende asylansøgere til Rwanda? Vil ministe-
ren samtidig redegøre for, hvordan regeringen i Rwanda
forholder sig til at huse asylansøgere fra Danmark, de
eventuelle udfordringer, der måtte være med at indgå en
sådan aftale, antallet af asylansøgere aftalen skal inde-
holde, og hvornår regeringen antager aftalen falder på
plads?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne takke spørgeren for at ind-
kalde til samrådet i dag. Jeg har set frem til drøftelsen.
Siden Socialdemokratiet kort inden sidste folketingsvalg
præsenterede planerne om at etablere et modtagecenter
uden for EU, er forslaget blevet kaldt urealistisk. Regerin-
Sags nr.
Akt-id
2022 - 8741
2015236
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
2
gen har dog ufortrødent arbejdet videre med at gennem-
føre ambitionen og nu er vi så langt, at vi 1) har lovgrund-
laget på plads med støtte fra et bredt flertal i Folketinget
2) er i en konkret dialog med et land – nemlig Rwanda,
som vi har indledt et tæt samarbejde med og 3) nu kan
åbne et dansk projektkontor i Rwandas hovedstad, Kigali,
som blandt andet skal være med til at styrke det allerede
tætte partnerskab på asyl- og migrationsområdet.
Dialogen er nu gået ind i en fase, hvor vi sammen med
Rwanda skal se på, hvorvidt en mulig modtagecenterord-
ning kan etableres.
Jeg har desværre ikke på nuværende tidspunkt mulighed
for at gå ind i de nærmere konkrete detaljer for indholdet
af drøftelserne, og det kan jeg ikke af hensyn til den for-
trolige dialog med Rwanda. Det håber jeg naturligvis på,
at udvalget har forståelse for.
Men jeg vil i stedet gerne sætte et par ord på regeringens
tilgang til arbejdet, og hvad det er, vi fra dansk side ønsker
at arbejde henimod.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Vi ønsker et nyt asylsystem, hvor vi hjælper langt flere
flygtninge meget bedre i nærområderne. Og hvor spontane
asylansøgere som udgangspunkt vil blive overført til asyl-
sagsbehandling i Rwanda.
Det betyder ikke, at vi fremover ikke skal tage imod flygt-
ninge her i Danmark – selvfølgelig skal vi det. Men det
skal ske på en ordentlig måde; via det såkaldte kvoteflygt-
ningesystem. Det skal det ikke være menneskesmuglerne
der bestemmer, hvem der kan få beskyttelse i Danmark.
Det skal vi selv.
Sådan som tingene fungerer i dag, så ér det nødvendigt
med et opgør – for det nuværende asylsystem er brudt
sammen.
Det er en af grundene til, at vi netop har valgt at samar-
bejde med Rwanda. For regeringen er det vigtigt, at vi har
et partnerland, som deler vores analyse af, at det nuvæ-
rende asylsystem er brudt sammen, og at der er behov for
at vende bøtten og tænke nyt.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Og vi var ikke nået til at drøfte muligheden for at etablere
en modtagecenterordning, hvis ikke vi havde en grund-
læggende fælles forståelse for den vision, vi arbejder hen
imod.
Desuden er det min helt klare oplevelse, at Rwanda er en
ambitiøs og stolt nation, der tager ansvar i håndteringen af
det afrikanske kontinents flygtningeproblematik og histo-
risk har gjort en ære i at yde en enorm stor indsats for
flygtninge. Aktuelt huser Rwanda et sekscifret antal flygt-
ninge [ca. 127.000], som er modtaget fra deres nabolande.
De er akkurat ligeså bekymrede for flygtningesituationen
og ønsker, ligesom os, at finde nye veje for et mere retfær-
digt asylsystem så vi kan hjælpe langt flere meget bedre.
Samtidig skal vi bidrage til at skabe øget håb og mulighe-
der i skrøbelige lande og nærområder – de lande og regi-
oner, som nogle forlader i jagten på det forjættede Europa.
Derfor har regeringen besluttet, at udviklingsbistanden til
nærområder, migration og skrøbelige stater skal være ste-
get med i alt 3,5 mia. kr. i 2025. Det skal den, så vi kan
hjælpe flere bedre der, hvor det er sværest, og hvor beho-
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
5
vene er størst i nærområder til krise og konflikt og skrø-
belige stater. I 2022 er der afsat i alt 400 mio. kr. ekstra til
området, herunder samles en række indsatser i en ny nær-
område og migrationsfond og indsatsen til uddannelse i
nærområder øges.
Dét er efter min opfattelse den mest fornuftige vej frem.
For den danske regering er der samtidig en række princi-
pielle forhold, som er af afgørende betydning, når det gæl-
der vores mulighed for at indgå en aftale om en modtage-
centerordning:
Ordningen skal kunne etableres inden for rammerne af vo-
res internationale forpligtelser, herunder vores forpligtel-
ser over for EU. Det er fuldstændig essentielt. Derfor skal
vi blandt andet have en individuel screeningsprocedure i
Danmark forud for en eventuel overførsel af en given asyl-
ansøger, ligesom der naturligvis skal være adgang til en
forsvarlig asylprocedure i modtagerlandet. Det er blot
nogle af de elementer, der skal være på plads.
Der skal også etableres en uafhængig monitoreringsmeka-
nisme, så vi sikrer os, at alle garantier i aftalen overholdes
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
6
i praksis, og at alt forløber efter bogen. Vi ønsker ikke at
skære hjørner i det her arbejde. For det handler ikke om at
bedrive symbolpolitisk spin. Det handler om at skabe va-
rige og bæredygtige forandringer.
Det er derfor også vigtigt for regeringen, at en eventuel
overførelsesordning vil skulle etableres på baggrund af en
folkeretligt bindende aftale. Folketingets samtykke vil
blive indhentet, før der bliver indgået en bindende aftale.
Vi ønsker, at fundamentet for en eventuel aftale skal være
forankret i en bred politisk opbakning blandt Folketingets
partier.
I forhold til hvornår vi så vil kunne præsentere Folketinget
for en aftale, så kan jeg i dag ikke sige noget mere konkret
om det. Vi er nu i en god dialog med Rwanda, og vi ople-
ver en god og konstruktiv stemning i denne dialog, men
det er mere vigtigt, at sikre, at vi får en solid og holdbar
løsning, som kan skabe varige forandringer, end en hurtig
og uovervejet model.
Jeg ønsker ikke at gå ind i en egentlig datoleg. Det ville
være useriøst. For hvornår vi kan stå klar med en endelig
aftale vil naturligvis afhænge af drøftelserne med
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 25/8-22, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Rwanda, og om vi kan nå til enighed om det konkrete ind-
hold i en aftale, som samtidig er i overensstemmelse med
vores internationale forpligtelser.
Men jeg kan forsikre spørgeren, Pia Kjærsgaard, og ud-
valget om, at vi arbejder benhårdt på at nå i mål.
Og med de ord vil jeg åbne for spørgsmål. Tak for ordet.