Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2618662_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. september 2022
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2022-0032/40-0544
2547511
Besvarelse af spørgsmål nr. 543 (Alm. del) fra Folketingets Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 543 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
23. august 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Fuglede (V).
Mattias Tesfaye
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm., om sikkerhedssituationen i forhold til terror på henholdsvis på Kærshovedgård og i Danmark generelt m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 543 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for sikkerhedssituationen i forhold til
terror på henholdsvis på Kærshovedgård og i Danmark generelt?
Der henvises til artiklen "Beboer på Kærshovedgård mistænkt
for at være al-Qaeda-leder
i Skandinavien” fra B.T. den 19. au-
gust 2022”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark fra marts 2022, at Center for Terroranalyse (CTA)
vurderer, at der kan udgå en terrortrussel fra udviste udlændinge
med sympati for militant islamisme, hvis udsendelse fra Dan-
mark ikke kan effektueres, herunder også personer på tålt op-
hold i Danmark. Ifølge CTA er der en koncentration af tidligere
terrordømte og andre muligt radikaliserede løsladte, som er ud-
vist i forbindelse med dom, på Udrejsecenter Kærshovedgård.
CTA vurderer, at det er sandsynligt, at antallet vil stige yderli-
gere i det kommende år, og at det er sandsynligt, at nogle udviste
terrordømte og personer med sympati for militant islamisme vil
søge at etablere nye netværk eller styrke eksisterende netværk
med ligesindede under ophold på Udrejsecenter Kærshoved-
gård. Kontakten er ikke nødvendigvis drevet af en interesse for
militant islamisme og kan eksempelvis være motiveret af en fæl-
les fortid og/eller sammenlignelige livssituationer. CTA vurde-
rer, at personer på udrejsecentret kan være særligt modtagelige
over for radikalisering og påvirkning fra militant islamistiske
dagsordner.
PET følger nøje udviklingen i trusselsbilledet i Danmark og
iværksætter de sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsi-
ger. Dette gælder også udviste terrordømte og radikaliserede,
som befinder sig i Danmark på tålt ophold eller på grund af ud-
sendelsesvanskeligheder, herunder på Udrejsecenter Kærsho-
vedgård. Når PET modtager indberetninger om bekymring for
radikalisering, bliver de vurderet, og oplysningerne indgår i
PET’s arbejde. PET har ikke siden CTA’s Vurdering af Terror-
truslen mod Danmark fra marts 2022 modtaget oplysninger, der
giver anledning til at ændre på det aktuelle trusselsniveau.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm., om sikkerhedssituationen i forhold til terror på henholdsvis på Kærshovedgård og i Danmark generelt m.v., til justitsministeren
PET har i samarbejde med relevante politikredse og Kriminal-
forsorgen iværksat en række indsatser med henblik på at fore-
bygge trusler og dermed dannelse af radikaliserede netværk på
Udrejsecenter Kærshovedgård. PET har bl.a. gennem længere
tid forestået uddannelse af aktører i Danmark, som er med til at
forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme.
I december 2020 nedsatte den daværende justitsminister en sær-
lig tværministeriel indsatsgruppe, Bjelkegruppen, der siden har
arbejdet intensivt på at komme med anbefalinger til, hvordan
Danmark kan styrke indsatsen over for terrordømte og radikali-
serede personer
både i fængslerne og efter løsladelse.
Myndighedernes samarbejde i regi af Bjelkegruppen har alle-
rede ført til en styrket indsats over for udviste terrordømte og
radikaliserede udlændinge. Der er blandt andet nedsat en opera-
tiv myndighedsgruppe bestående af repræsentanter fra Krimi-
nalforsorgen, Hjemrejsestyrelsen, PET, Justitsministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet, der arbejder målrettet
på, at udviste terrordømte og radikaliserede indsatte udsendes af
Danmark så tidligt som muligt. Samarbejdet har ført til, at sags-
behandlingen af udsendelsessager er effektiviseret, så udviste
terrordømte og radikaliserede bliver udsendt hurtigst muligt. I
nogle tilfælde vil udsendelse dog ikke kunne gennemføres pga.
Danmarks internationale forpligtelser eller udsendelsesvanske-
ligheder.
Myndighedernes arbejde i regi af Bjelkegruppen har ligeledes
ført til en styrket indberetningsordning vedrørende radikalise-
ringsbekymringer på udrejsecentrene. Det betyder bl.a., at
Hjemrejsestyrelsen er blevet optaget i den eksisterende indbe-
retningsordning. Derudover er indberetningsskemaet blevet re-
videret med henblik på at fremme oplysningernes kvalitet og for
at sikre, at indberetningerne videregives til de relevante myn-
digheder.
Den kommende rapport fra Bjelkegruppen forventes at inde-
holde yderligere konkrete anbefalinger til at styrke myndighe-
dernes indsats over for terrordømte og radikaliserede efter løs-
ladelse. Dette omfatter også udviste udlændinge, som efter af-
soning skal indkvarteres på et udrejsecenter.
Hvad angår spørgsmålet om sikkerhedssituationen i forhold til
terror i Danmark generelt, kan PET henvise til Vurdering af Ter-
rortruslen mod Danmark fra marts 2022.”
Side 3/3