Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2486446_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. november 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2021-0032/40-0515
2192710
Besvarelse af spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 54 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 28.
oktober 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil oplyse antallet af udlændinge de seneste 10 år, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 289 a om udbetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder ved angivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, herunder hvilke nationaliteter, de domfældte udlændinge har, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg:
”Vil ministeren oplyse antallet af udlændinge de seneste 10 år,
der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 289 a om udbe-
taling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder ved angi-
velse af urigtige eller vildledende oplysninger, herunder hvilke
nationaliteter, de domfældte udlændinge har? Vil ministeren i
forlængelse heraf oplyse det gennemsnitlige strafniveau for
overtrædelse af straffelovens § 289, herunder i hvilket omfang
det kan medføre udvisning eller være til hinder for opnåelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk indfødsret, og i så
fald i hvor mange sager om overtrædelse af straffelovens § 289
a, der har medført udvisning?”
Svar
:
Justitsministeriet bemærker indledningsvist, at ministeriet ved besvarelsen
af spørgsmålet har lagt til grund, at der også for så vidt angår straflængde,
mulighed for udvisning og betingelser for opnåelse af tidsubegrænset op-
holdstilladelse og dansk indfødsret spørges til overtrædelse af straffelovens
§ 289 a og ikke, som anført i spørgsmålet, straffelovens § 289.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen trukket oplysninger
fra Kriminalregisteret (KR) over antallet af udlændinge målt på
personer, som har modtaget en fældende afgørelse for overtræ-
delse af straffelovens § 289 a og på antallet af disse idømt et
indrejseforbud i perioden fra 2011 til 2021. Herudover har Rigs-
advokaten trukket oplysninger om antallet af udlændinge målt
på personer, som har modtaget en fældende afgørelse for over-
trædelse af straffelovens § 289 a fordelt på nationalitet fra 2011
til 2021. Rigsadvokaten har endvidere trukket oplysninger om
den gennemsnitlige straflængde for udlændinge, som har mod-
taget en fældende afgørelse for overtrædelse af straffelovens §
289 a. Oplysningerne fremgår af vedhæftede tabel 1-3.
Det bemærkes hertil, at langt størstedelen af dommene er betin-
gede, hvilket kan være en del af forklaringen på, at kun få af de
dømte udlændinge er blevet idømt et indrejseforbud. Efter ud-
lændingelovens §§ 22-24 kan en udlænding, der har haft lovligt
ophold her i landet i mere end de sidste fem år, således kun ud-
vises for overtrædelse af straffelovens § 289 a, hvis udlændin-
Side 2/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil oplyse antallet af udlændinge de seneste 10 år, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 289 a om udbetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder ved angivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, herunder hvilke nationaliteter, de domfældte udlændinge har, til justitsministeren
gen idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne
karakter. Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i
mindre end de sidste 5 år, kan udvises, også hvis de kun idøm-
mes en betinget frihedsstraf.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”1. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at de
nærmere regler for udvisning af kriminelle udlændinge fremgår
af udlændingelovens §§ 22-24.
Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den
idømte frihedsstrafs karakter og længde samt varigheden af ud-
lændingens ophold her i landet.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-9, indeholder en udvidet adgang
til udvisning ved dom, hvis en udlænding idømmes ubetinget
frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser
i navnlig straffeloven.
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, kan en udlænding således
– uanset varigheden af den pågældendes ophold her i landet –
udvises, hvis den pågældende for overtrædelse af nærmere an-
givne bestemmelser i navnlig straffeloven idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer el-
ler giver mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter. Det gælder
bl.a. ved overtrædelse af straffelovens § 289 a om socialt bedra-
geri.
Efter udlændingelovens § 24, nr. 2, jf. § 23, kan en udlænding,
der ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste
5 år, også udvises, hvis udlændingen idømmes betinget friheds-
straf.
I det omfang en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for
socialt bedrageri efter straffelovens § 289 a vil den pågældende
således kunne udvises. Dette gælder uanset længden af den
idømte straf og længden af udlændingens ophold her i landet.
Har den pågældende haft lovligt ophold i mindre end 5 år, vil
der også kunne ske udvisning, hvis den pågældende idømmes
en betinget frihedsstraf.
Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2, at der i sådanne til-
fælde skal ske udvisning, medmindre dette med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. dog §
Side 3/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil oplyse antallet af udlændinge de seneste 10 år, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 289 a om udbetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder ved angivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, herunder hvilke nationaliteter, de domfældte udlændinge har, til justitsministeren
26 b om udvisning af udlændinge, der er omfattet af EU-reg-
lerne.
Det vil i sidste ende være domstolenes vurdering, om der i for-
bindelse med domfældelse i en straffesag skal ske udvisning af
Danmark.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt idømmelse af straf
for overtrædelse af straffelovens § 289 a er til hinder for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, kan Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet oplyse, at dette afhænger af udlændingelovens
almindelige regler om udelukkelse fra og karens for opnåelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2, at opnåelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse er betinget af, at ansøgeren
ikke er idømt ubetinget frihedsstraf af mindst 6 måneders varig-
hed. En udlænding, der idømmes en ubetinget frihedstraf af
mindst 6 måneders varighed er således udelukket fra at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Reglerne om karens for opnåelse af tidsubegrænset opholdstil-
ladelse fremgår af udlændingelovens § 11 a.
Det følger af udlændingelovens § 11 a, stk. 1, nr. 1, at betinget
frihedsstraf med vilkår om samfundstjeneste er til hinder for op-
nåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse i 7 år og 6 måneder
fra tidspunktet for afsigelse af endelig dom. Efter udlændinge-
lovens § 11 a, stk. 1, nr. 2, er anden betinget frihedsstraf til hin-
der for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse i 6 år fra
afsigelse af endelig dom.
Derudover følger det af udlændingelovens § 11 a, stk. 2, nr. 1,
at ubetinget frihedsstraf i under 60 dage er til hinder for medde-
lelse af tidsubegrænset opholdstilladelse i 12 år fra tidspunktet
for løsladelse. Ubetinget frihedsstraf i 60 dage eller mere, men
under 6 måneder, er efter udlændingelovens § 11 a, stk. 2, nr. 3,
til hinder for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse i
15 år fra tidspunktet for løsladelse.
I tilfælde, hvor der er idømt en anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse for en lov-
overtrædelse, der ville have medført en betinget eller ubetinget
frihedsstraf, fremgår karensperioderne for opnåelse af tidsube-
grænset opholdstilladelse af udlændingelovens § 11 a, stk. 6.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan, for så vidt angår
spørgsmålet om, hvorvidt idømmelse af straf for overtrædelse af
straffelovens § 289 a er til hinder for dansk indfødsret, oplyse,
at det fremgår af § 19, stk. 2, i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
Side 4/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil oplyse antallet af udlændinge de seneste 10 år, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 289 a om udbetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder ved angivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, herunder hvilke nationaliteter, de domfældte udlændinge har, til justitsministeren
juni 2021 om naturalisation, at en ansøger om dansk statsbor-
gerskab, der er idømt betinget eller ubetinget fængselsstraf eller
foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9, ikke kan optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Endvidere fremgår det af § 19, stk. 5, jf. bilag 2, nr. 4, i cirku-
læreskrivelsen om naturalisation, at en ansøger om dansk stats-
borgerskab, der er straffet med en bøde på 3.000 kr. eller derover
for socialt bedrageri (straffelovens § 289 a), midlertidigt er ude-
lukket fra optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
i en periode på 6 år fra afgørelsestidspunktet i Kriminalregiste-
ret.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at der som opfølgning på flerårsaftalen
for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, er igangsat et
pilotprojekt af to års varighed om socialt bedrageri. Parallelt med pilotpro-
jektet gennemføres et eftersyn af strafniveauet i sager om socialt bedrageri,
herunder muligheden for at nedlægge påstand om udvisning.
Side 5/5