Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2613992_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 523
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. juli 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 523 (Alm. del) efter ønske fra Mads Fuglede (V) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 523:
Vil ministeren kommentere artiklen »Ukrainsk flygtning fik syv dage til at for-
svinde«, Nordjyske Stiftstidende, den 15. juli 2022? I den forbindelse bedes mini-
steren svare på, om det er rimeligt, at særloven ikke gælder for ukrainere, der har
haft bopæl i Rusland, som det er tilfældet med personen i artiklen?
Svar:
En ukrainsk statsborger kan efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine (særloven) § 1, nr. 1, meddeles opholdstilladelse, så-
fremt den pågældende den 1. februar 2022 eller senere er udrejst af Ukraine, hvor
den pågældende på tidspunktet for udrejsen havde bopæl. Efter § 1, nr. 3, kan der
ligeledes meddeles opholdstilladelse, såfremt den pågældende den 24. februar
2024 opholdt sig eller havde opholdstilladelse i Danmark.
Efter § 5 kan en ansøgning om opholdstilladelse afvises, hvis udlændingen er stats-
borger i et andet land uden for Ukraine eller allerede har opnået opholdstilladelse
i et andet land uden for Ukraine.
Ukrainske statsborgere, der er udrejst af Ukraine før den 1. februar 2022 eller på
tidspunktet for udrejsen ikke havde bopæl i Ukraine, vil på ovenstående baggrund
ikke være omfattet af særlovens persongruppe.
Der var i forbindelse med vedtagelsen af særloven bred enighed om i lighed med
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU (2022/382)) at fastsætte en klar skæringsdato
for, hvornår man som udgangspunkt tidligst skal være udrejst af Ukraine for at være
omfattet af lovforslaget. Medmindre man er omfattet af særlovens § 1, nr. 3, gæl-
der skæringsdatoen og betingelsen om bopæl i Ukraine for alle ukrainske statsbor-
gere. Skæringsdatoen blev i forbindelse med lov nr. 831 af 14. juni 2022 ændret fra
den 24. februar 2022 til den 1 februar 2022.
Side
1/2
24. august 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 10625
2044562
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om ministeren er enig i, at historien om det ukrainske par Daryna Ruzhytska og Oleksii Ruzhytskyi, der har fået afslag på ophold i Danmark, eksemplificerer, at der er brug for mere fleksibilitet i den personlige sagsvurdering i det danske udlændingesystem, så vi i fremtiden undgår åbenlyst uretfærdige sager som denne? Der henvises til TV2 Lorrys artikel ’Ukrainsk familie med nyfødt baby har fået afslag på ophold: - Jeg græd som et barn’ fra d. 7. august 2022, til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets bemærkninger, at afgrænsningen af per-
songruppen indebærer, at en gruppe af de personer, der indrejser i Danmark på
baggrund af forholdene i Ukraine, falder uden for lovens anvendelsesområde.
Denne persongruppe må dog som udgangspunkt kunne henvises til at søge om op-
holdstilladelse efter udlændingelovens almindelige regler, herunder om asyl, så-
fremt det vurderes relevant.
Jeg mener ikke, at man skal behandles gunstigere alene af den grund, at man er
udrejst af Rusland. Derudover mener jeg helt generelt, herunder som følge af den
særlige karakter af opholdsgrundlaget, at det er rimeligt, at udlændinge, der alle-
rede har opnået en ret til at opholde sig i et land uden for Ukraine, kan henvises til
at tage ophold i det pågældende land.
Kaare Dybvad Bek
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2