Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2614542_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. juni 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 509 (alm. del) efter ønske fra Mads Fuglede (V) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 509:
Vil ministeren redegøre for de samlede udgifter, som den danske stat brugte på at
huse afviste asylansøgere, der ikke ønsker at forlade Danmark i 2021?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministeriet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1. Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder på vegne af
styrelsen. Udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark drives af Krimi-
nalforsorgen, imens Udrejsecenter Avnstrup, hvor der indkvarteres fami-
lier med mindreårige børn, drives af Røde Kors.
Udlændinge, der har fået endeligt afslag på asyl, og som ikke medvirker til
deres udrejse, bliver som udgangspunkt pålagt opholdspligt på et udrejse-
center. Hjemrejsestyrelsen er ansvarlig for at pålægge udlændinge op-
holdspligt.
Udlændingestyrelsen har på den baggrund forstået spørgsmålet således,
at der spørges til styrelsens udgifter til indkvartering af udlændinge, der
har fået endeligt afslag på asyl, og som har fået en afgørelse om opholds-
pligt på et udrejsecenter.
2.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at udgifterne til drift af indkvarterings-
området ikke kan opgøres maskinelt på individniveau. Det vil kræve en
manuel gennemgang af samtlige relevante sager.
29. august 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 9229
2034222
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 509: Spm., om ministeren vil redegøre for de samlede udgifter, som den danske stat brugte på at huse afviste asylansøgere, der ikke ønsker at forlade Danmark i 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
På baggrund af regnskabstal har Udlændingestyrelsen opgjort den sam-
lede årlige udgift til driften af udrejsecentrene Kærshovedgård, Sjælsmark
og Avnstrup i 2021 til 200,2 mio. kr. svarende til en enhedspris på ca. 0,3
mio. kr. pr. årsperson. I opgørelsen indgår takstafregning, kostafregning,
måltidskasseafregning samt udgifter til drift og etableringer på udrejse-
centrene. Opgørelsen omfatter udgifter, som kan opgøres direkte på cen-
terniveau. Centrale udgifter, som ikke kan henføres direkte til de enkelte
centre, indgår i ikke opgørelsen, da det vil kræve, at udgifterne bliver for-
delt på de enkelte centre via en fordelingsnøgle.
Beregningen af enhedsudgiften omfatter alle beboere, som var indkvarte-
ret på et udrejsecenter i 2021. Foruden udlændinge, der havde fået ende-
ligt afslag på asyl, var der i 2021 på udrejsecentrene bl.a. indkvarteret ud-
lændinge, der er udvist ved dom, samt udlændinge på tålt ophold, dvs.
udlændinge uden opholdsgrundlag i Danmark, men som ikke kunne ud-
sendes tvangsmæssigt, og disse udlændinge indgår derfor også i beregnin-
gen af enhedsudgiften.
Opgørelsen af den samlede årlige udgift på 200,2 mio. kr. til driften af ud-
rejsecentrene i 2021 omfatter ikke samtlige udgifter, som Udlændingesty-
relsen måtte have afholdt til indkvartering af udlændinge, der har fået en-
deligt afslag på asyl, og som ikke medvirker til deres udrejse.
Det skyldes blandt andet, at det alene er udgifter forbundet med udrejse-
centrene, som er medtaget i opgørelsen, og dermed ikke eventuelle udgif-
ter til indkvartering af udlændinge, der har fået endeligt afslag på asyl, som
ikke medvirker til deres udrejse, og som er indkvarteret et andet sted end
et udrejsecenter, f.eks. som følge af særlige plejebehov.
Herudover er der i beregningen ikke medtaget udgifter til COVID-19 foran-
staltninger, visse sundhedsbehandlinger, som kræver godkendelse fra Ud-
lændingestyrelsen, og kontante ydelser til asylansøgerne.
Endelig er en række centrale udgifter på operatørniveau ikke medtaget,
eksempelvis administrationsudgifter samt udgifter til transport i forbin-
delse med sagsbehandling og flytninger, da de ikke regnskabsmæssigt er
mulige at opgøre på centerniveau.”
Kaare Dybvad Bek
/
Søren Larsen
Side
2/2