Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2599589_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål Æ
(alm. del) UUI
22. juni 2022
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
10. juni 2022
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at mange unge, som har
mulighed for at benytte den lempelige fasttrackordning til
at få permanent ophold for 18-19-årige, har en markant
kriminalitetsrate efter tildeling af permanent ophold, og
hvordan agter regeringen at løse den omfattende
kriminalitetsudfordring i de nuværende regler for
tildeling af permanent ophold i Danmark? Der henvises
til UUI alm. del – svar på spm. 407 og 408.
Sags nr.
Akt-id
2022 - 7956
2002241
Svar:
[Indledning]
Tak til formanden for ordet og til udvalget for
invitationen.
For en god måned siden 1. behandlede vi i Folketingssalen
nogle beslutningsforslag om permanent opholdstilladelse,
også stillet af hr. Marcus Knuth.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
2599589_0002.png
2
Jeg forestiller mig derfor, at vi nok hver især kommer til
at gentagne os selv i vores synspunkter i dag, men ikke
desto mindre: Tak for spørgsmålet.
Samrådsspørgsmålet giver mig til en start anledning til
nogle få kommentarer:
Spørgsmålet drejer sig om den særlige ungeregel, hvor
unge udlændinge mellem 18 og 19 år kan opnå permanent
opholdstilladelser efter lempeligere regler end ellers.
Der henvises også bl.a. til en tidligere udvalgsbesvarelse
– nr. 408 – om antallet af unge tredjelandsstatsborgere
mellem 18 og 23 år, der i årene 2010 til 2020 har fået
permanent opholdstilladelse og efterfølgende er dømt for
kriminalitet. Det er knap 1.500 personer
1
.
Jeg vil gerne understrege, at
ikke
alle disse personer
nødvendigvis
har fået permanent opholdstilladelse efter
ungereglen.
1
Lidt over 10.200 tredjelandsstatsborgere i alderen 18-23 år fik permanent opholdstilladelse i 2010-
2020. Dvs., at 14 pct. af de unge tredjelandsstatsborgere, der fik permanent opholdstilladelse i disse år,
efterfølgende har begået kriminalitet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Selvom det nok er langt hovedparten, så er det muligt at
opnå permanent opholdstilladelse efter de almindelige
betingelser, inden man fylder 23 år, hvis man har været i
beskæftigelse siden myndighedsalderen.
Det er bare, så vi ikke bruger tallene til mere, end de giver
udtryk for.
Jeg vil også gerne fremhæve, at der gælder præcis de
samme vandelskrav og karensregler for de unge, som der
gælder for alle andre efter de almindelige betingelser.
Idømmes man ubetinget straf af mindst 60 dages eller 6
måneders fængsel – afhængig af kriminalitetens art – vil
man slet ikke kunne få permanent opholdstilladelse. Og
uden for disse tilfælde vil frihedsstraf medføre en
karensperiode i flere år.
Det gælder uanset alder, men har jo for de unge også den
konsekvens, at de ikke længere vil kunne benytte
ungereglen.
Regeringen ønsker derimod at justere ungereglen, så der
bliver plads til, at unge kan skifte uddannelsesretning. Det
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
2599589_0004.png
4
giver ikke mening, at unge, der gør en indsats og i øvrigt
opfylder alle andre betingelser, ikke kan få permanent
opholdstilladelse, fordi de ikke landede på den rigtige
hylde i første omgang.
Og det er jo immervæk sådan, at langt de fleste unge ikke
er kriminelle.
[Kriminalitet
efter TUB]
Men jeg anerkender, at det er forholdsvist mange af de
udlændinge, der har fået permanent opholdstilladelse i
perioden 2010 til 2020, der
efterfølgende
har begået
kriminalitet.
Det gælder især, når man kun ser på udlændinge, der har
fået permanent opholdstilladelse som unge.
Selvom det er høje tal, er det dog en mindre gruppe ud af
det samlede antal udlændinge, der har fået permanent
opholdstilladelse.
[Udvisningsregler]
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Det er da heller ikke uden klare konsekvenser at begå
kriminalitet.
Er man ikke dansk statsborger, tager domstolene ved
alvorligere kriminalitet – foruden den strafferetlige
sanktion – stilling til spørgsmålet om udvisning.
Og som bekendt er det regeringens helt klare holdning, at
kriminelle udlændinge skal udvises i videst muligt
omfang.
Så ved jeg godt, at det ligger hr. Marcus Knuth meget på
sinde, at der er nogle, der gentagne gange er idømt bøder
– f.eks. for hærværk eller for overtrædelse af
narkotikalovgivningen.
Og det er sådan, at en bødestraf ikke kan resultere i, at man
udvises af Danmark, medmindre man kun har haft et
kortvarigt ophold her i landet.
Men vælger man en kriminel løbebane, så kommer der
også et tidspunkt, hvor man ikke længere kan slippe af
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
6
sted med en bøde, og hvor straffen i stedet er fængsel, og
man risikerer udvisning.
[Invitation
til at drøfte TUB-karens for bøder]
Det kan også godt være, at det bør have konsekvenser for
muligheden for at opnå permanent opholdstilladelse, hvis
man har begået kriminalitet og fået bøder. Altså sådan at
også bøder skal resultere i en karensperiode, hvor man
ikke kan få permanent opholdstilladelse.
Derfor erklærede jeg mig også under behandlingen af
beslutningsforslag [B 176] villig til at diskutere, om vi nu
også har ramt den rette balance, som jeg blot fastholder,
at der skal være i reglerne.
For har man gentagne gange begået kriminalitet, ja så er
den kriminelle løbebane allerede kridtet mere eller mindre
op – også selv om gerningerne kun er takseret til bøder.
Her kan jeg godt forestille mig en karensperiode, hvor
man ikke kan få permanent opholdstilladelse, men hvor
man ser tiden an over for den enkelte.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 498: Spm. om om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2022 om fasttrackordningen, jf. samrådsspørgsmål Æ, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Så jeg vil gerne imødekomme hr. Marcus Knuth så meget
som at sige, at en sådan model med den rette balance vil
kunne give et incitament til ikke at begå ny kriminalitet.
For der skal være en balance i reglerne. Det var også et
synspunkt, jeg hørte fra flere ordførere under den seneste
debat.
Men det vil jeg som sagt gerne være med til at se på.
Tak for ordet.