Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2595794_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål X
Hvornår:
13. juni kl. 14.15
DET TALTE ORD GÆLDER
16. maj 2022
Tekst:
Vil ministeren redegøre for risikoen for terrornetværk på
Udrejsecenteret Kærshovedgård? Vil ministeren herud-
over redegøre for, hvordan regeringen vil sikre sig imod
sådanne netværk? Der henvises til artiklen ”Frygter mulig
terror-rede på omstridt udrejsecenter” fra Ekstra Bladet
den 29. april 2022.
Sags nr.
Akt-id
2022 - 6637
1980682
Tale:
Tak for ordet og for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er forkasteligt, hvis
nogle udviste terrordømte eller andre personer med sym-
pati for militant islamisme forsøger at danne radikalise-
rede netværk, mens de er indkvarteret på Udrejsecenter
Kærshovedgård.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Der skal ikke herske tvivl om, at det er noget, regeringen
tager alvorligt.
Jeg har til brug for besvarelse af samrådsspørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra justitsministeren, som jeg nu vil
læse op:
”[Trusselsbilledet]
Det fremgår af Politiets Efterretningstjenestes
(PET’s) seneste Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark – den såkaldte VTD – fra den 29. marts
i år, at der på Udrejsecenter Kærshovedgård er en
koncentration af tidligere terrordømte og andre
muligt radikaliserede løsladte, som er udvist i
forbindelse med dom.
PET’s Center for Terroranalyse (CTA) vurderer,
at det i kommende år er
sandsynligt,
at antallet
vil stige yderligere. Det er videre
sandsynligt,
at
nogle udviste terrordømte og personer med sym-
pati for militant islamisme vil søge at etablere
nye netværk eller styrke eksisterende netværk
med ligesindede under ophold på udrejsecentret.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Kontakten er ikke nødvendigvis drevet af en in-
teresse for militant islamisme og kan eksempel-
vis være motiveret af en fælles fortid og/eller
sammenlignelige livssituationer.
CTA vurderer, at personer på udrejsecentret kan
være særligt modtagelige over for radikalisering
og påvirkning fra militant islamistiske dagsord-
ner.
[Myndighedernes indsats]
PET er meget opmærksom på truslen fra disse
personer og iværksætter de sikkerhedsforanstalt-
ninger, som situationen tilsiger.
PET har i samarbejde med relevante politikredse
og Kriminalforsorgen iværksat en række indsat-
ser med henblik på at forebygge trusler og der-
med dannelse af radikaliserede netværk på Ud-
rejsecenter Kærshovedgård.
PET har bl.a. igennem længere tid forestået ud-
dannelse af aktører i Danmark, som er med til at
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
4
forebygge radikalisering og voldelig ekstre-
misme. Det omfatter bl.a. også centerpersonale
på asylcentre i samarbejde med Udlændingesty-
relsen. Indsatsen er i 2021 blevet udvidet til også
at omfatte medarbejdere i Hjemrejsestyrelsen
samt politipersonalet, der sidder i den døgnbe-
mandet politivagt på Udrejsecenter Kærshoved-
gård.
Indsatsen har til formål at sikre, at personalet på
centrene og i de relevante tilknyttede myndighe-
der har kendskab til, hvordan de skal identificere
og handle, hvis der konstateres tegn på radikali-
sering og voldelig ekstremisme.
[Bjelkegruppen]
Fra politisk side skal vi gøre alt, hvad vi kan for
at dæmme op for terrortruslen mod Danmark.
Derfor nedsatte den daværende justitsminister i
december 2020 en indsatsgruppe – den såkaldte
Bjelkegruppe – som aktuelt arbejder intensivt på
at komme med anbefalinger til at styrke indsatsen
over for terrordømte og radikaliserede indsatte,
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
5
herunder også terrordømte og radikaliserede ud-
lændinge, der efter løsladelse skal indkvarteres
på et udrejsecenter.
Bjelkegruppen udkom i oktober 2021 med den
første delrapport, der indeholder anbefalinger til
at styrke den danske indsats over for terrordømte
og radikaliserede under varetægt og afsoning.
Den kommende rapport fra Bjelkegruppen vil in-
deholde konkrete anbefalinger til at styrke myn-
dighedernes indsats i forbindelse med løsladelse,
så vi bedre kan sikre et fast greb om de løsladte
terrordømte og radikaliserede efter afsoning.
Dette omfatter også udviste udlændinge, som ef-
ter afsoning skal indkvarteres på et udrejsecenter.
Myndighedernes samarbejde i regi af Bjelke-
gruppen har allerede ført til en styrket indsats
over for udviste terrordømte og radikaliserede
udlændinge.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Der er bl.a. nedsat en operativ myndigheds-
gruppe bestående af repræsentanter fra Kriminal-
forsorgen, Hjemrejsestyrelsen, PET, Justitsmini-
steriet samt Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, der arbejder målrettet for, at udviste terror-
dømte og radikaliserede indsatte udsendes af
Danmark så tidligt som muligt.
Myndighedernes arbejde i regi af Bjelkegruppen
har ligeledes ført til en styrket indberetningsord-
ning vedrørende radikaliseringsbekymringer på
udrejsecentrene. Det betyder bl.a. at Hjemrejse-
styrelsen er blevet optaget i den eksisterende ind-
beretningsordning. Derudover er indberetnings-
skemaet blevet revideret med henblik på at
fremme oplysningernes kvalitet og for at sikre, at
indberetningerne videregives til de relevante
myndigheder.
[Afrunding]
PET er som nævnt opmærksom på truslen fra ter-
rordømte og personer på Udrejsecenter Kærsho-
vedgård, der har sympati for militant islamisme,
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
7
og har i den forbindelse iværksat de relevante
sikkerhedsforanstaltninger.
Men det er samtidig vigtigt at sige, at terroran-
greb kan finde sted uden forudgående efterret-
ningsmæssige indikationer. Det gælder både for
gerningsmænd, som ikke tidligere er kendt af
PET, og for gerningsmænd, som er kendt af PET
for at nære sympati for militant islamisme. Der
kan derfor – uanset myndighedernes fokus - ikke
gives nogen garantier.”
Citat slut.
[Regeringens tiltag på udlændingeområdet]
At vi får udsendt flere afviste asylansøgere og kriminelle
udviste er en af regeringens vigtigste prioriteter.
Det er regeringens holdning, at udlændinge, som misbru-
ger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet, i vi-
dest muligt omfang skal udvises og sendes ud af landet.
Det gælder selvfølgelig også udlændinge, der begår terro-
risme. De har opbrugt alle kvoter for tillid og sympati og
er ikke velkomne i Danmark.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
8
[Udvisning]
I de senere år er der gennemført en række stramninger af
udlændingeloven for at sikre, at domstolene udnytter ud-
visningsreglerne i videst muligt omfang inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser.
Stramningerne er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget
– og vi har selvfølgelig i Socialdemokratiet støttet op om
stramningerne, ligesom vi har stået i spidsen for dem, si-
den vi overtog regeringsmagten.
[Udsendelse]
Regeringen er samtidig optaget af, at de kriminelle udlæn-
dinge, der er blevet udvist, også rent faktisk forlader lan-
det.
Derfor har vi etableret Hjemrejsestyrelsen. Styrelsens op-
gave er netop at sørge for en fast hånd i ryggen mod luft-
havnen på de udlændinge, som skal rejse hjem.
Vi har også vedtaget Danmarks første hjemrejselov, der
giver myndighederne flere værktøjer til at sætte ind over
for udlændinge uden lovligt ophold. Det omfatter bl.a. en
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
9
række mindre skærpelser over for udlændinge uden lov-
ligt ophold i Danmark, herunder udviste kriminelle.
Derudover er det en vigtig prioritet, at udvisningsdømte
udlændinge udsendes tidligst muligt, og hvis muligt alle-
rede mens de afsoner. Derfor har vi regler, som sikrer mu-
lighed for prøveløsladelse med henblik på udsendelse. Li-
gesom vi har regler, hvorefter udvisningsdømte kan vare-
tægtsfængsles med henblik på udsendelse, hvis ikke det
har været muligt under afsoningen.
Endvidere har Hjemrejsestyrelsen – på baggrund af sam-
arbejdet i regi af Bjelkegruppen – indført en mærknings-
ordning i styrelsens sagsbehandlingssystem, der skal
skabe systematisk overblik over, hvilke sager der vedrører
terrordømte og/eller radikaliserede udlændinge. Mærk-
ningsordningen og underretningerne fra kriminalforsor-
gen og PET er forudsætninger for, at Hjemrejsestyrelsen
kan varetage det koordinerende ansvar for rettidig behand-
ling af enkeltsager i den operative myndighedsgruppe.
[Afrunding]
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Der kan som bekendt være sager, hvor Danmarks interna-
tionale forpligtelser – det såkaldte forbud mod refoule-
ment – gør, at personer, som er udvist ved dom, ikke kan
udsendes tvangsmæssigt. I de tilfælde er kriminelle udvi-
ste henvist til et tålt ophold her i landet.
Men regeringen sætter altså ind på flere fronter, som sam-
let set skal få flere personer uden lovligt ophold i Dan-
marktil at rejse hjem. Det gælder naturligvis først og frem-
mest kriminelle udviste.
Og regeringen har som nævnt et særligt fokus på at hånd-
tere truslen fra udviste terrordømte og radikaliserede.
Jeg ser derfor meget frem til at se det endelige resultat af
Bjelkegruppens arbejde, som vil komme med yderligere
konkrete anbefalinger til at styrke myndighedernes indsats
over for radikaliserede udviste udlændinge, som efter af-
soning skal indkvarteres på et udrejsecenter.
Og så håber og tror jeg, at vi med de initiativer, som vi
allerede har iværksat, og de anbefalinger, vi får fra Bjelke-
gruppen, får et endnu bedre grundlag for at sikre et fast
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samråd om risikoen for terrornetværk på Udrejsecenteret Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
11
greb om terrordømte og radikaliserede udlændinge, der er
indkvarteret på Kærshovedgård.
Tak for ordet.