Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2603761_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juni 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 488 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 488:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Dramatisk stigning: Over 70 procent af sager,
hvor syreres opholdsgrundlag inddrages, bliver omgjort” fra Information den 13.
juni 2022, og redegøre for hvad ministeren agter at gøre for at nedbringe antallet
af forkerte afgørelser i Udlændingestyrelsen i sager vedrørende syriske statsbor-
gere?
Svar:
1. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
De opholdstilladelser, som spørgsmålet vedrører, er meddelt efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 2 eller 3, på baggrund af de generelle forhold i Syrien.
Opholdstilladelserne er meddelt med henblik på midlertidigt ophold og er
betingede af, at grundlaget for opholdstilladelserne fortsat er tilstede.
Både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet vurderer, at forholdene i
Damaskus og Rif Damaskusprovinsen i Syrien har ændret sig på en sådan
måde, at personer herfra ikke længere – ved den blotte tilstedeværelse i
området – er i risiko for asylbegrundende forfølgelse eller overgreb. Styrel-
sen skal på den baggrund – for personer fra disse områder, som er meddelt
opholdstilladelse alene på grund af de generelle forhold i Syrien – vurdere,
om opholdstilladelsen skal nægtes forlænget/inddrages efter udlændinge-
lovens § 19 a, da grundlaget for tilladelsen ikke længere er tilstede.
Udlændingestyrelsens sagsbehandling i denne type sager er todelt. Først
skal der foretages en asylretlig vurdering af, om den pågældende aktuelt
har et beskyttelsesbehov. Hvis det ikke er tilfældet, skal der foretages en
vurdering i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, som ofte vil
Side
1/3
1. juli 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 8473
2011803
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Dramatisk stigning: Over 70 procent af sager, hvor syreres opholdsgrundlag inddrages, bliver omgjort fra Information den 13. juni 2022, og redegøre for hvad ministeren agter at gøre for at nedbringe antallet af forkerte afgørelser i Udlændingestyrelsen i sager vedrørende syriske statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
vedrøre den tilknytning, personen og dennes eventuelle familie har fået til
Danmark, deres helbredsforhold m.v.
Både i forhold til den asylretlige vurdering og i forhold til vurderingen af
Danmarks internationale forpligtelser dannes en fast og konsistent praksis
over tid. Udlændingestyrelsen skal derfor på nogle områder have prøvet en
række sager med forskellige momenter ved Flygtningenævnet, for at der
kan udledes en egentlig praksis.
Udlændingestyrelsens afgørelser hviler på den praksis og de oplysninger,
der foreligger på afgørelsestidspunktet. Den tidsmæssige forskydning, der
er mellem styrelsens og Flygtningenævnets afgørelser, bevirker, at en del
af styrelsens afgørelser omgøres, selvom styrelsen har tilpasset sin praksis
efter nævnets løbende afgørelser. Således vil sager, der er afgjort i styrel-
sen forud for praksisfastlæggelsen i nævnet, men som fortsat verserer der,
blive omgjort. I den forbindelse kan det oplyses, at sagsbehandlingstiden i
nævnet for denne type sager pr. juni 2022 er på omtrent 6 måneder. Som
et eksempel på en sådan praksisfastlæggelse kan nævnes spørgsmålet om,
hvorvidt en person ved at forlade sin stilling som offentligt ansat i Syrien
uden tilladelse risikerer repressalier ved en tilbagevenden til Syrien. Flygt-
ningenævnet har efter en række sager fastlagt en klar praksis, og styrelsen
har på den baggrund ændret sin praksis i sager vedrørende offentligt an-
satte fra Syrien.
I et større antal sager er personernes konkrete asylmotiver etableret efter
deres indrejse i Danmark og ofte også efter, at styrelsen har truffet afgø-
relse om inddragelse/nægtelse af forlængelse af deres opholdstilladelse.
Det sker bl.a. ved, at de pågældende efter tidspunktet for styrelsens afgø-
relse offentligt har ytret sig negativt om det syriske styre og dermed bragt
sig i en situation, hvor Flygtningenævnet vurderer, at de herefter vil være i
risiko for forfølgelse ved en tilbagevenden til Syrien.
Flygtningenævnets Sekretariat har i juni 2022 foretaget en manuel gen-
nemgang af de sager, nævnet foreløbigt har omgjort i 2022. Opgørelsen vi-
ser, at der i mere end halvdelen af de omgjorte sager forelå oplysninger,
som ikke forelå på tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse. Det dre-
jer sig blandt andet om medieomtale eller regimekritiske aktiviteter, der
har fundet sted under Flygtningenævnets behandling af sagen.
Som nævnt følger det af udlændingelovens § 19 a, at styrelsen skal inddrage
en opholdstilladelse, når grundlaget for den ikke længere er til stede, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Der
ligger heri for styrelsen som førsteinstans en opgave i at afsøge, hvor græn-
serne for disse forpligtelser går, således at de i takt med, at Flygtningenæv-
net tager stilling i de konkrete sager, kan fastlægges.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Dramatisk stigning: Over 70 procent af sager, hvor syreres opholdsgrundlag inddrages, bliver omgjort fra Information den 13. juni 2022, og redegøre for hvad ministeren agter at gøre for at nedbringe antallet af forkerte afgørelser i Udlændingestyrelsen i sager vedrørende syriske statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Vurderingen i forhold til Danmarks internationale forpligtelser er helt kon-
kret og skønspræget ud fra en lang række individuelle forhold og oplysnin-
ger for den enkelte person, som sammenholdes med domspraksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD). De elementer, der indgår
i vurderingen, er navnlig oplysninger om den pågældendes og eventuelle
børns alder, varigheden af opholdet i Danmark, antal formative år i hhv.
Danmark og hjemlandet for mindreårige børn, beskæftigelse, danskkund-
skaber, tilknytning til organisationer eller foreningslivet i Danmark m.v.,
sammenholdt med personens tilknytning til hjemlandet.
Flygtningenævnet foretager en samlet og konkret vurdering i hver enkelt
sag, og det fremgår ikke nødvendigvis af afgørelserne fra nævnet, hvilke
elementer der er indgået i vurderingen, eller hvilken vægt de hver især er
tillagt i den enkelte sag. Derfor er det sjældent muligt for styrelsen på bag-
grund af enkelte afgørelser at vurdere præcist, hvordan praksis skal fast-
lægges, fx i forhold til betydningen af den tid, personen har haft opholdstil-
ladelse i Danmark, længden af det enkelte barns formative år i Danmark
eller familiemedlemmernes indbyrdes afhængighed.
Et sådant billede vil først tegne sig med tiden, efterhånden som de enkelte
afgørelser tilsammen danner et billede af en fast og konsistent praksis, og
styrelsens afgørelser er således i nogle tilfælde blevet omgjort som konse-
kvens af, at forskellige elementer i vurderingen af Danmarks internationale
forpligtelser løbende er blevet præciseret. Også her kan den tidsmæssige
forskydning mellem styrelsens og nævnets afgørelse have betydning. Dette
kan både ske ved, at der kan tilgå nye oplysninger om personens tilknytning
til Danmark, og ved at den yderligere tid i Danmark kan føre til en ændret
vurdering af tilknytningen til landet.”
2. Det er som bekendt det uafhængige Flygtningenævn, der som klageinstans træf-
fer endelig afgørelse i asylsager. Det er således naturligt, at Udlændingestyrelsen
helt generelt indretter deres praksis, så den stemmer overens med afgørelser i
Flygtningenævnet, hvilket jeg har fuld tillid til, at styrelsen gør i takt med, at praksis
fastlægges i Flygtningenævnet.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3