Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
Indhold
1. Asyl ......................................................................................................................................................................................................................................................................... 2
2. Familiesammenføring ............................................................................................................................................................................................................................................ 5
3. Erhverv ................................................................................................................................................................................................................................................................... 9
4. Studie ................................................................................................................................................................................................................................................................... 15
5. EU/EØS ................................................................................................................................................................................................................................................................. 17
6. Tidsubegrænset (permanent) ophold .................................................................................................................................................................................................................. 20
7. Humanitært ophold ............................................................................................................................................................................................................................................. 21
8. Opholdstilladelse efter særloven for evakuerede personer fra Afghanistan ...................................................................................................................................................... 22
9. Opholdstilladelse efter særloven for fordrevne personer fra Ukraine ................................................................................................................................................................ 22
1
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0002.png
Bilag 1: Overblik over alle de forskellige typer opholdstilladelser, som udlændinge kan opnå i Danmark
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
1. Asyl
1.1 Asyl
Opholdstilladelse i kategorien asyl gives efter
ansøgning til personer efter § 7, stk. 1-3, og § 8, stk.
1-2. En udlænding, der opholder sig i Danmark,
uanset om udlændingen er rejst ind i Danmark uden
et opholdsgrundlag, eller om udlændingen har en
opholdstilladelse, kan meddeles asyl, såfremt det
vurderes at udlændingen har et beskyttelsesbehov.
Opholdstilladelsernes varighed fremgår af
bekendtgørelse om udlændinges adgang her til
landet (udlændingebekendtgørelsen), jf.
bekendtgørelse nr. 744 af 22. april 2021.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1, og § 8, gives for højst 2 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 1, 1.
pkt.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2, gives for højst 1 år og efter 1 år for højst
2 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 1, 2.
pkt.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3, gives for højst 1 år og efter 3 år for højst
2 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 1, 3.
pkt.
Opholdstilladelser efter § 8, stk. 3, meddeles
med mulighed for varigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 1.
Opholdstilladelsen kan inddrages eller nægtes forlænget, når
grundlaget for opholdstilladelsen er urigtigt, eller når
grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede,
herunder når forholdene, der begrundede
opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at
udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
Opholdstilladelsen vil derudover altid kunne inddrages ved
svig eller hvis der foreligger oplysninger om forhold, som
ville kunne udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
Opholdstilladelsen vil også altid kunne inddrages, hvis
udlændingen rejser til det land, som myndighederne har
vurderet, at udlændingen risikerer forfølgelse.
Udlændinge kan udvises ved dom, jf. udlændingelovens §§
22-24. Er der grundlag for udvisning efter disse regler, skal
der udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, jf.
udlændingelovens § 26, stk. 2. Adgangen til udvisning
afhænger som udgangspunkt af udlændingens
opholdsgrundlag og varigheden af opholdet her i landet
samt den idømte frihedsstrafs karakter og længde.
Betingelserne for udvisning skærpes i takt med varigheden
af udlændingens ophold i Danmark. Udlændinge, der er
meddelt asyl og har haft 8 års ophold, er ligestillet med
andre udlændinge, der har haft 9 års ophold. En lang række
straffelovsovertrædelser og visse særlovsovertrædelser kan
føre til udvisning, blot der idømmes ubetinget straf, jf. § 22,
nr. 4-9, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1, dvs. uanset opholdets
varighed.
Udlændinge kan også udvises administrativt, jf.
udlændingelovens §§ 25-25 b. Ved denne vurdering skal
udlændingens tilknytning til Danmark og hjemlandet indgå,
jf. udlændingelovens § 26, stk. 1. En afgørelse om udvisning
medfører, at udlændingens ret til ophold bortfalder, jf.
udlændingelovens § 26 c.
Af Udlændingestyrelsens rapport
”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020”
fremgår asylopholdstilladelser
fordelt på nationaliteter,
aldersgrupper og køn, jf. side 10-13
og evt. relevante bilag.
Derudover kan der henvises til bilag 2
tabel 1 og 2.
Fsva. uddannelsesniveau og
beskæftigelse henvises til bilag 2
tabel 3 og 4.
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0003.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
1.2 Uledsagede mindreårige
Der kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1, til en uledsaget
udlænding under 18 år, der har indgivet ansøgning
om asyl, hvis der efter det, som er oplyst om
udlændingens personlige forhold, er særlige grunde
til at antage, at udlændingen ikke bør gennemgå en
asylsagsbehandling, og efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3, nr. 2, såfremt der er meddelt afslag på en
ansøgning om ophold efter § 7, og hvis der er grund
til at antage, at udlændingen ved en tilbagevenden
til hjemlandet eller det tidligere opholdsland vil være
uden familiemæssigt netværk eller uden mulighed
for ophold på et modtage- og omsorgscenter og
dermed vil blive stillet i en reel nødsituation.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 3, gives før
udlændingens fyldte 15. år højst indtil det
fyldte 15. år og efter udlændingens fyldte 15.
år for højst 1 år ad gangen, dog ikke længere
end til den dato, hvor udlændingen fylder 18
år, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16, stk.
17.
Opholdstilladelsen vil altid udløbe, når udlændingen fylder
18 år og kan ikke forlænges ud over det fyldte 18. år.
Opholdstilladelsen kan inddrages eller nægtes forlænget, når
grundlaget for opholdstilladelsen er urigtigt, eller når
grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede.
Opholdstilladelsen vil derudover altid kunne inddrages ved
svig eller hvis der foreligger oplysninger om forhold, som
ville kunne udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C,
ovenfor.
Af Udlændingestyrelsens rapport ”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020” fremgår data om uledsagede
mindreårige fordelt på nationaliteter,
aldersgrupper og køn, jf. side 12-13
og evt. relevante bilag.
Derudover kan der henvises til bilag 2
tabel 1 og 2.
1.3 Udsendelseshindrede
Opholdstilladelsen gives til visse udlændinge, der er
meddelt afslag på en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, og som ikke kan udsendes.
En opholdstilladelse som udsendelseshindret
gives efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2, til
udlændinge, der er meddelt afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, hvis
udsendelse af udlændingen ikke har været
mulig i mindst 18 måneder, udlændingen har
medvirket ved udsendelsesbestræbelserne i
sammenhængende 18 måneder og udsendelse
efter de foreliggende oplysninger for tiden må
anses for udsigtsløs.
En opholdstilladelse som udsendelseshindret
meddeles for højst et år ad gangen. Efter to år
kan tilladelsen forlænges med højst to år ad
gangen. Det er en betingelse for at
opholdstilladelsen kan forlænges, at det stadig
ikke er muligt for udlændingen at blive udsendt
eller at udrejse.
En opholdstilladelse som udsendelseshindret kan inddrages,
jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, eller nægtes forlænget
efter udlændingelovens § 11, stk. 2.
Af Udlændingestyrelsens rapport
”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020”
fremgår antallet af meddelte
opholdstilladelser til
udsendelseshindrede udlændinge på
s. 64. Fsva. nationalitetsfordelingen
henvises til s. 10 og 66.
Derudover kan der henvises til bilag 2
tabel 2.
Uddannelsesniveau og
beskæftigelsesstatus for
udsendelseshindrede opgøres ikke.
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0004.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
1.4 Opholdstilladelse på baggrund af Kosovonødloven
Der kan efter udlændingelovens § 9 e, meddeles
opholdstilladelse bl.a. til personer, der har eller har
haft en opholdstilladelse i medfør af lov om
midlertidig opholdstilladelse til nødstedte fra
Kosovoprovinsen i Forbundsrepublikken Jugoslavien
(Kosovonødloven), eller som på grundlag af en
ansøgning om opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 indgivet inden den 30. april
1999, og som er eller har været registreret som
asylansøger efter reglerne i § 48 e, stk. 1, må antages
at have behov for midlertidig beskyttelse her i
landet.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelsen gives med mulighed for
varigt eller midlertidigt ophold her i landet.
Ved afgørelsen af, om opholdstilladelsen skal
gives med mulighed for varigt eller midlertidigt
ophold, skal der navnlig tages hensyn til
formålet med opholdet, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 2.
En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages eller
nægtes forlænget, når grundlaget for opholdstilladelsen er
urigtigt, eller når grundlaget for opholdstilladelsen ikke
længere er til stede. En tidsbegrænset eller tidsubegrænset
opholdstilladelse vil derudover altid kunne inddrages ved
svig eller hvis der foreligger oplysninger om forhold, som
ville kunne udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
Det har ikke været muligt at trække
registerdata fsva.
personkarakteristika for personer
med opholdstilladelse på baggrund af
Kosovonødloven.
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0005.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
2. Familiesammenføring
2.1.a Ægtefæller/faste samlevere, når den herboende person har dansk/nordisk statsborgerskab eller er udlænding, men ikke flygtning.
En udlænding kan få opholdstilladelse efter reglerne
om ægtefællesammenføring, hvis den pågældende
har en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, der
er dansk statsborger, statsborger i et af de øvrige
nordiske lande eller har haft tidsubegrænset
(permanent) opholdstilladelse i mindst 3 år
(udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra a, b og e).
Betingelserne for ægtefællesammenføring findes i
udlændingelovens § 9, stk. 2-6, 8, 10-16 samt 34 og
35. Der stilles bl.a. bolig- og integrationskrav. En
række af betingelserne stilles ikke i det omfang, at
Danmarks internationale forpligtelser tilsiger dette.
F.eks. hvis den herboende ægtefælle har
regelmæssigt og tilstrækkeligt samvær med et barn
fra et tidligere forhold.
Opholdstilladelsen meddeles normalt med
mulighed for varigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 1.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf. §
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19, jf. udlændingeloven
§ 11, stk. 2.
Opholdstilladelsen gives for højst 2 år ad
gangen, efter 2 år for højst 4 år og efter 6 år
for højst 6 år ad gangen, dog højst indtil
udløbet af det tidsrum, hvor den herboende
ægtefælle eller faste samlever har
opholdstilladelse her i landet, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 2.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §
17, hvis udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark eller
opholder sig uden for Danmark i 6 eller 12 måneder i træk,
afhængig af varigheden af opholdet i Danmark. Det kan dog
efter ansøgning bestemmes, at opholdstilladelsen ikke skal
anses for bortfaldet. F.eks. hvis det kan anses for
dokumenteret, at udlændingen havde til hensigt at vende
tilbage til Danmark inden for 6 eller 12 måneder, men blev
forhindret heri på grund af uforudsete hindringer.
Retten til ophold bortfalder, hvis der af forsørgelsesmæssige
grunde er truffet afgørelse om hjemsendelse, jf. § 18, hvis en
udlænding erhverver dansk indfødsret, jf. § 18 a, stk. 1, eller
hvis en udlænding under ophold i udlandet deltager i
aktiviteter, der indebærer eller forøger en fare for statens
sikkerhed mv., jf. § 21 b.
Opholdstilladelsen kan inddrages efter udlændingelovens §
19. F.eks. når grundlaget for opholdstilladelsen var urigtigt
eller ikke længere er til stede, hvis en eller flere af
betingelserne for opholdstilladelsen ikke længere er opfyldt,
eller hvis opholdstilladelsen er opnået ved svig. Ved
afgørelse om inddragelse finder udlændingelovens § 26, stk.
1 anvendelse, jf. udlændingelovens § 19 a, stk. 2. I nogle
tilfælde finder § 26, stk. 2 anvendelse, jf. §
udlændingelovens § 19 a, stk. 3.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Af Udlændingestyrelsens rapport
”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020”
fremgår der samlet statistik for
opholdstilladelser fordelt på udvalgte
nationaliteter på
familiesammenføringsområdet jf.
side 24-27 og evt. relevante bilag.
Derudover kan der henvises til bilag 2
tabel 2.
Fsva. alder, uddannelsesniveau og
beskæftigelsesstatus, henvises til
vedlagte bilag 2 hhv. tabel 1, 3 og 4.
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0006.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
2.1.b Ægtefæller/faste samlevere, når den herboende person er flygtning
En udlænding kan få opholdstilladelse efter reglerne
om ægtefællesammenføring, hvis den pågældende
har en ægtefælle eller en fast samlever i Danmark,
der er flygtning og har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 8 (udlændingelovens §
§ 9, stk. 1, nr. 1, litra c og d).
Betingelserne findes i udlændingelovens § 9, jf. pkt.
2.1.a, kolonne A, ovenfor.
Opholdstilladelsen meddeles med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 4.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Opholdstilladelsens varighed er reguleret i
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 2. Der
henvises til pkt. 2.1.a, kolonne B, ovenfor.
Opholdstilladelsen bortfalder efter udlændingelovens § 17 a,
hvis udlændingen med henblik på at tage varigt ophold
vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller
et land, hvortil udlændingen har nær familiemæssig
tilknytning sammen med ægtefællen, og udlændingen har
opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden
følgende måneder. Perioden kan forlænges med op til 12
måneder. Det kan i nogle tilfælde bestemmes, at
opholdstilladelsen ikke skal anses for at være bortfaldet.
Der henvises endvidere til pkt. 2.1.a, kolonne C, ovenfor, for
reglerne i udlændingelovens §§ 17, 18, 18 a og 21 b.
Opholdstilladelsen kan inddrages efter udlændingelovens §
19. Er der grundlag for inddragelse, skal dette ske,
medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelse, jf. udlændingelovens § 19 a, stk. 1, 2. pkt. I
nogle tilfælde finder udlændingelovens § 26, stk. 2
anvendelse, jf. udlændingelovens § 19 a, stk. 3.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
2.2.a Mindreårige udlændinge, når den herboende forælder m.fl. har dansk/nordisk statsborgerskab eller er udlænding, men ikke flygtning
En mindreårig udlænding under 15 år kan blive
familiesammenført efter udlændingelovens § 9, stk.
1, nr. 2, litra a, b eller e til en fastboende person i
Danmark, der har dansk statsborgerskab,
statsborgerskab i et af de andre nordiske lande,
tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse eller
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold. En
mindreårig udlænding kan blive familiesammenført
som følge af adoption eller plejeforhold
(udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, litra a, b og e).
Betingelserne for opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2 findes i
udlændingelovens § 9, stk. 3 og 19-23. Betingelserne
for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk.
Opholdstilladelserne meddeles normalt med
mulighed for varigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 1.
Opholdstilladelserne kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19, jf. udlændingeloven
§ 11, stk. 2.
Opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2 gives
indtil barnets fyldte 18. år, dog højst indtil
udløbet af det tidsrum, hvor en eller begge
indehavere af forældremyndigheden har
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §§
17, 18, 18 a og 21 b. Der henvises til kolonnerne ovenfor for
beskrivelsen af disse bestemmelser.
Udlændingelovens § 17, stk. 2, indeholder en særlig regel
om bortfald, når en mindreårig udlænding har opholdt sig
uden for landet i mere end 3 måneder i træk på en
genopdragelsesrejse.
Bortfalder opholdstilladelsen, skal Udlændingestyrelsen af
egen drift vurdere, om der kan meddeles ny
opholdstilladelse, jf. § 17, stk. 3, 2. pkt., jf. § 9, stk. 21.
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0007.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
1, nr. 3, findes i udlændingelovens § 9, stk. 3 og 24.
En række af betingelserne stilles ikke i det omfang,
Danmarks internationale forpligtelser tilsiger dette.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
opholdstilladelse, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 3.
Opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 3 gives
første gang for højst 2 år og kan forlænges for
perioder på op til 4 år, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 22.
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
Opholdstilladelsen kan inddrages efter udlændingelovens §
19, jf. § 19 a, stk. 2 og 3. Der henvises til pkt. 2.1.a, kolonne
C ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
2.2.b Mindreårige udlændinge, når den herboende forælder er flygtning
En mindreårig udlænding under 15 år kan blive
familiesammenført efter udlændingelovens § 9, stk.
1, nr. 2, litra c og d til en fastboende person i
Danmark, der er flygtning. En mindreårig udlænding
kan blive familiesammenført som følge af adoption
eller plejeforhold (udlændingelovens § 9, stk. 1, nr.
3, litra c og d).
For betingelser henvises til pkt. 2.2.a, kolonne A
ovenfor.
Opholdstilladelserne meddeles med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 4.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 3 og
22, indeholder regler om opholdstilladelsernes
varighed. Der henvises til pkt. 2.2.a, kolonne B
ovenfor.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §§
17, 17 a, 18, 18 a og 21 b. Opholdstilladelsen kan inddrages
efter udlændingelovens § 19. Er der grundlag for
inddragelse, skal inddragelse ske, medmindre det vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelse, jf.
udlændingelovens § 19 a, stk. 1, 2. pkt. I nogle tilfælde finder
udlændingelovens § 26, stk. 2 anvendelse, jf.
udlændingelovens § 19 a, stk. 3.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
2.3 Ganske særlige grunde
En udlænding kan blive familiesammenført, hvis
ganske særlige grunde taler derfor
(udlændingelovens § 9 c, stk. 1). Dette omfatter
blandt andre udlændinge i alderen 15-17 år, der
søger om familiesammenføring til en forælder i
Danmark, forældre og søskende til en uledsaget
mindreårig udlænding og andre familiemedlemmer
end mindreårige børn og ægtefæller/faste samlevere
– f.eks. et barn over 18 år eller en forælder til en
voksen udlænding. Der kan også meddeles
familiesammenføring til ægtefæller, der har et
beskyttelsesværdigt familieliv, men som ikke
opfylder betingelserne i udlændingelovens § 9, stk.
1, f.eks. fordi deres ægteskab ikke kan anerkendes
efter dansk ret.
Der meddeles kun familiesammenføring efter § 9 c,
stk. 1, hvis et afslag vil være i strid med Danmarks
Opholdstilladelsen meddeles med henblik på
midlertidigt ophold eller med mulighed for
varigt ophold, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 15, stk. 2 og 4.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 22,
indeholder regler om opholdstilladelsens
varighed. Der henvises til pkt. 2.2.a, kolonne B
oven for.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter reglerne i §§ 17, 17 a,
18, 18 a og 21 b. Opholdstilladelsen kan inddrages.
Betingelserne herfor afhænger af den herboende persons
opholdsgrundlag (dansk statsborgerskab, flygtningestatus
m.v.). Der henvises til pkt. 2.1.a og 2.1.b, kolonne C ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, hvis udlændingen
udvises, jf. § 25 c, jf. pkt. 1.1., kolonne C ovenfor.
7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0008.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
internationale forpligtelser. F.eks. hensynet til
barnets tarv eller familiens enhed, eller at ansøgeren
af helbredsmæssige grunde vil være ude af stand til
at tage vare på sig selv i hjemlandet.
Opholdstilladelsen kan betinges af, at kravene i
udlændingelovens § 9, stk. 2-24, 34 og 35 er opfyldt.
2.4 Øvrige sager
En udlænding kan få opholdstilladelse, hvis
udlændingen er tidligere dansk statsborger
(udlændingelovens § 9 d), har dansk afstamning,
eller tilhører det danske mindretal i Sydslesvig eller
Argentina (udlændingelovens § 9 c, stk. 1).
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 d
meddeles normalt med mulighed for varigt
ophold, jf. udlændingebekendtgørelsens § 15,
stk. 1. Opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1
meddeles med henblik på midlertidigt ophold
eller med mulighed for varigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 2.
Opholdstilladelserne kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Regler om opholdstilladelsernes varighed er
indeholdt i udlændingebekendtgørelsens § 16,
stk. 22. Der henvises til pkt. 2.2.a, kolonne B
oven for.
Opholdstilladelserne kan bortfalde efter udlændingelovens
§§ 17, 18, 18 a og 21 b. Opholdstilladelserne kan inddrages
efter udlændingelovens § 19, jf. § 19 a, stk. 2 og 3. Der
henvises til pkt. 2.1.a, kolonne C ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
En udlænding og dennes familiemedlemmer
(ægtefælle, samlever og mindreårige børn) kan få
opholdstilladelse efter Friby-ordningen, hvis
udlændingen har et virke som forfatter m.v. og er
udsat for forfølgelse i sit hjemland på grund af sin
litterære virksomhed (udlændingelovens § 9 c, stk. 4)
(§ 9 c, stk. 1 til de nævnte familiemedlemmer)
Opholdstilladelsen meddeles med mulighed for
varigt eller midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 2.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
første gang for højst 2 år og kan forlænges med
2 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 19.
8
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0009.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
3. Erhverv
3.1 Beløbsordningen
Efter beløbsordningen kan personer, som er tilbudt
arbejde med en årlig indkomst på mindst 448.000 kr.
(2022-niveau), meddeles opholdstilladelse efter udl.
§ 9 a, stk. 2, nr. 3. Indkomstgrænsen reguleres årligt
med satsreguleringsprocenten og en
tilpasningsprocent, så reguleringen i alt svarere til
lønudviklingen i samfundet, jf. § 9 a, stk. 29.
Beløbsordningen er den mest benyttede af alle
erhvervsordningerne.
Opholdstilladelse efter udl. § 9 a, stk. 2, nr. 3,
gives med henblik på midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
for højst 4 år ad gangen og efter 8 år for højst 5
år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 4. Opholdstilladelsen kan højst gives
indtil 14 dage efter
ansættelseskontraktperiodens udløb, dog ikke
udover tidsrummene nævnt ovenfor,
medmindre udlændingen har ret til et
jobsøgningsophold, jf. pkt. 3.3 nedenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
De generelle regler for inddragelse og nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelser, jf. udlændingelovens §§ 19
og 19 b, finder også anvendelse for udenlandske
arbejdstagere. En tidsbegrænset opholdstilladelse kan
primært inddrages eller nægtes forlænget, hvis grundlaget
for den var urigtigt eller ikke længere er til stede. Hertil
kommer en række øvrige regler, jf. udlændingelovens §§ 19
og 19 b.
Derudover kan opholdstilladelser meddelt med henblik på
beskæftigelse bortfalde under visse omstændigheder, jf.
udlændingelovens § 17.
Mister en udlænding sin opholdstilladelse, bortfalder
udlændingens arbejdstilladelse ligeledes.
Endelig bortfalder en udlændings opholdstilladelse
automatisk efter udlændingelovens § 26 c, hvis en
udlænding udvises af Danmark ved dom.
3.2 Fast-track ordningen
Udlændinge, som er tilbudt ansættelse i en
certificeret virksomhed, kan meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 14, den såkaldte fast track-ordning. Ordningen
giver mulighed for en hurtig og fleksibel jobstart
samt mulighed for at arbejde skiftevis i Danmark og
udlandet. Derudover er der en række yderligere
betingelser, som afhænger af stillingen, som
udlændingen skal besidde, jf. udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 14, litra a-d.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 14, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
for højst 4 år ad gangen og efter 8 år for højst 5
år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 4. Opholdstilladelsen kan højst gives
indtil 14 dage efter
ansættelseskontraktperiodens udløb, dog ikke
udover tidsrummene nævnt ovenfor,
medmindre udlændingen har ret til et
jobsøgningsophold, jf. pkt. 3.3 nedenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Udlændinge med opholdstilladelse efter fast track-
ordningen er undtaget fra reglerne om bortfald.
Se derudover pkt. 3.1 ovenfor.
Fsva. personkarakteristika for
personer meddelt opholdstilladelse
under erhvervsordningerne kan der
henvises til bilag 2 tabel 1, 2, 3 og 4.
9
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0010.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
3.3 Positivlisterne og jobsøgningsophold v. uforskyldt ledighed
Positivlisten for personer med en videregående
uddannelse er en liste over de erhverv, hvor der er
mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark.
Udlændinge kan efter ansøgning gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 1, hvis de har indgået aftale eller fået tilbud om
ansættelse inden for et fagområde, der fremgår af
listen.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1 og 2, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1 og 2, er tidsbegrænset og gives
for højst 4 år ad gangen og efter 8 år for højst 5
år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 4. Opholdstilladelsen kan højst gives
indtil 14 dage efter
ansættelseskontraktperiodens udløb, dog ikke
udover tidsrummene nævnt ovenfor,
medmindre udlændingen har ret til et
jobsøgningsophold.
Opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 12, gives i op
til 6 måneder fra ansættelsens ophør.
3.4 Forskere og undervisere
Udlændinge, der er tilbudt ansættelse som forsker
på et universitet eller i en virksomhed i Danmark,
eller som er inviteret til at være gæsteforsker hos en
privat eller offentlig forskningsinstitution, kan
meddeles opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 4
eller 5.
Udlændinge, som deltager i en ph.d.-uddannelse
eller har fået tilbud om ansættelse på
forskningscenteret European Spallation Source (ESS)
i Sverige, kan meddeles opholdstilladelse efter udl. §
9 a, stk. 3, hvis deltagelsen eller ansættelsen er
knyttet til ESS’ forskningsmæssige virksomhed.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 4 og 5, og stk. 3 gives med henblik
på midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4, gives for
højst 4 år ad gangen og efter 8 år for højst 5 år
ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens §
16, stk. 4.
Tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 5, gives for
højst 3 år uden mulighed for forlængelse, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 5.
Tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 3, gives for højst 4
år ad gangen og efter 8 år for højst 5 år ad
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Udlændinge, som er ansat som forskere på et dansk
universitet eller en (evt. certificeret) dansk virksomhed, eller
som er ansat som ph.d.-studerende eller forsker på
forskningscentret ESS i Sverige, er undtaget fra reglerne om
bortfald.
Se derudover pkt. 3.1. ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Jobansøgningsophold er i sagens natur ikke knyttet til en
bestemt ansættelse, hvorfor ophøret af tidligere ansættelse
ikke fører til ophør af opholdstilladelsen.
Se derudover pkt. 3.1. ovenfor.
10
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0011.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16,
stk. 4.
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
3.5 Landbrug
Udlændinge, der har fået tilbudt om ansættelse
inden for landbrugsområdet som driftsledere eller
fodermestre, kan meddeles opholdstilladelse efter §
9 a, stk. 2, nr. 9.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 9, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
for højst 4 år ad gangen. Opholdstilladelsen
kan højst gives indtil 14 dage efter
ansættelseskontraktperiodens udløb, dog ikke
udover 4 år, jf. udlændingebekendtgørelsens §
16, stk. 9.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 3.1. ovenfor.
3.6 Start-up Denmark og Selvstændige
Udlændinge, der driver selvstændig virksomhed på
baggrund af en godkendelse af et ekspertpanel
nedsat af Erhvervsstyrelsen, kan meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 11 - den såkaldte Start-up Denmark ordning.
Start–up Denmark er altså en ordning for
udenlandske iværksættere, der giver mulighed for at
få opholdstilladelse i Danmark, hvis de har en
innovativ forretningsidé, som kan bidrage til vækst
og nye arbejdspladser i Danmark.
3.7 Etableringskortordning
Udlændinge, der har afsluttet en dansk bachelor-,
professionsbachelor-, kandidat- eller ph.d.-
uddannelse senest 1 år før ansøgningens indgivelse,
kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens s § 9 a, stk. 2, nr. 10. Et
etableringskort giver ret til både at tage arbejde hos
en dansk arbejdsgiver og til at starte selvstændig
virksomhed.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 10, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
for højst 2 år. Opholdstilladelsen kan dog
forlænges med yderligere højst 1 år, hvis
udlændingen er ansat i en stilling, der er
relevant i forhold til den i Danmark afsluttede
uddannelse, jf. udlændingebekendtgørelsens §
16, stk. 9.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Opholdstilladelse for udlændinge med etableringskort er
ikke knyttet til en bestemt ansættelse.
Se derudover pkt. 3.1. ovenfor.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 11, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og gives
første gang for højst 2 år og efter 2 år for højst
3 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 3.1. ovenfor.
11
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0012.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
3.8 Religiøse forkyndere m.v. og medfølgende familie
En udlænding, der skal virke i Danmark som religiøs
forkynder, missionær eller inden for et religiøst
samfund, kan få opholdstilladelse (udlændingelovens
§ 9 f, stk. 1).
Betingelserne fremgår af § 9 f, stk. 2-8.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelsen meddeles med henblik på
midlertidigt ophold eller med mulighed for
varigt ophold, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 15, stk. 2.
Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses, jf. §
udlændingelovens § 11, stk. 1, og forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag
for inddragelse efter § 19.
Opholdstilladelsen gives efter
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 22. I
praksis gives der normalt opholdstilladelse i 7
måneder med mulighed for forlængelse for 1
år ad gangen i sammenlagt højst 3 år. Er
udlændingen religiøs forkynder med
vielseskompetence, er der mulighed for at få
opholdstilladelsen forlænget for 2 år, herefter
for 3 år og 5 måneder og efterfølgende for
perioder af 4 år ad gangen uden øvre
tidsmæssig grænse.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §§
17, 18, 18 a og 21 b. Opholdstilladelsen kan inddrages efter
udlændingelovens § 19, jf. § 19 a, stk. 2 og 3. Der henvises til
pkt. 2.1.a, kolonne C ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor. En udlænding med opholdstilladelse efter § 9 f kan
også udvises efter udlændingelovens § 25 c.
En udlænding kan få opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvis udlændingen er
ægtefælle, fast samlever eller et mindreårigt barn til
en udlænding med opholdstilladelse som religiøs
forkynder mv. Betingelserne er indeholdt i
udlændingelovens § 9, stk. 2-24, 34 og 35, jf. § 9 c,
stk. 1, 2. pkt.
Der henvises til pkt. 2.3, kolonne B ovenfor.
12
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0013.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
3.9 Opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på baggrund af Danmarks internationale forpligtelser
Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet
Efter udlændingelovens § 9 p, stk. 1, 1. pkt., gives
der efter ansøgning opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse til en udlænding, der ifølge Danmarks
internationale forpligtelser er berettiget til at
arbejde her i landet. Bestemmelsens
anvendelsesområde er primært tyrkiske
statsborgere, som påberåber sig stand still-
klausulerne i tillægsprotokol af 23. november 1970
til Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet eller i
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, som medfører,
at de nationale regler, som skal finde anvendelse ved
første indrejse for tyrkiske statsborgere, der agter at
gøre brug af en økonomisk frihed, er de regler, som
er mest lempelige siden ikrafttrædelsen af
henholdsvis tillægsprotokollen og Associeringsrådets
afgørelse og frem til i dag, hvilket har betydning i
forhold til adgangen for tyrkiske statsborgere til at
opnå opholds- og arbejdstilladelse i Danmark
Opholdstilladelse efter udl. § 9 p gives med
henblik på midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3, med
mulighed for forlængelse.
Udvisning af økonomisk aktive tyrkiske arbejdstagere og
deres familiemedlemmer omfattet af
associeringsaftalekomplekset kan alene ske efter de
betingelser, der følger af artikel 14, stk. 1, i afgørelse nr.
1/80, som fortolket af EU-domstolen i praksis. Heraf følger
bl.a., at udvisning kun kan ske af hensyn til den offentlige
orden, sikkerhed eller sundhed, hvis den pågældendes
personlige adfærd udgør en reel, umiddelbar og tilstrækkelig
alvorlig trussel, der berører en grundlæggende
samfundsinteresse, og hvis udvisningen er proportional.
Se derudover pkt. 3.1. ovenfor.
3.10 Familiemæssig tilknytning til en person med opholdstilladelse på erhvervsområdet
Ægtefæller, samlevere og mindreårige børn til en
udlænding med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse, kan meddeles opholdstilladelse som
medfølgende familie til udlændingen efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, hvis væsentlige
erhvervs- eller beskæftigelsesmæssige hensyn taler
derfor.
Hertil findes en gruppe af medfølgende
familiemedlemmer, der har fået opholdstilladelse
efter den nu ophævede ordning om
opholdstilladelse for familiemedlemmer til
hjemvendte udenlandsdanskere med visse
beskæftigelsesmæssige kvalifikationer.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens. § 9
m, stk. 1, gives med henblik på midlertidigt
ophold, jf. udlændingebekendtgørelsens § 15,
stk. 3. Opholdstilladelsen er tidsbegrænset og
gives højst indtil udløbet af det tidsrum, hvor
udlændingen har opholdstilladelse her i landet,
dog for højst 4 år ad gangen og efter 8 år for
højst 5 år ad gangen, hvis referencen har
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Medfølgende familie til en forsker eller en udlænding med
opholdstilladelse efter Fast Track-ordningen er undtaget fra
reglerne om bortfald.
Opholdstilladelse for udlændinge som er medfølgende
familie til en arbejdstager er ikke knyttet til en bestemt
ansættelse.
Se derudover pkt. 3.1. ovenfor.
13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0014.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
3.11 Øvrige sager
– Greencardordningen: efter ordningen kunne
udlændinge, som på baggrund af et fastsat
pointsystem mindst havde opnået et bestemt antal
point, meddeles opholdstilladelse efter udl.
dagældende § 9 a, stk. 2, nr. 1. Greencardordningen
blev ophævet den 10. juni 2016, jf. herved lov nr.
612 af 8. juni 2016. Adgangen til forlængelse af et
greencard og til at få opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en greencardhaver er imidlertid
ikke blevet ophævet, jf. § 2, stk. 3 og 4, i lov nr. 612
af 8. juni 2016.
– Trainee: Udlændinge, som er blevet tilbudt
ansættelse i en virksomhed i Danmark i en kortere
periode for at blive uddannet eller oplært, kan blive
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 6 (trainee).
– Særlige individuelle kvalifikationer: Efter udl. § 9 a,
stk. 2, nr. 7, kan der gives opholdstilladelse til en
udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud
om ansættelse på baggrund af udlændingens særlige
individuelle kvalifikationer. En udlænding med
særlige individuelle kvalifikationer er karakteriseret
ved at besidde egenskaber, som er så tæt knyttet til
udlændingen som person, at andre ikke umiddelbart
vil kunne varetage det arbejde, som udlændingen er
tilbudt. Eksempler herpå er sangere, musikere,
dirigenter, idrætsudøvere, kunstnere og
specialiserede kokke.
– Boreplatformsarbejdere: Udlændinge, der er ansat
på en boreplatform, et boreskib eller en anden
sammenlignelig flytbar arbejdsplads, som kortvarigt
kommer ind på dansk område, kan meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 8.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 6-8 og 12, gives med henblik på
midlertidigt ophold, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 15, stk. 3.
Opholdstilladelser efter greencardordningen
kan forlænges for højst 3 år ad gangen, § 16,
stk. 4, i bekendtgørelse nr. 375 af 20. marts
2015 om udlændinges adgang her til landet,
såfremt en række betingelser er opfyldt, mens
opholdstilladelse som medfølgende familie til
en greencardhaver samt forlængelse af en
opholdstilladelse som medfølgende familie til
en greencardhaver meddeles indtil udløbet af
det tidsrum, hvor greencardhaveren har
opholdstilladelse her i landet, dog for højst 4
år, jf. § 16, stk. 13, i bekendtgørelse nr. 375 af
20. marts 2015.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 6, er tidsbegrænset og gives første
gang for højst 1 år og efter 1 år for højst
yderligere 1 år. Opholdstilladelsen kan ikke
forlænges ud over 2 år. Opholdstilladelsen kan
højst gives indtil 14 dage efter
kontraktperiodens udløb, dog ikke udover
tidsrummene nævnt ovenfor.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 7, er tidsbegrænset og gives for
højst 1 år, efter 2 år for højst 2 år, og efter 4 år
for højst 3 år ad gangen. Opholdstilladelsen
kan højst gives indtil 14 dage efter
kontraktperiodens udløb, dog ikke udover
tidsrummene nævnt ovenfor.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 8, er tidsbegrænset og gives for
højst 6 måneder. Opholdstilladelsen kan ikke
forlænges ud over 6 måneder.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 3.1. ovenfor.
14
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0015.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
– Arbejdsmarkedstilknytnings-ordningen:
Udlændinge, hvis opholdstilladelse som flygtning,
familiesammenført eller medfølgende
familiemedlem til en person med opholdstilladelse
efter en af erhvervsordningerne (undtagen
etableringskortordningen og greencardordningen) er
blevet nægtet forlænget eller inddraget, kan
meddeles en ny opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, på baggrund
af arbejdsmarkedstilknytning, hvis udlændingen har
haft arbejde i Danmark i mindst to år.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
Opholdstilladelsen kan højst gives indtil 14
dage efter kontraktperiodens udløb, dog ikke
udover tidsrummet nævnt i ovenfor.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 12, er tidsbegrænset og gives
første gang for højst 2 år og efter 4 år for højst
3 år ad gangen.
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
4. Studie
4.1 Uddannelse (inkl. ph.d. og autorisationsophold)
Udenlandske studerende på videregående
uddannelser, herunder ph.d.-studeredende,
studerende på adgangsgivende kurser til
videregående uddannelser, kurser på folkehøjskoler
samt grund- eller ungdomsuddannelser, kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 i, stk. 1-2.
Herudover kan udlændinge efter en godkendelse af
Styrelsen for Patientsikkerhed meddeles
opholdstilladelse efter § 9 i, stk. 3, med henblik på at
opnå dansk autorisation som læge, tandlæge eller
sygeplejerske.
Opholdstilladelse til studerende gives med
henblik på midlertidigt ophold og generelt for
højst den normerede længde af den
pågældende uddannelse. Hvis den studerende
er forsinket med uddannelsen, kan
opholdstilladelsen forlænges i et nærmere
afgrænset omfang, såfremt udlændingen er
studieaktiv og ikke forsinket med mere end et
år i forhold til den normerede studietid jf.
studiebekendtgørelsens § 11, stk. 6-10.
Opholdstilladelse for grund- og
ungdomsuddannelser gives dog for højst 1 år
og kan ikke forlænges.
Opholdstilladelse med henblik på at opnå
dansk autorisation gives med henblik på
midlertidigt ophold for 3 år. For så vidt angår
læger og tandlæger er der mulighed for
forlængelse i 2 år, hvis udlændingen har
bestået det sprogkrav, som er nødvendigt for
at opnå dansk autorisation, mens
opholdstilladelse for sygeplejersker ikke kan
forlænges med mindre særlige
omstændigheder taler derfor, jf.
studiebekendtgørelsens § 11, stk. 11-12.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
En udlændings opholdstilladelse meddelt med henblik på
studie kan ophøre på flere måder.
De generelle regler for inddragelse og nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelser, jf. udlændingelovens § 19,
finder også anvendelse for udlændinge på studieområdet.
En tidsbegrænset opholdstilladelse på studieområdet kan
primært inddrages eller nægtes forlænget, hvis grundlaget
for den var urigtigt eller ikke længere er til stede. Hertil
kommer en række øvrige regler, jf. udlændingelovens § 19.
Opholdstilladelser meddelt på studieområdet kan også
bortfalde under visse omstændigheder, jf. § 17, stk. 1.
Endelig bortfalder en udlændinges opholdstilladelse
automatisk efter udlændingelovens § 26 c, hvis
vedkommende udvises af Danmark ved dom.
Fsva. personkarakteristika for
personer meddelt opholdstilladelse
under studieordningerne kan der
henvises til bilag 2 tabel 1, 2, 3 og 4.
15
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0016.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
4.2 Au pair
Udlændinge, som ønsker at opholde sig i Danmark
hos en værtsfamilie med det formål at forbedre
deres sproglige og eventuelle faglige kundskaber
samt udvide deres kulturelle horisont ved at
forbedre deres kendskab til opholdslandet, kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j, stk. 1.
4.3 Praktikanter og Volontører
Udlændinge kan meddeles opholdstilladelse efter § 9
k, stk. 1, med henblik på at være praktikant eller
udføre humanitært og socialt arbejde som volontør i
Danmark. Praktikantordningen ses bl.a. benyttet
inden for landbrugs- og skovbrugsområdet,
arkitektområdet og sundhedsområdet.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
Opholdstilladelsen efter § 9 j, stk. 1, er
tidsbegrænset og gives for højst 2 år, dog ikke
for en længere periode end au pair-
kontraktens gyldighedsperiode eller til
værtsfamiliens yngste hjemmeboende barns
fyldte 18. år. Opholdstilladelsen kan ikke
forlænges ud over 2 år, jf. au pair-
bekendtgørelsens § 8, stk. 1.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 4.1. ovenfor.
Opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, er
tidsbegrænset og gives for længden af
praktikopholdet eller volontøropholdet, dog
for højst 18 måneder, undtagen for
praktikanter inden for landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- og gartneriområdet,
hvis opholdstilladelse kan gives for op til 24
måneder, såfremt udlændingen supplerer
praktikopholdet med et ophold af mellem 6 og
8 måneders varighed på en dansk
landbrugsskole eller teknisk skole, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 9, stk. 2.
Opholdstilladelse som praktikant og volontør
kan som udgangspunkt ikke forlænges ud over
18 måneder, jf. dog undtagelserne i
praktikantbekendtgørelsens § 9, stk. 2.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 4.1. ovenfor.
4.4 Working Holiday
Udlændinge som i henhold til en bilateral aftale
mellem Danmark en anden stat har ret til en
begrænset arbejdsferie i Danmark (Working
Holiday-
ophold), kan meddeles opholdstilladelse efter udl. §
9 l, stk. 1.
Opholdstilladelsen meddeles for op til 1 år og
gives på de betingelser, som aftalen opstiller,
jf. udl. § 9 l, stk. 1. Opholdstilladelsen kan ikke
forlænges udover 1 år.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Se pkt. 4.1. ovenfor.
4.5 Familiemæssig tilknytning til person med opholdstilladelse på studieområdet mv.
Ægtefæller og mindreårige børn til personer, der har
opholdstilladelse som studerende eller praktikaner i
Danmark, kan meddeles opholdstilladelse efter § 9
n, stk. 1.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
n, stk. 1, gives med henblik på midlertidigt
ophold, jf. udlændingebekendtgørelsens § 15,
stk. 3.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
16
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0017.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
n, stk. 1, som følge af familiemæssig tilknytning
til en udenlandsk studerende (§ 9 i) gives højst
indtil udløbet af det tidsrum, hvor den
studerende har opholdstilladelse, dog højst for
4 år og efter 8 år for højst 5 år ad gangen, hvis
den studerende har tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. studiebekendtgørelsens §
15, stk. 1 og 2.
Opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
n, stk. 1, som følge af familiemæssig tilknytning
til en udenlandsk praktikant (§ 9 k), gives indtil
udløbet af det tidsrum, hvor praktikanten har
opholdstilladelse her i landet, dog for højst 4 år
ad gangen og efter 8 år for højst 5 år ad
gangen, hvis praktikanten har tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 14.
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
Bortfaldsreglerne i § 17, stk. 1, gælder ikke for medfølgende
familie til udenlandske ph.d.-studerende.
Se derudover pkt. 4.1. ovenfor.
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
5. EU/EØS
5.1. Opholdsret for unionsborgere, EØS-borgere og statsborgere i Schweiz, samt udstationerede tredjelandsstatsborgere, der leverer tjenesteydelser på vegne af en unionsborger.
En unionsborger, der er i besiddelse af et gyldigt
identitetskort eller pas, kan frit indrejse og opholde
sig i Danmark i indtil tre måneder fra indrejsen, jf.
udlændingelovens § 2, stk. 1.
Ved ophold ud over tre måneder skal betingelserne
for ret til ophold efter §§ 5-8 i bekendtgørelse nr.
1457 af 6. oktober 2020 (EU-
opholdsbekendtgørelsen) som økonomisk aktiv eller
selvforsøgende, være opfyldt.
Udstationerede tredjelandsstatsborgere, der leverer
tjenesteydelser på vegne af en unionsborger kan
opholde sig i Danmark i indtil 3 måneder fra
indrejsen, uden at skulle ansøge om opholds- og
arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 2, stk. 2.
Ved ophold ud over tre måneder skal der ansøges
om udstedelse af et opholdsdokument jf. EU-
opholdsbekendtgørelsens § 25.
Retten til ophold bevares, så længe
unionsborgeren opfylder betingelserne for
opholdsret.
Efter fem års uafbrudt lovligt ophold i
overensstemmelse med EU-
opholdsbekendtgørelsen opnås ret til
tidsubegrænset ophold, jf. pkt. 7.2.
Retten til ophold for såvel unionsborgere som
familiemedlemmer ophører, hvis
(1) betingelserne for ophold efter EU-
opholdsbekendtgørelsen ikke længere er opfyldt, (2)
grundlaget for udstedelsen af registreringsbevis eller
opholdskort var urigtigt, (3) hvis der er tale om misbrug af
rettigheder eller svig, herunder i kraft af et
proformaægteskab.
Opholdsretten ophører desuden i tilfælde af udvisning. For
udlændinge omfattet af EU-reglerne, kan udvisning kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
Herudover ophører familiemedlemmers afledte opholdsret
som udgangspunkt, hvis familieforholdet ikke længere
består, eller hvis unionsborgeren ikke længere udøver retten
Af Udlændingestyrelsens rapport
”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020”
fremgår opholdstilladelser for
opholdsret for unionsborgere og
EØS-statsborgere fordelt på udvalgte
nationaliteter, jf. side 44-46 og evt.
relevante bilag.
Bilag 2 tabel 1-4 skelner ikke mellem
forskellige typer ophold efter EU-
reglerne. Se derfor bilag 2 tabel 1-4
for personkarakteristika for
personer, der har fået udstedt
registreringsbevis eller opholdskort
efter EU-reglerne.
17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0018.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
til fri bevægelighed i Danmark. Opholdsretten kan dog i visse
situationer bevares efter skilsmisse/samlivsophør, eller efter
unionsborgerens død eller udrejse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
5.2. Afledt opholdsret for familiemedlemmer til unionsborgere, EØS-borgere og statsborgere i
Schweiz.
Familiemedlemmer, der ledsager eller slutter sig til
Retten til ophold bevares, så længe
en unionsborger, der udøver retten til fri
familieforholdet består og unionsborgeren
bevægelighed i Danmark, har, uanset nationalitet, en opfylder betingelserne for opholdsret efter EU-
af unionsborgeren afledt ret til ophold her i landet i
opholdsbekendtgørelsen.
op til 3 måneder sammen med unionsborgeren,
forudsat at den pågældende er i besiddelse af et
Efter fem års uafbrudt lovligt ophold i
gyldigt pas, og evt. indrejsevisum, jf.
overensstemmelse med EU-
udlændingelovens § 2, stk. 1 og 2.
opholdsbekendtgørelsen opnås ret til
tidsubegrænset ophold, jf. pkt. 7.2.
Ved ophold ud over tre måneder, skal
familiemedlemmet opfylde betingelserne i EU-
opholdsbekendtgørelsen §§ 10 – 15.
Som dokumentation for opholdsretten udstedes
registreringsbevis eller opholdskort efter ansøgning.
5.3. Opholdsret for familiemedlemmer til danske statsborgere efter EU-reglerne (sekundær fri
bevægelighed)
Familiemedlemmer, der ledsager eller slutter sig til
Retten til ophold bevares, så længe
en dansk statsborger, som vender tilbage til
betingelserne for opholdsretten er opfyldt.
Danmark efter at have udøvet retten til fri
bevægelighed som f.eks. arbejdstager, selvstændig
Efter fem års uafbrudt lovligt ophold i
erhvervsdrivende, studerende, m.v., i et andet EU-
overensstemmelse med EU-
/EØS-land eller Schweiz, har, uanset nationalitet,
opholdsbekendtgørelsen opnås ret til
mulighed for at søge om et opholdsdokument efter
tidsubegrænset ophold, jf. pkt. 7.2.
EU-reglerne i Danmark.
Det er et krav, at opholdet i det andet EU-/EØS-land
har været faktisk og reelt (kortvarige ophold er ikke
tilstrækkeligt), og at der er et reelt familieliv, som en
er blevet styrket eller opbygget under opholdet i det
pågældende land. Betingelserne i opholdsdirektivet
– som gennemført ved EU-opholdsbekendtgørelsen,
finder analog anvendelse i den situation.
5.4. Ophold efter Udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien (Brexit)
Britiske statsborgere, der havde ophold i Danmark
efter EU-reglerne om fri bevægelighed inden den 31.
december 2020, og deres familiemedlemmer, havde
Opholdsdokumenter udstedt efter
udtrædelsesaftalen meddeles for en
Opholdsretten ophører, hvis (1) betingelserne i
udtrædelsesaftalen ikke længere er opfyldt, (2) grundlaget
for ophold var urigtigt eller (3) i tilfælde af misbrug af
18
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0019.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
frem til den 31. december 2021 ret til at søge om et
opholdsdokument på baggrund af
udtrædelsesaftalen mellem EU og Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland.
De nærmere betingelser for opholdsretten fremgår
af Brexit-bekendtgørelsen (BKG nr. 1700 af
23/11/2020).
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
tidsbegrænset periode på 5 år til personer med
ret til tidsbegrænset ophold.
Efter fem års uafbrudt lovligt ophold opnås ret
til tidsubegrænset ophold, jf. pkt. 7.3.
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
rettigheder eller svig, herunder i tilfælde af
proformaægteskab.
Retten til ophold ophører desuden i tilfælde af udvisning.
Ved afgørelser om udvisning for adfærd, der er udvist før
udløbet af overgangsperioden (31. december 2020), finder
reglerne i EU-opholdsbekendtgørelsen og de regler i
udlændingeloven, der gælder for udlændinge omfattet af
EU-reglerne, anvendelse, (se nærmere herom i pkt. 5.1.).
Ved afgørelser om udvisning for adfærd, der er udvist efter
udløbet af overgangsperioden er de pågældende omfattet af
udlændingelovens almindelige udvisningsregler, jf. herved
kapitel 6 i Brexit-bekendtgørelsen
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
5.5. Afledt opholdsret for et tredjelandsfamiliemedlem til en dansk statsborger, der ikke har udøvet retten til fri bevægelighed i en anden medlemsstat (TEUF art. 20).
I særlige tilfælde kan en tredjelandsstatsborger som
familiemedlem til en dansk statsborger, der ikke har
udøvet retten til fri bevægelighed, opnå en afledt
opholdsret i Danmark efter EU-Domstolens
retspraksis i henhold til artikel 20 i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Retten til ophold efter TEUF artikel 20, er betinget
af, at der er (1) et
kvalificeret
afhængighedsforhold
mellem den danske
statsborger og tredjelandsstatsborgeren, som
(2) er af en sådan karakter, at
den danske
statsborger reelt vil være nødsaget til at forlade
Unionens område
sammen med
tredjelandsstatsborgeren, hvis denne nægtes
opholdsret (typisk en tredjelandsforælder til et
dansk mindreårigt barn).
Efter dansk praksis meddeles en afledt opholdsret i
henhold til TEUF art. 20 efter UDL § 9 c, stk. 1, jf.
herved punkt 2.4.
Opholdstilladelsen er tidsbegrænset, og gives
første gang for højst to år og kan derefter
forlænges for perioder på op til fire år, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 22.
Der henvises til pkt. 2.3, kolonne B ovenfor.
Opholdsret efter TEUF art. 20 ophører, hvis betingelserne for
ophold ikke længere er opfyldt, f.eks. fordi det kvalificerede
afhængighedsforhold mellem udlændingen og den danske
statsborger ikke længere består.
Retten til ophold ophører desuden i tilfælde af udvisning.
Udvisning af udlændinge med ophold efter TEUF artikel 20
kan alene ske i ekstraordinære tilfælde af hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed og udelukkende såfremt
udvisningen er proportional og kan begrundes i den
pågældendes personlige adfærd.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §§
17, 18, § 18 a og 21 b. Opholdstilladelsen kan inddrages
efter udlændingelovens § 19, jf. § 19 a, stk. 2 og 3. Der
henvises til pkt. 2.1.a, kolonne C ovenfor.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Der henvises til pkt. 2.4 om
opholdstilladelser meddelt efter
udlændingelovens § 9 c.
19
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0020.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
6. Tidsubegrænset (permanent) ophold
6.1 Tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse efter udlændingeloven
Medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 19, kan
der efter ansøgning meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3 og 5.
Betingelserne for tidsubegrænset opholdstilladelse
findes i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og stk.
4, jf. stk. 16 og 17, § 11 a og § 11 b. Der stilles bl.a.
krav om opholdets længde, danskkundskaber og
beskæftigelse.
Udlændingelovens § 11, stk. 6, 12 og 13 indeholder
regler om tidsubegrænset opholdstilladelse til visse
grupper på lempeligere vilkår.
6.2 Tidsubegrænset opholdsret efter EU-reglerne.
[EUO] Retten til tidsubegrænset ophold indebærer,
at opholdsretten ikke længere er betinget af, at de
betingelser, som efter EU-opholdsbekendtgørelsen
gælder for den tidsbegrænsede opholdsret, er
opfyldt, jf. herved pkt. 5.1 – 5.3.
Tidsubegrænset opholdsret opnås efter fem års
uafbrudt lovligt ophold i overensstemmelse med
betingelserne i EU-opholdsbekendtgørelsen her i
landet. De nærmere regler herom fremgår af kapitel
4 i EU-opholdsbekendtgørelsen.
Som dokumentation udstedes efter ansøgning et
bevis for ret til tidsubegrænset ophold.
Retten til ophold er tidsubegrænset.
Den tidsubegrænsede opholdsret ophører, hvis (1) den
pågældende har opholdt sig uden for landet i mere end 2 på
hinanden følgende år, eller (2) der er tale om misbrug af
rettigheder eller svig, herunder i kraft af et
proformaægteskab.
Retten til ophold ophører desuden i tilfælde af udvisning.
For udlændinge omfattet af EU-reglerne kan udvisning kun
ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b (se nærmere
herom under pkt. 5.1.).
Efter EU-reglerne kan udvisning af udlændinge, som har
opnået ret til tidsubegrænset ophold alene ske af alvorlige
hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed.
En unionsborger, der har haft lovligt ophold i Danmark i de
10 forudgående år, kan alene udvises, hvis det anses for
bydende nødvendigt af hensyn til den offentlige sikkerhed.
Opholdstilladelsen kan bortfalde efter udlændingelovens §§
17, 18 a og 21 b. Der henvises til pkt. 2.1.a, kolonne C
ovenfor.
Opholdstilladelsen kan inddrages efter udlændingelovens §
19, stk. 2, og 4-6, jf. § 19 a, stk. 2 og 3.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Af Udlændingestyrelsens rapport
”Tal
og fakta på udlændingeområdet
2020”
fremgår opholdstilladelser for
Permanent opholdstilladelse efter
udlændingeloven fordelt på udvalgte
nationaliteter, jf. side 53-55 og evt.
relevante bilag.
Fsva. alder, nationalitet,
uddannelsesniveau og
beskæftigelsesstatus, henvises til
bilag 2 tabel 1, 2, 3 og 4.
20
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0021.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
6.3. Permanent opholdsret efter Udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien (Brexit)
Retten til tidsubegrænset ophold indebærer, at
opholdsretten ikke længere er betinget af, at de
betingelser, der gælder for den tidsbegrænsede
opholdsret, er opfyldt (se nærmere herom i pkt.
5.4.).
For britiske statsborgere omfattet af
udtrædelsesaftalen og deres familiemedlemmer
opnås tidsubegrænset opholdsret efter fem års
uafbrudt lovligt ophold her i landet.
Opholdsperioder i Danmark før Brexit indgår i
beregningen.
Retten til ophold er tidsubegrænset.
Opholdsretten ophører, hvis (1) den pågældende har
opholdt sig uden for landet i fem på hinanden følgende år,
(2) grundlaget for ophold var urigtigt eller (3) i tilfælde af
misbrug af rettigheder eller svig, herunder i tilfælde af
proformaægteskab.
Retten til ophold ophører desuden i tilfælde af udvisning.
Ved afgørelser om udvisning for adfærd, der er udvist før
udløbet af overgangsperioden (31. december 2020), finder
reglerne i EU-opholdsbekendtgørelsen og de regler i
udlændingeloven, der gælder for udlændinge omfattet af
EU-reglerne, anvendelse, (se nærmere herom i pkt. 5.1.).
Ved afgørelser om udvisning for adfærd, der er udvist efter
udløbet af overgangsperioden, er de pågældende omfattet
af udlændingelovens almindelige udvisningsregler, jf. herved
kapitel 6 i Brexit-bekendtgørelsen
Der henvises til ”Seneste tal på
udlændingeområdet” på us.dk, der
opdateres månedligt, og hvor der
fremgår oplysninger om både
tidsbegrænsede og tidsubegrænsede
tilladelser, samt kategorier.
7. Humanitært ophold
Humanitært ophold kan meddeles efter
udlændingelovens § 9 b, stk. 1.
Opholdstilladelsen meddeles af udlændinge-
og integrationsministeren, jf.
udlændingelovens § 46, stk. 4.
En tidsbegrænset humanitær opholdstilladelse
kan forlænges efter ansøgning, hvis
betingelserne for at opnå humanitært ophold
fortsat er til stede.
Opholdstilladelsen meddeles som
udgangspunkt første gang for to år, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 16.
Tilladelsen kan dog meddeles for en kortere
periode.
Tilladelsen meddeles de første otte år med
henblik på midlertidigt ophold, hvorefter
opholdstilladelsen meddeles med mulighed for
varigt ophold.
Opholdstilladelsen kan inddrages eller nægtes forlænget af
flere grunde, herunder hvis grundlaget for opholdstilladelsen
ikke længere er til stede.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den behandling, som
udlændingen har brug for, bliver tilgængelig i hjemlandet.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Fsva. alder og nationalitet, henvises
til vedlagte bilag 2 tabel 1 og 2.
Det har ikke været muligt at trække
registerdata fsva. uddannelsesniveau
og beskæftigelse for personer med
permanent opholdstilladelse.
21
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0022.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
8. Opholdstilladelse efter særloven for evakuerede personer fra Afghanistan
Der kan meddeles opholdstilladelse til udlændinge,
der på forskellig vis har bidraget til den danske
indsats i Afghanistan.
Efter loven skulle ansøgning om opholdstilladelse
indgives til Udlændingestyrelsen som udgangspunkt
senest den 24. november 2021. Ansøgninger, der
indgives efter den 1. december 2021, afvises.
Opholdstilladelsen blev meddelt med henblik
på midlertidigt ophold og er gældende i 2 år.
Opholdstilladelsen kan ikke forlænges.
En opholdstilladelse skal inddrages, hvis grundlaget for
ansøgningen eller tilladelsen var urigtigt eller grundlaget for
en opholdstilladelse efter særlovens § 2, stk. 1, ikke længere
er til stede, opholdstilladelsen er opnået ved svig eller
såfremt der foreligger oplysninger om forhold, som ville
udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Det har ikke været muligt at trække
registerdata fsva.
personkarakteristika for personer
meddelt opholdstilladelse efter
særloven for evakuerede afghanere.
9. Opholdstilladelse efter særloven for fordrevne personer fra Ukraine
Der kan meddeles opholdstilladelse til en udlænding,
der er fordrevet fra Ukraine, såfremt udlændingen er
ukrainsk statsborger og den 24. februar 2022 eller
senere er udrejst af Ukraine, hvor den pågældende
på tidspunktet for udrejsen havde bopæl, hvis
udlændingen den 24. februar 2022 havde status som
flygtning i Ukraine og den 24. februar 2022 eller
senere er udrejst af Ukraine, eller hvis udlændingen
er ukrainsk statsborger eller havde status som
flygtning i Ukraine den 24. februar 2022 og opholdt
sig eller havde opholdstilladelse i Danmark den 24.
februar 2022.
Der kan derudover endvidere meddeles
opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, som
samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast
samlivsforhold af længere varighed med en
udlænding over 18 år med opholdstilladelse efter
særlovens § 1, et ugift mindreårigt barn af en
udlænding med opholdstilladelse efter særloven
eller en udlænding, der har nær familiemæssig
tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse
efter særloven, og som forud for udrejsen fra
Ukraine har delt husstand med den pågældende og
må anses for at have været under den pågældendes
forsørgelse, eller en udlænding, der uden for de
nævnte tilfælde har etableret et beskyttelsesværdigt
familieliv med en udlænding med opholdstilladelse
Opholdstilladelsen meddeles med henblik på
midlertidigt ophold og tidsbegrænses i
udgangspunktet til den 17. marts 2024.
En opholdstilladelse skal inddrages, hvis grundlaget for
ansøgningen eller tilladelsen var urigtigt eller grundlaget for
en opholdstilladelse efter særlovens § 2, stk. 1, ikke længere
er til stede, opholdstilladelsen er opnået ved svig eller
såfremt der foreligger oplysninger om forhold, som ville
udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
Udlændingens ret til ophold bortfalder, jf. udlændingelovens
§ 26 c, hvis udlændingen udvises, jf. pkt. 1.1., kolonne C
ovenfor.
Fsva. alder og køn, kan der henvises
til Udlændingestyrelsens tal
vedrørende personer, der er
fordrevet fra Ukraine:
https://us.dk/tal-og-statistik/tal-
vedr-saerloven/
22
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: MFU spm. om ministeren vil oversende et statistisk overblik over danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter EU-reglerne. Vil ministeren udarbejde svaret i forhold til personernes uddannelsesniveau, kriminalitetsfrekvens, beskæftigelsesgrad, oprindelsesland(e), sammenlignet med hhv. personer med dansk oprindelse og danske statsborgeres ægtefæller, som er familiesammenførte efter udlændingelovens § 9 på samme parametre, til udlændinge- og integrationsministeren
2596534_0023.png
A) Kendetegn herunder regler for tildeling af
opholdstilladelse
efter særloven, og som samlever på fælles bopæl
med denne.
B) Opholdstilladelsens varighed og
mulighed for forlængelse
C) Fratagelse/ophør af opholdstilladelse
D) Personkarakteristika for
opholdstilladelse
23