Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2480191_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 45 (Alm. del) efter ønske fra Kathrine Olldag (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren redegøre for betydningen for dansk praksis af dommen M.D. og an-
dre mod Rusland (71321/17) afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol den 14. september 2021. Vil ministeren herunder oplyse, hvorvidt dommen gi-
ver anledning til ændringer ift. flygtninge fra Syrien med opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 3.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det i asylsager er Flygtninge-
nævnet, der tager stilling til betydningen af domme afsagt af Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol.
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet derfor indhen-
tet et bidrag fra Flygtningenævnet, som har oplyst følgende:
”Dommen af 14. september 2021 fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol i sagen M.D. and Others v. Russia (appl. nos. 71321/17 m.fl.) blev den 28.
oktober 2021 drøftet på et møde i Flygtningenævnets koordinationsudvalg. Re-
ferat af mødet og en nyhed om koordinationsudvalgets beslutning i anledning
af dommen findes på Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk.
Nyheden er affattet således:
”Flygtningenævnets koordinationsudvalg afholdt den 28. oktober 2021 ordinært
møde. På mødet drøftede udvalget nævnets praksis i sager vedrørende perso-
ner fra Syrien i lyset af dom af 14. september 2021 fra Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol i sagen M.D. and Others v. Russia, appl.nos. 71321/17
m.fl.
16. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 18467
1805333
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om ministeren vil redegøre for betydningen for dansk praksis af dommen M.D. og andre mod Rusland m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Dommen, der endnu ikke er endelig, handler om Ruslands behandling af en
række asylansøgere fra Syrien, der havde fået afslag på asyl i Rusland og derfor
skulle udsendes til Syrien. Henset til karakteren af sagsbehandlingen ved de rus-
siske domstole har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol foretaget en
indgående prøvelse af sagerne og fundet, at det vil være i strid med artikel 2 og
3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) at udsende kla-
gerne til Syrien. De pågældende var alle mænd i den militærpligtige alder, og de
ville formentlig være blevet givet opholdstilladelse i Danmark alene af den
grund.
Af dommen fremgår det mere generelt, at en tvangsmæssig udsendelse af flygt-
ninge til Syrien ikke synes mulig nu eller i den nærmeste fremtid under henvis-
ning til den volatile sikkerhedssituation i landet (præmis 109). Udvalget finder,
at domstolen ikke herved ses at have taget stilling til, om det vil være i strid med
artikel 3 at gennemføre tvangsmæssige udsendelser til Syrien. I dommen fore-
tages der tillige en konkret vurdering af de pågældende klageres individuelle
forhold som led i begrundelsen for, at en udsendelse til Syrien vil være i strid
med EMRK artikel 3 (præmis 110). En sådan efterfølgende konkret vurdering vil
kun være relevant, hvis Domstolen ikke generelt udelukker, at der kan ske
tvangsmæssige udsendelser til Syrien. Hertil kommer, at Domstolen i afgørelsen
tillige henviser til Domstolens vurdering af den generelle sikkerhedssituation i
Syrien, således som denne er kommet til udtryk i dommen O.D. v Bulgaria
(34016/18) (præmis 111). I denne dom gav Domstolen således ikke udtryk for,
at de generelle forhold i Syrien indebar, at en tvangsmæssig udsendelse til Sy-
rien ville være i strid med artikel 3.
På denne baggrund finder koordinationsudvalget ikke grundlag for at antage, at
der med dommen er taget stilling til, at enhver tvangsmæssig udsendelse til alle
dele af Syrien vil udgøre en krænkelse af artikel 3 i EMRK.
Udvalget finder imidlertid med udgangspunkt i det anførte i dommen om risi-
koen ved at indrejse i Syrien (præmis 110) anledning til at fremhæve og gentage
vigtigheden af det forsigtighedsprincip, der anvendes ved behandlingen af sager
med personer fra Syrien. Forsigtighedsprincippet er formuleret således:
”De syriske myndigheders vurdering af, hvilke borgere der udgør en sikkerheds-
trussel, er præget af vilkårlighed og uforudsigelighed, hvorfor der kan være god
grund til at udvise forsigtighed ved bedømmelsen og lade en eventuel rimelig
begrundet tvivl komme en ansøger/klager til gode.”
Det bemærkes i den forbindelse, at risikoen ved indrejse i Syrien er en integreret
del af risikovurderingen i hver enkelt sag, og at der efter omstændighederne i
den konkrete sag kan være anledning til udtrykkeligt at forholde sig hertil i næv-
nets afgørelse.
Udvalget finder herefter ikke anledning til en generel ændring af Flygtningenæv-
nets praksis i sager med personer fra Syrien. Udgangspunktet er dermed fortsat,
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om ministeren vil redegøre for betydningen for dansk praksis af dommen M.D. og andre mod Rusland m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
at de generelle forhold i Damaskus og Rif Damaskus ikke længere er præget af
de mest ekstreme tilfælde af generel voldsudøvelse, hvor der består en reel ri-
siko for overgreb alene i kraft af en tilstedeværelse på området, og der derfor
kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Ligeledes vil
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser efter § 7, stk. 3,
til personer fra Syrien, fortsat kunne ske i overensstemmelse med nævnets hid-
tidige praksis.”
Mattias Tesfaye
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3