Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2587918_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. maj 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 424 (Alm. del) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 424:
Er der mulighed for at kræve, at man skal betale for sit eget ophold på et udrejse-
center? Hvordan bruges denne mulighed i dag? Er der mulighed for at skærpe kra-
vet om egenbetaling for ophold på udrejsecentre, og er det noget, som regeringen
vil arbejde for? Der henvises til besvarelsen af UUI alm. del - samrådsspørgsmål N
den 3. maj 2022.
Svar:
1.
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet
et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold her i landet får som ud-
gangspunkt udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydel-
ser dækket af Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2.
Der er en række undtagelser til denne adgang til forsørgelse i udlændingelo-
vens § 42 a, stk. 3-4. Udlændingestyrelsen kan eksempelvis pålægge perso-
ner, der som udgangspunkt er under styrelsens forsørgelse, men som selv
har tilstrækkelig midler hertil, at betale udgifterne til deres eller deres fami-
lies underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold på et
indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 4, 1. pkt.
I den forbindelse kan aktiver, som kan anvendes til dækning af forsørgelses-
udgifterne, tages i bevaring (beslaglægges), jf. udlændingelovens § 40, stk. 9,
2. og 3. pkt.
Denne adgang til at beslaglægge aktiver blev indført med den såkaldte smyk-
kelov og trådte i kraft den 5. februar 2016.
3. juni 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 7026
1986466
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om der er mulighed for at kræve, at man skal betale for sit eget ophold på et udrejsecenter? Hvordan bruges denne mulighed i dag? Er der mulighed for at skærpe kravet om egenbetaling for ophold på udrejsecentre, og er det noget, som regeringen vil arbejde for, til udlændinge- og integrationsministeren
Afgørelser om beslaglæggelse efter udlændingelovens § 40, stk. 9, 2. og 3.
pkt., træffes af politiet, og kan endvidere træffes af Udlændingestyrelsen, så-
fremt genstande eller aktiver kommer for dagens lys under styrelsens be-
handling af den pågældende udlændings sag.
2. Udlændingemyndighederne har mulighed for at beslaglægge aktiver, som
vil kunne tjene som grundlag for en eventuel senere tvangsmæssig fuldbyr-
delse af det offentliges betalingskrav. Aktiverne skal have en værdi, der over-
stiger 10.000 kr. Ved beslaglæggelse af aktiver finder reglerne i retsplejelo-
vens §§ 509-516, tilsvarende anvendelse, dog således at aktiver af en værdi
af indtil 10.000 kr. og aktiver, som har en særlig personlig betydning for den
pågældende asylansøger eller udlænding uden lovligt ophold, ikke beslag-
lægges. Er der tvivl om aktivernes værdi, kan udlændingemyndighederne be-
slaglægge aktiverne med henblik på en nærmere vurdering af værdien.
Efter beslaglæggelsen – og en eventuel nærmere vurdering af værdien –
træffer Udlændingestyrelsen afgørelse om, hvorvidt en person skal pålægges
selv at afholde udgifterne til sin eller sin families forsørgelse, jf. udlændinge-
lovens § 42 a, stk. 4, 1. pkt.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om at give et pålæg om egenbetaling, skal
styrelsen endvidere foretage en nærmere vurdering af, om aktiverne har en
sådan værdi, at de bør tvangsrealiseres med henblik på fuldbyrdelse af det
offentliges betalingskrav.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om ikke at give et pålæg om egenbetaling –
eksempelvis hvis en nærmere vurdering viser, at aktivets værdi ikke oversti-
ger 10.000 kr. – leverer styrelsen aktiverne tilbage.
3. Reglerne om egenbetaling og beslaglæggelse finder anvendelse for alle
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold i Dammark, som er under
Udlændingestyrelsen forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2.
Personer, der er indkvarteret på et udrejsecenter, er således omfattet af reg-
lerne om egenbetaling og beslaglæggelse på samme vilkår som personer, der
har ophold på de øvrige centertyper i indkvarteringssystemet.
De beslaglagte midler kan bruges til dækning af de udgifter, som Udlændin-
gestyrelsen har afholdt i forbindelse med indkvartering af den pågældende,
som for eksempel de allerede udbetalte kontante ydelser eller i forhold til
fysisk indkvartering på et asylcenter.
4. Udlændingestyrelsen har ikke praksis for at give pålæg om egenbetaling,
jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 4, 1. pkt., hvis der ikke samtidig hermed er
fundet grundlag for at beslaglægge konkrete aktiver, jf. udlændingelovens §
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om der er mulighed for at kræve, at man skal betale for sit eget ophold på et udrejsecenter? Hvordan bruges denne mulighed i dag? Er der mulighed for at skærpe kravet om egenbetaling for ophold på udrejsecentre, og er det noget, som regeringen vil arbejde for, til udlændinge- og integrationsministeren
40, stk. 9, 2. og 3. pkt. Det skyldes, at et sådant betalingspålæg efter styrel-
sens opfattelse forudsætter, at den pågældende med stor sandsynlighed er i
besiddelse af aktiver, som kan dække betalingspålægget.
Styrelsen giver dog for eksempel pålæg om at betale husleje i tilfælde, hvor
en beboer har tilladelse til beskæftigelse, jf. udlændingelovens § 14 a, og her-
ved oppebærer en fast, dokumenteret lønindtægt, der overstiger det beløb,
som den pågældende ellers ville have modtaget i kontante ydelser. I sådanne
tilfælde vil den pågældende udlænding blive pålagt egenbetaling uden for-
udgående beslaglæggelse af konkrete aktiver, da Udlændingestyrelsen såle-
des er i besiddelse af oplysninger, der med stor sandsynlighed taler for, at
den pågældende kan dække betalingspålægget.”
2.
Regeringens udgangspunkt er, at alle, der kan, skal forsørge sig selv. Derfor er
det også regeringens holdning, at udlændinge, der har tilstrækkelige midler hertil,
som udgangspunkt selv skal betale for deres ophold her i Danmark og for nødven-
dige sundhedsmæssige ydelser.
Efter regeringens opfattelse er den såkaldte smykkelov således et godt redskab for
udlændingemyndighederne til at sikre, at aktiver, som vil kunne tjene som grundlag
for egenbetaling, kan tages i bevaring.
Jeg ser derfor ikke på nuværende tidspunkt et behov for at skærpe reglerne om
egenbetaling for ophold på udrejsecentre.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3