Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2594695_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. maj 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 410 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 410:
Vil ministeren oplyse, hvor mange gange smykkeloven har været benyttet, siden
den blev indført? Vil ministeren opgøre tallene på årsbasis og samtidig redegøre
for de persongrupper, som har været påvirket?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet et
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold her i landet får som ud-
gangspunkt udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydel-
ser dækket af Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2.
Der er en række undtagelser til denne adgang til forsørgelse i udlændingelo-
vens § 42 a, stk. 3-4. Udlændingestyrelsen kan eksempelvis pålægge perso-
ner, der som udgangspunkt er under styrelsens forsørgelse, men som selv
har tilstrækkelige midler hertil, at betale udgifterne til deres eller deres fami-
lies underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold på et
indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 4, 1. pkt.
I den forbindelse kan aktiver, som kan anvendes til dækning af forsørgelses-
udgifterne, tages i bevaring (beslaglægges), jf. udlændingelovens § 40, stk. 9,
2. og 3. pkt.
Denne adgang til at beslaglægge aktiver blev indført med den såkaldte smyk-
kelov og trådte i kraft den 5. februar 2016.
Afgørelser om beslaglæggelse efter udlændingelovens § 40, stk. 9, 2. og 3.
pkt., træffes af politiet, og kan endvidere træffes af Udlændingestyrelsen, så-
Side
1/5
16. juni 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 6911
1984909
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange gange smykkeloven har været benyttet, siden den blev indført? Vil ministeren opgøre tallene på årsbasis og samtidig redegøre for de persongrupper, som har været påvirket, til udlændinge- og integrationsministeren
2594695_0002.png
fremt genstande eller aktiver kommer for dagens lys under styrelsens be-
handling af den pågældende udlændings sag, jf. udlændingelovens § 48, stk.
3.
2.
Udlændingestyrelsen og politiet har mulighed for at beslaglægge aktiver,
som vil kunne tjene som grundlag for en eventuel senere tvangsmæssig fuld-
byrdelse af det offentliges betalingskrav. Aktiverne skal have en værdi, der
overstiger 10.000 kr. Ved beslaglæggelse af aktiver finder reglerne i retsple-
jelovens §§ 509-516 tilsvarende anvendelse, dog således at aktiver af en
værdi af indtil 10.000 kr. og aktiver, som har en særlig personlig betydning
for den pågældende asylansøger eller udlænding uden lovligt ophold, ikke
beslaglægges. Er der tvivl om aktivernes værdi, kan Udlændingestyrelsen og
politiet beslaglægge aktiverne med henblik på en nærmere vurdering af vær-
dien.
Efter beslaglæggelsen – og en eventuel nærmere vurdering af værdien –
træffer Udlændingestyrelsen afgørelse om, hvorvidt en person skal pålægges
selv at afholde udgifterne til sin eller sin families forsørgelse, jf. udlændinge-
lovens § 42 a, stk. 4, 1. pkt.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om at give et pålæg om egenbetaling, skal
styrelsen endvidere foretage en nærmere vurdering af, om aktiverne har en
sådan værdi, at de bør tvangsrealiseres med henblik på fuldbyrdelse af det
offentliges betalingskrav.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om ikke at give et pålæg om egenbetaling –
eksempelvis hvis en nærmere vurdering viser, at aktivets værdi ikke oversti-
ger 10.000 kr. – leverer styrelsen aktiverne tilbage.
3.
Udlændingestyrelsen har i perioden fra den 5. februar 2016 til den 19. maj
2022 oprettet i alt 106 sager om undersøgelse og eventuel beslaglæggelse af
aktiver.
De 106 sager fordeler sig på følgende måde på de enkelte kalenderår:
År
Antal opret-
tede sager
*2016 2017 2018 2019 2020 2021 **2022
8
8
34
25
16
12
3
I
alt
106
* Perioden fra den 5. februar 2016 til den 31. december 2016
** Perioden fra den 1. januar 2022 til den 19. maj 2022
I 76 af de 106 sager har Udlændingestyrelsen – bl.a. i samarbejde med poli-
tiet – nærmere vurderet aktivernes værdi og konstateret, at der ikke var
grundlag for beslaglæggelse af aktiverne, da aktivernes værdi ikke oversteg
10.000 kr. I disse 76 sager har der således ikke været beslaglagt aktiver.
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange gange smykkeloven har været benyttet, siden den blev indført? Vil ministeren opgøre tallene på årsbasis og samtidig redegøre for de persongrupper, som har været påvirket, til udlændinge- og integrationsministeren
2594695_0003.png
I de resterende 30 af de 106 sager har der været beslaglagt aktiver. Disse
sager fordeler sig således:
4 sager: Udlændingestyrelsen har givet et pålæg om egenbetaling og
vurderet, at aktiverne kan anvendes til at dække udgifterne til de på-
gældende personers og deres eventuelle familiers forsørgelse.
10 sager: Udlændingestyrelsen har ikke givet et pålæg om egenbeta-
ling, fordi styrelsen ikke har haft udgifter til de pågældende perso-
ners eller deres eventuelle familiers forsørgelse. Aktiverne er derfor
leveret tilbage til personerne.
8 sager: Politiet har beslaglagt aktiver ved indrejsen, men enten har
de pågældende personer aldrig været under Udlændingestyrelsens
forsørgelse, eller også er de registreret udeblevet. Styrelsen har der-
for ikke givet et pålæg om egenbetaling. Styrelsen er ikke bekendt
med de pågældende personers opholdssted og har derfor ikke kun-
net returnere de beslaglagte aktiver til personerne.
8 sager: Udlændingestyrelsen har endnu ikke truffet afgørelse om
eventuelt pålæg om egenbetaling. I nogle af sagerne er personerne
registreret udeblevet. Styrelsen afventer, om de pågældende genop-
dukker, før styrelsen træffer afgørelse.
Opgørelsen er udarbejdet manuelt på baggrund af en intern liste over sager
af denne type. Listen blev udarbejdet i juli 2018 og omfatter sager oprettet
siden reglernes ikrafttræden den 5. februar 2016. Listen er siden løbende
blevet manuelt opdateret. Der tages derfor forbehold for fejl i opgørelsen.
4.
Reglerne om beslaglæggelse finder anvendelse for alle asylansøgere og
udlændinge uden lovligt ophold i Danmark, som er under Udlændingestyrel-
sen forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2.
De 106 sager, som Udlændingestyrelsen har oprettet i perioden fra den 5.
februar 2016 til den 19. maj 2022, vedrører 96 unikke personer. Nogle af de
96 personer har medfølgende familie, som ikke er medregnet i opgørelsen.
De 96 personer har 32 forskellige nationaliteter, som fordeler sig på følgende
måde:
Nationalitet
Irak
Iran
Georgien
Syrien
Statsløs
Øvrige*
I alt
Side
3/5
Antal perso-
ner
16
16
8
7
6
43
96
* ’Øvrige’ omfatter 27 forskellige nationaliteter med 1-3 personer pr. nationalitet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange gange smykkeloven har været benyttet, siden den blev indført? Vil ministeren opgøre tallene på årsbasis og samtidig redegøre for de persongrupper, som har været påvirket, til udlændinge- og integrationsministeren
2594695_0004.png
Opgørelsen er udarbejdet manuelt på baggrund af en intern liste over sager
af denne type. Listen blev udarbejdet i juli 2018 og omfatter sager oprettet
siden reglernes ikrafttræden den 5. februar 2016. Listen er siden løbende
blevet manuelt opdateret. Der tages derfor forbehold for fejl i opgørelsen.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen ind-
hentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har indhentet en udtalelse fra Rigspoli-
tiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at udlændingelovens § 40,
stk. 9, der ofte omtales som ”smykkeloven”, giver politiet hjemmel
til at tage aktiver i bevaring (beslaglæggelse) fra udlændinge, som har
indgivet ansøgning om asyl eller opholder sig i landet uden lovligt op-
hold, til dækning af de i § 42 a, stk. 4, 1. pkt., nævnte udgifter. Aktiver
af en værdi af indtil 10.000 kr. og aktiver, som har en særlig personlig
betydning for den pågældende, kan dog ikke tages i bevaring. Be-
stemmelsen blev indført ved lov nr. 102 af 3. februar 2016 og har
siden sin ikrafttrædelse den 5. februar 2016 til og med den 30. maj
2022 resulteret i registreringen af nedenstående 17 sager i politiets
IT-systemer.
Det bemærkes, at Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 48,
stk. 3, ligeledes har kompetencen til at træffe tilsvarende afgørelser
efter samme bestemmelse. Disse afgørelser registreres ikke i politi-
ets systemer.
Nedenstående oversigt vedrører derfor alene de sager, hvori politiet
har registreret at have anvendt bestemmelsen til at tage aktiver i be-
varing til dækning af de i § 42 a, stk. 4, 1. pkt., nævnte udgifter, og
hvor bevaringen efterfølgende er blevet opretholdt. Oversigten om-
fatter således ikke eventuelle sager, som Udlændingestyrelsen har
initieret.
Politiets registrerede sager fordeler sig som følgende:
Sager pr. år
2016: 5
Sager fordelt på nationali-
tet
2 sager: Iran
1 sag: Algeriet
1 sag: Irak
1 sag: Albanien
1 sag: Tyrkiet
1 sag: Rusland
1 sag: Irak
1 sag: Mali
1 sag: Ghana
2017: 1
2018: 4
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange gange smykkeloven har været benyttet, siden den blev indført? Vil ministeren opgøre tallene på årsbasis og samtidig redegøre for de persongrupper, som har været påvirket, til udlændinge- og integrationsministeren
2594695_0005.png
2019: 0
2020: 2
2021: 5
2022: 0
-
1 sag: Rusland
1 sag: Irak
2 sager: Iran
1 sag: Eritrea
1 sag: Sri Lanka
1 sag: Afghanistan
-
De i oversigten nævnte sager kan omfatte tilfælde, hvori bestemmel-
sen har været bragt i anvendelse over for flere personer på én gang,
f.eks. hvor der under én sag er taget aktiver i bevaring fra mere end
én person i en samlet persongruppe.
Rigspolitiet skal bemærke, at ovenstående oversigt er baseret på da-
tatræk fra politiets IT-system, POLSAS. Trækket er baseret på det
journalnummer, som ifølge Rigspolitiets retningslinjer skal tilknyttes
sager, hvori der er sket beslaglæggelse efter udlændingelovens § 40,
stk. 9. De udfundne sager er herefter blevet manuelt gennemgået for
at sikre, at oversigten alene indeholder sager, hvori bestemmelsen
er blevet anvendt af politiet til at tage aktiver i bevaring til dækning
af de i § 42 a, stk. 4, 1. pkt., nævnte udgifter, og hvor aktiverne efter
en nærmere vurdering af sagens omstændigheder ikke f.eks. er ble-
vet genudleveret.
Rigspolitiet skal yderligere bemærke, at POLSAS er et journaliserings-
og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistik- eller oversigtssy-
stem, og at oversigten derfor er behæftet med en vis usikkerhed, li-
gesom efterregistreringer kan forekomme.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
5/5