Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2589178_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
7. juni 2022
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. april 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 380 (alm. del) efter ønske fra Udlændinge- og Integrationsudvalget til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 380:
Vil ministeren oversende en overskuelig tidslinje, der viser relevante hændelser i
forløbet, herunder med følgende angivelser?
a) Starten på tidslinjen ved finansloven for 2019, hvor Hjemrejsestyrelsen blev etab-
leret.
b) Tidspunktet for gennemførslen af hjemrejseloven og dennes påvirkning af sags-
behandlingen.
c) Starttidspunktet for den manglende sagsbehandling.
d) Angivelse af hvornår at hhv. styrelsen, departementet, ministeren og eventuelle
øvrige relevante myndigheder bliver bekendt med Hjemrejsestyrelsens mangel-
fulde sagsbehandling.
e) Tidspunkt for hvornår sagsbehandlingen igen forventes at være tilstrækkelig og
inden for lovens rammer og når den manglende sagsbehandling er forventet ind-
hentet.
Der henvises til ministerens besvarelse af UUI alm. del samrådsspørgsmål
O og Q den 19. april 2022.
Svar:
Hjemrejsestyrelsen blev etableret den 1. august 2020. Regeringen besluttede at
etablere Hjemrejsestyrelsen som følge af, at det ved kongelig resolution af 10. sep-
tember 2019 blev besluttet af ressortoverføre ansvaret for en række opgaver, som
politiet tidligere varetog på udlændingeområdet, fra Justitsministeriet til Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet. Der henvises til UUI (alm. del), FT 2019-20, Bilag
99.
Med Hjemrejsestyrelsens etablering den 1. august 2020 blev den faktiske opgave-
overdragelse fra poltiet til Hjemrejsestyrelsen gennemført. Det omfattede bl.a. ad-
ministrationen af meldepligten. Samtidig besluttede udlændinge- og integrations-
ministeren at overføre opgaverne forbundet med administrationen af opholds- og
Side
1/3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 6166
1973836
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om en overskuelig tidslinje, der viser relevante hændelser i forløbet vedr. Hjemrejsestyrelsen, til udlændinge- og integrationsministeren
underretningspligten fra Udlændingestyrelsen til Hjemrejsestyrelsen for derved at
samle ansvaret for kontrolforpligtelserne hos én myndighed.
Hjemrejseloven trådte i kraft den 1. juni 2021.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst, at styrelsens sagsbehandling
vedrørende kontrolforpligtelserne ikke blev påvirket af hjemrejseloven, da der var
tale om en direkte videreførelse af reglerne i udlændingeloven om kontrolforplig-
telserne og de dertil knyttede straffebestemmelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet blev opmærksomt på en potentiel sag ved-
rørende Hjemrejsestyrelsens praksis for politianmeldelse af mulige overtrædelser
af kontrolforpligtelserne over for udlændinge uden lovligt ophold i december 2021.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst, at Hjemrejsestyrelsens di-
rektion i december 2021 internt blev orienteret om, at der var ubehandlede poten-
tielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, som ikke var blevet behandlet i for-
bindelse med den løbende gennemgang af sagerne. Styrelsen påbegyndte på den
baggrund en omlægning af sagsbehandlingen i kontrolforpligtelsessagerne, således
at det fremover i forbindelse gennemgangen af én personsag blev undersøgt, om
der var ubehandlede potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, der ikke
tidligere var blevet politianmeldt, jf. side 18-19 i styrelsens redegørelse af 31. marts
2022, jf. UUI, Alm. del, FT 2021-22, Bilag 80.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen videre oplyst, at det i medio decem-
ber 2021 endvidere blev klart, at ikke alle potentielle overtrædelser af meldepligten
indgik i Hjemrejsestyrelsens igangværende sagsbehandling. Dette skyldtes, at sags-
behandlingen, grundet tekniske udfordringer, ikke havde haft fokus på overtrædel-
ser af meldepligten for udlændinge, der ikke samtidig i den pågældende anmeldel-
sesperiode havde haft en overtrædelse af opholdspligten. Der henvises i den for-
bindelse til side 19 i styrelsens redegørelse af 31. marts 2022, jf. ovenfor.
Udlændinge- og Integrationsministeriet var i flere omgange i december 2021 og ja-
nuar 2022 i dialog med Hjemrejsestyrelsen om styrelsens praksis på området.
Udlændinge- og Integrationsministeriet blev således den 5. og den 28. januar 2022
skriftligt orienteret om problemstillingerne om den manglende selvstændige kon-
trol med meldepligten, og at styrelsen alene havde behandlet og eventuelt foreta-
get politianmeldelse for overtrædelser af kontrolforpligtelserne i omkring 1/3 af de
mulige overtrædelser. Udlændinge- og integrationsministeren blev orienteret om
sagen den 9. februar 2022. Dette fremgår også af orienteringen af udvalget af 10.
februar 2022. Der henvises til UUI (alm. del), FT 2021-22, bilag 51.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst, at Hjemrejsestyrelsens di-
rektion sent medio januar 2022 internt blev gjort opmærksom på, at styrelsen på
daværende tidspunkt, med den daværende bemanding, nåede at behandle om-
kring 1/3 af de potentielle overtrædelser af opholds- og underretningspligten, der
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om en overskuelig tidslinje, der viser relevante hændelser i forløbet vedr. Hjemrejsestyrelsen, til udlændinge- og integrationsministeren
udstilledes i QlikView. Styrelsen var på daværende tidspunkt ved at udarbejde en
orientering til Udlændinge- og Integrationsministeriets departement om styrelsens
håndtering af meldepligtssager – det der senere udviklede sig til handlingsplanen
af 28. januar 2022. Oplysningen om udfordringen med at behandle potentielle
overtrædelser af opholds- og underretningspligten indgik herefter som grundlag for
handlingsplanen.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen videre oplyst, at styrelsen den 28.
januar 2022 igangsatte handlingsplanen for kontrolforpligtelsessagerne og i forlæn-
gelse heraf et omfattende oprydningsprojekt med flere sideløbende arbejdsspor,
der alle indgår som en essentiel del af afviklingen af sagsophobningen, og som alle
bidrager til, at Hjemrejsestyrelsen fremadrettet sikrer en hurtig og effektiv sagsbe-
handling.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen endvidere oplyst, at Hjemrejsesty-
relsen forventer at have gennemgået alle ubehandlede sager senest den 24. juni
2022. Herefter vil potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne blive gennem-
gået i 14-dages-rul.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan afslutningsvis oplyse, at Hjemrejsesty-
relsen i sin redegørelse har redegjort for styrelsens opfattelse af forløbet og vedlagt
en tidslinje som bilag. Både redegørelsen og tidslinjen blev oversendt til udvalget
den 6. april 2022, jf. UUI (alm. del), FT 2021-22, Bilag 80.
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3