Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2561940_0001.png
TALE til brug for ministeren for udviklingssamarbejde
Samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget d. 19. april 2022.
Samrådsspørgsmål R om hvorfor man ikke ved forhandlingerne om
aftalen om særlov for fordrevne fra Ukraine tydeliggjorde balancen i
finansieringen, men først ved den offentlige høring af lovforslaget
mandag den 14. marts 2022 kl. 9 orienterede partierne bag aftalen om,
at aftalen i 2022 primært skulle finansieres ved anvendelse af midler
fra udviklingsbistanden
DET TALTE ORD GÆLDER
TALEPUNKT
Enhed:
APD
Sagsbehandler:
APD
Dato:
12-04-2022
Sag:
2022-14724
Bilag:
-
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at svare på spørgsmålet
og supplere udlændinge- og integrationsministeren i forhold til
baggrunden for opgørelsen af relevante udgifter til modtagelse af
flygtninge i Danmark som udviklingsbistand.
***
[Praksis for opgørelse af flygtningemodtagelsesudgifter]
Det følger af OECD’s
udviklingskomité, DACs, retningslinjer, at
relevante udgifter til modtagelse af flygtninge inden for de første
12 måneders ophold kan opgøres som udviklingsbistand.
1
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/4-22 vedr. finansieringen i aftalen om særlov for fordrevne fra Ukraine, jf. samrådsspørgsmål R, til ministeren for udviklingssamarbejde
Rent teknisk angiver retningslinjerne, at blandt andet personer,
som er tilkendt midlertidig beskyttelse, er omfattet af begrebet
flygtninge i forhold til rapporteringen af udgifter som udviklings-
bistand. Det gælder for eksempel selvforsørgelsesydelser og sund-
hedsudgifter.
Helt i tråd med retningslinjerne har Danmark siden 1992 opgjort
relevante flygtningemodtagelsesudgifter som en del af udviklings-
bistanden. Det er dermed ikke et nyt fænomen
hverken for os i
Danmark eller for de lande, som vi normalt sammenligner os med.
På lignende vis har eksempelvis Tyskland, Holland og Finland op-
gjort flygtningemodtagelsesudgifter som en del af deres bistand si-
den 1992, mens både Norge og Sverige har opgjort siden 1994.
Danmark har i årtier taget imod mennesker, som er på flugt fra
konflikt og krig. I 1990’erne tog vi imod flygtninge fra det tidligere
Jugoslavien og fra Kosovo. Op gennem 10’erne har vi blandt andet
taget imod flygtninge fra Syrien. Det har vi alle år gjort med hjælp
fra udviklingsbistanden.
Derfor bruger vi også i den nuværende situation midler fra udvik-
lingsbistanden til at sikre, at vi kan tage godt imod flygtningene fra
Ukraine.
***
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/4-22 vedr. finansieringen i aftalen om særlov for fordrevne fra Ukraine, jf. samrådsspørgsmål R, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Den udviklingspolitiske strategi]
At flygtninge og fordrevne skal hjælpes i deres nærområder, er et
af hovedprincipperne i den udviklingspolitiske strategi, som et
bredt flertal i Folketinget står bag [herunder Enhedslisten, SF og
det Radikale Venstre].
Som udlændinge- og integrationsministeren nævner, er Danmark
nu selv nærområde til et land i krig. Derfor har vi et særligt ansvar
for at hjælpe.
Vi bruger bistanden til at hjælpe både i Ukraine og i landene om-
kring. Vi har både leveret donationer, makrofinansiel støtte og hu-
manitær bistand for mere end 510 mio. kr. [pr. dags dato] til Ukra-
ine og nabolande. Og vi har som bekendt taget imod flygtninge på
dansk jord.
***
[Støttepartiernes støtte til FL15]
På kort tid har vi modtaget mere end 25.000 personer [pr. dags
dato]. Og vi forventer at modtage endnu flere. Sidste gang Dan-
mark modtog så mange flygtninge på én gang, havde det også im-
plikationer for bistanden.
Dengang, tilbage i 2014, stemte flere partier, herunder spørgernes
[Enhedslisten, SF og Radikale Venstre] for en finanslov, som
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/4-22 vedr. finansieringen i aftalen om særlov for fordrevne fra Ukraine, jf. samrådsspørgsmål R, til ministeren for udviklingssamarbejde
genbekræftede det, vi står i nu: nemlig at flygtningemodtagelses-
udgifter indgår som en del af udviklingsbistanden. Spørgernes par-
tier var dermed med til at beslutte og genbekræfte det grundlag,
som vi står på i dag.
***
[Ligesindede landes praksis]
Ligesom mange lande tidligere har opgjort flygtningemodtagelses-
udgifter som bistand, gør mange det også nu: I denne helt ekstra-
ordinære situation, hvor EU-lande modtager flere tusinde flygt-
ninge fra Ukraine om dagen, har lande som Norge, Sverige, Fin-
land og Frankrig allerede planer om at opgøre udgifterne til mod-
tagelse af flygtninge fra Ukraine som udviklingsbistand. Og blandt
andet den svenske regering har meldt ud, at man vil finansiere dele
af flygtningemodtagelsen inden for dette års bistandsbudget.
***
[Afslutning]
For at opsummere følger brugen af udviklingsbistanden til at
dække relevante udgifter forbundet med modtagelsen af flygtninge
fra Ukraine ikke bare de gældende internationale retningslinjer.
Det følger også dansk praksis på området siden 1992. Samtidig føl-
ger mange af de lande, vi normalt sammenligner os med, en lig-
nende praksis ud fra de samme retningslinjer.
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 19/4-22 vedr. finansieringen i aftalen om særlov for fordrevne fra Ukraine, jf. samrådsspørgsmål R, til ministeren for udviklingssamarbejde
Afslutningsvist vil jeg sige, at Danmark og resten af verden står i
en historisk krise. En exceptionel situation. Det kræver svære be-
slutninger. Svære valg. Men det må og skal vi håndtere for at kunne
hjælpe.
Tak for ordet.
5