Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2552837_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål M
Hvornår:
Den 29. marts 2022 kl. 16:00
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren
vil sætte i gang i forlængelse af, at advokatfirmaet Kro-
mann Reumert har konkluderet, at Udlændingestyrelsen
bevidst har vildledt Vejle Kommune i sagen om Sandvad,
hvilket betyder, at målgruppeskiftet i asylcentret i Sand-
vad er ulovligt? Der henvises til artiklen ” Anerkendt ad-
vokatfirma: Udlændingestyrelsen har handlet i strid med
loven i sag om asylcenter” på jyllands-posten.dk.
Tale:
Tak for spørgsmålet.
[Forløbet med indkvarteringen af målgruppen]
Jeg vil indlede med at sætte nogle ord på forløbet omkring
Center Sandvad.
26. marts 2022
Sags nr.
Akt-id
2022 - 3053
1909790
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Vi havde sidst en dialog om emnet her i udvalget i novem-
ber, inden beboergruppe blev indkvarteret på Center
Sandvad.
Siden da er den pågældende beboergruppe flyttet ind på
centret.
Beboerne, der er indkvarterede på Center Sandvad, er en
mindre gruppe personer, som på grund af deres adfærd
og/eller pasnings- og plejebehov, ikke kan rummes i en
almindelig hverdag på et ordinært asylcenter. De har be-
hov for indkvartering i et mindre, skærmet miljø med
døgnbemanding og en højere personalenormering end på
et almindeligt center.
Som jeg har nævnt før, er det Udlændingestyrelsen, der er
ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarteringssteder
for asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold i
Danmark. Det følger af udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
Når udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse
skal tilbydes indkvartering, skal styrelsen ud fra en faglig
vurdering finde den bedst mulige indkvarteringsløsning.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Styrelsen kan flytte beboere, hvis der af forskellige årsa-
ger er behov for det.
Beboergruppen blev i december blev flyttet fra deres hid-
tidige indkvarteringssted i Nordjylland, fordi Udlændin-
gestyrelsen ønskede at skifte samarbejdspartner.
Udlændingestyrelsen vurderede, at Center Sandvad var et
egnet indkvarteringssted til målgruppen. Det var, som jeg
har understreget tidligere, en faglig myndighedsbeslut-
ning at flytte beboergruppen til Center Sandvad. Dette er
i øvrigt fortsat Udlændingestyrelsens vurdering.
[Dialogen med kommunen]
Jeg kan forstå, at Udlændingestyrelsen forud for flytnin-
gen af beboerne, tilbage i august sidste år, kontaktede
Vejle Kommune både telefonisk og skriftligt med henblik
på at informere om, at de ville tage centret i brug til den
pågældende målgruppe.
Og jeg kan samtidig forstå, at styrelsen har givet de oplys-
ninger om målgruppen, som normalt gives til kommuner,
når styrelsen etablerer nye indkvarteringssteder eller æn-
drer anvendelsen af eksisterende indkvarteringssteder.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Det har været praksis for styrelsen at orientere Vejle Kom-
mune, når målgruppen for indkvartering på Center Sand-
vad har ændret sig. Denne fremgangsmåde har ikke tidli-
gere givet anledning til uoverensstemmelser. [Center
Sandvad har tidligere været anvendt som almindeligt op-
holdscenter i asylcentersystemet. Og i 2020 blev centret
taget i brug som karantænecenter for udlændinge med
COVID-19.]
Jeg kan forstå, at Vejle Kommune efterfølgende i slutnin-
gen af november har tilkendegivet over for Udlændinge-
styrelsen, at den påtænkte anvendelse af Center Sandvad
efter kommunens opfattelse var i strid med lejekontrakten.
Udlændingestyrelsen har efterfølgende oplyst Vejle Kom-
mune om, at de ikke er enige i kommunens vurdering af
sagen.
Myndighederne har pligt til at følge gældende regler, hvil-
ket jeg selvfølgelig forventer sker til enhver tid. Det gæl-
der også i denne situation.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Jeg er i den forbindelse orienteret om, at Udlændingesty-
relsen afviser påstanden om, at styrelsen bevidst har vild-
ledt Vejle Kommune i forhold til den påtænkte målgruppe
for Center Sandvad.
Udlændingestyrelsen er heller ikke enige i Vejle Kom-
mune og Kromann Reumerts vurdering af, at den ændrede
målgruppe for indkvartering i Center Sandvad er ulovlig.
Styrelsen har tidligere ifm. svar til Vejle Kommune råd-
ført sig med Kammeradvokaten i forhold til den juridiske
vurdering af spørgsmålet om den aktuelle anvendelse af
Center Sandvad.
[Fremadrettet]
Der har siden indflytningen været meget omfattende dia-
log mellem henholdsvis Udlændingestyrelsen og Røde
Kors mfl. og beboere i lokalområdet om alle aspekter af
driften.
Med henblik på at øge tryghedsfølelsen for borgere i og
omkring Sandvad frem til fraflytningen har Udlændinge-
styrelsen bl.a. også taget initiativ til etablering af en føl-
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
6
gegruppe bestående af repræsentanter for lokale borger-
foreninger og det lokale erhvervsliv, Sydøstjyllands Politi,
Røde Kors og Udlændingestyrelsen med henblik på bl.a.
at drøfte relevante tryghedsskabende initiativer.
Der afholdes herudover faste møder mellem Udlændinge-
styrelsen, politiet og Røde Kors om driften af stedet, her-
under om igangværende dialoger med lokale borgere mv.
Center Sandvad forventes anvendt til indkvartering af per-
soner i målgruppen frem til udløbet af den nugældende le-
jekontrakt med Vejle Kommune. Lejekontrakten udløber
den 31. oktober 2022.
Udlændingestyrelsen offentliggjorde den 25. marts 2022
et nyt udbud om et særligt indkvarteringssted for voksne
asylansøgere m.fl., som på grund af deres adfærd og/eller
pleje- og pasningsbehov har behov for indkvartering i et
mindre, skærmet miljø.
[Afslutning]
Så for at opsummere:
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om vildledelse af Vejle Kommune i sagen om Center Sandvad, jf. samrådsspørgsmål M, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Myndighederne har pligt til at følge gældende regler, hvil-
ket jeg selvfølgelig forventer sker til enhver tid.
Jeg er orienteret om, at Udlændingestyrelsen ikke er enige
i Vejle Kommune og Kromann Reumerts vurdering af, at
den ændrede målgruppe for indkvartering i Center Sand-
vad er ulovlig.
Det nye udbud vedr. opgaven forventes afsluttet i løbet af
sommeren 2022, og Center Sandvad forventes anvendt,
indtil lejekontraktens udløb i oktober.
Tak for ordet.